Jump to content

Lys i Wema tankmåler

Brynjar

Recommended Posts

Har en Wema tankmåler i båten som virker fint men det er ikke lys i det. Kan ikke se at det kan åpnes heller.. Noen som har vært borti dette før?

Hadde vært fint med en kabeloversikt også så jeg kan måle meg frem på den siden også. Har søkt etter wema instrumenter på nett uten å finne det jeg trenger.

Det er forøvrig det eneste wema instrumentet jeg har ombord.

Takk

Redigert av bmhe (see edit history)

.

.

bmhe

På WEMA tankmätare är det belysning inuti med hjälp av lysdioder. Det finns röd lysdiod kopplad till gul/vit ledning (tror jag att det är) och gul (kopplad till gul ledning), man kan välja /eller använda båda/. Svart och blå är jord och sinal, röd är plus.

Eftersom det är lysdiodbelysning kan Du alternativt koppla den tillsammans med den röda ledningen till plus, för lysdioder drar obetydligt med ström och håller 'i evighet'.

Redigert av ebonita (see edit history)

Måtte endre tittel etc.. det var selvfølgelig ikke et voltmeter men tankmåler det ikke var lys i.

Den har forøvrig bare 4 ledninger :

Rød til +

Blå til jord

Svart via måler i tanken til jord

Rød/hvit til ,lt +, (instrumentlys)

Blir ikke lys i instrumentet med rød/hvit direkte til + heller så da er det vel enten defekt diode eller brudd inni instrumentet..

.

.

bmhe

Ja det kan klart vara fel på lysdioden, men det är ovanligt. Snabbtest är att ansluta den röd-vita tillsammans med den röda till +12V samtidigt som man har den blå till minus. Det går som sagt att låta det vara kopplat så hela tiden.

Tänk på att ljuset är ganska svagt, så det är inte säkert att Du kan se det i dagsljus.

Vet inte hur länge Wema har haft lysdiodbelysning. Är instrumentet gammalt? Men om det hade varit glödlampsbelysning så borde lampan varit bytbar. Är det någon öppning i instrumenthuset för lampbyte?

Joda, den er 100% identisk med Biltema sin, bortsett fra at Biltema ikke har grønt lys i sin. Jeg har derimot grønt lys i alle de andre instrumentene (Quiksilver) så da blir det til at jeg reparerer Wemaen.

Har ganske enkelt kjøpt meg en grønn 12V lysdiode fra nettopp Biltema som jeg monterer på printplata der diodene og motstanden står. Blir sikkert bra :)

Motstanden var forresten synderen hos meg. Muligens grunnet irr på printplata, eller kanskje det ble irr på grunn av dårlig motstand? I alle fall er både motstand og dioder døde så da blir det en enkel fix.

Disse instrumentene ser ikke ut som de er til å åpne men det var egentlig forbausende enkelt

.

.

bmhe

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...