Brynjar Startet 14.April.2008 Link til dette innlegget Startet 14.April.2008 (redigert) Har en Wema tankmåler i båten som virker fint men det er ikke lys i det. Kan ikke se at det kan åpnes heller.. Noen som har vært borti dette før? Hadde vært fint med en kabeloversikt også så jeg kan måle meg frem på den siden også. Har søkt etter wema instrumenter på nett uten å finne det jeg trenger. Det er forøvrig det eneste wema instrumentet jeg har ombord. Takk Redigert 14.April.2008 av bmhe (see edit history) Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
ebonita Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 (redigert) På WEMA tankmätare är det belysning inuti med hjälp av lysdioder. Det finns röd lysdiod kopplad till gul/vit ledning (tror jag att det är) och gul (kopplad till gul ledning), man kan välja /eller använda båda/. Svart och blå är jord och sinal, röd är plus. Eftersom det är lysdiodbelysning kan Du alternativt koppla den tillsammans med den röda ledningen till plus, för lysdioder drar obetydligt med ström och håller 'i evighet'. Redigert 14.April.2008 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 14.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Tusen takk. Da er det ut å feilsøke og evt. koble. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Brynjar Svart 14.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Måtte endre tittel etc.. det var selvfølgelig ikke et voltmeter men tankmåler det ikke var lys i. Den har forøvrig bare 4 ledninger : Rød til + Blå til jord Svart via måler i tanken til jord Rød/hvit til ,lt +, (instrumentlys) Blir ikke lys i instrumentet med rød/hvit direkte til + heller så da er det vel enten defekt diode eller brudd inni instrumentet.. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
ebonita Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Ja det kan klart vara fel på lysdioden, men det är ovanligt. Snabbtest är att ansluta den röd-vita tillsammans med den röda till +12V samtidigt som man har den blå till minus. Det går som sagt att låta det vara kopplat så hela tiden. Tänk på att ljuset är ganska svagt, så det är inte säkert att Du kan se det i dagsljus. Vet inte hur länge Wema har haft lysdiodbelysning. Är instrumentet gammalt? Men om det hade varit glödlampsbelysning så borde lampan varit bytbar. Är det någon öppning i instrumenthuset för lampbyte? Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 14.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Tok ut instrumentet og åpnet det.. virker som om formotstanden også er defekt.. Blir vel til at jeg bytter hele greia da. Vet ikke hvor gammelt det er men det har 2 dioder av samme farge på samme krets. Huset er helstøpt og skal jeg bytte dioder/motstand må jeg lodde dem løs.. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Double Weber Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Hvis det er denne typen wema du tenker på så selger biltema den serien nå. De er prikk like wema. Har en på min båt og hadde samme problemet, visste ikke hva de forskjellige fargene var. Jeg kjøpte en på biltema og kom hjem og oppdaget at det var helt likt i både utseende og ledningeoppsett. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
ebonita Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Ja kommer Du åt med lödkolven så är det väl inga problem att byta lysdioderna? Borde väl sitta ett motstånd i serie med dem, kolla det oxå. Omkring 1000 ohm bör det vara. Sen borde det fungera. Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Fant du ut av det? Er det den type wema som biltema har overtatt du har? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Brynjar Svart 18.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Joda, den er 100% identisk med Biltema sin, bortsett fra at Biltema ikke har grønt lys i sin. Jeg har derimot grønt lys i alle de andre instrumentene (Quiksilver) så da blir det til at jeg reparerer Wemaen. Har ganske enkelt kjøpt meg en grønn 12V lysdiode fra nettopp Biltema som jeg monterer på printplata der diodene og motstanden står. Blir sikkert bra :) Motstanden var forresten synderen hos meg. Muligens grunnet irr på printplata, eller kanskje det ble irr på grunn av dårlig motstand? I alle fall er både motstand og dioder døde så da blir det en enkel fix. Disse instrumentene ser ikke ut som de er til å åpne men det var egentlig forbausende enkelt Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.