Jump to content

Fordekksluke til seilbåt

GeirKS

Recommended Posts

Uansett hva du velger: pass på at karmen ikke stikker opp over plexiglassplata. Et 1 mm høyt vannspeil vil garantert finne veien inn mellom karm og glass, bare det får litt tid på seg. Hvis vannet renner av med en gang, er sjansen mye større for at luka holder tett.

Dette gjelder selvfølgelig etter en tids bruk. Som jeg ser i et annet innlegg planlegger du en tur sydover. Da vil dette bli enda tydeligere: Sola sliter mer på tetningen mellom karmen og glasset, og båten blir generelt mye tøffere brukt, rett og slett fordi den brukes mange flere timer enn normalt. Det er ikke den ting som ikke går istykker/blir slitt på en slik tur :yesnod:

Med "karm" mener jeg selvfølgelig den delen som ligger rundt lokket, ikke den som sitter fast i båten.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hej  !

Ett följd-spm !

jag har en lukke som börjat krakkelere, dvs små små sprikker eller vad det er,

kan man byte bare glasset eller må man ta hele lukken,kansje like billigt!

vet ikke vilket merke jag har på lukken, kansje Lewmar men usikker!

S/Y Gunga Din

Hej  !

Ett följd-spm !

jag har en lukke som börjat krakkelere, dvs små små sprikker eller vad det er,

kan man byte bare glasset eller må man ta hele lukken,kansje like billigt!

vet ikke vilket merke jag har på lukken, kansje Lewmar men usikker!

Det er sikkert mulig å bytte bare glasset og lime fast det nye med f.eks. Sika 295UV. Plexiglass og Lexan bør primes først, primer har jeg stående hvis noen er interessert.

Men jeg har god erfaring med at glasset holder lenge selv om det er krakkilert. Legg deg innerst i Smögen en lørdag i fellesferien så får du testet glasset.

Hvis glasset er krakkilert er luken kanskje blitt noen år og det er like greit å bytte hele dritten og få nye pakninger osv. når en først er i gang.

GeirKS

Men jeg har god erfaring med at glasset holder lenge selv om det er krakkilert. Legg deg innerst i Smögen en lørdag i fellesferien så får du testet glasset.

Hvis glasset er krakkilert er luken kanskje blitt noen år og det er like greit å bytte hele dritten og få nye pakninger osv. når en først er i gang.

GeirKS

Smögen undviker jag så langt möjligt, ligger hellre på andre stellen i närheten o går in !

Jada glasset håller sikkert, ser bara litt tråkigt ut !

men du har sikkert rett med pakninger o sådant!

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...