Jump to content

Konkrete erfaringer med NordWest og Fairline


Bitteliten

Recommended Posts

Tror nok Bitteliten er hardt angrepet av 3 fots syken nå.... selv om han ror og ror i håp om av vi skal tro at det ikke er noe mere bare "kikking" Nord West 370 og 390 er jo fine båter da... men de er neppe rett medisin for å kurere 3 fotssyken

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

:smiley: Vi bare kikker litt rundomkring. Jeg har hørt både positivt og negativt.

 

Trefots syken er en kronisk sykdom hos oss. Den har vært i ro i noen år - og vi gleder oss til å hente vår egen båt denne uken. Og vi koser oss med å kikke. Kanskje blir det båt - kanskje blir det ikke. Som jeg har skrevet før har vi en lei tendens til å like NW 420 når vi ser den på messer.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg synes Fairline ser bra ut teknisk. Men så har de vel hatt et bra rykte i alle år. Godt sammenskrudd.

Hvis et problem skulle oppstå, så er vel impotøren også i særklasse.

Jeg kjenner ikke så godt til NW, men den er vel å finne på øverste hylle denne også.

 

hvis man ikke leter etter en løp og kjøp båt, så kan jo denne http://www.sunseeker.com/ også nevnes.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Nå er ikke jeg motorbåtmann men Nordwest 420 må da være noe av det peneste som finnes av motorbåter

 

.....ikke mange båter forunt å bli kåret til "Årets båt" to år på rad, slik NW 42 er i England! Rett og slett en utrolig flott skute! :yesnod: Var ombord under Båter i sjøen, og nevnte for sjefen sjøl at jeg ikke hadde ståhøyde (er 185/186) i forlugaren. - Intet problem, vi senker dørken litt for deg, sa han.

 

ter-av

 

ps. Måtte stå over det gode tilbudet hans :lol:

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post

Jeg brukte endel tid på Göteborgmessa i år på å studere NordWest 370. Mye var i den sedvanlige høye NW kvaliteten. Men jeg stusset over at jeg så mye sprekker i utvendige teakbord. Dette kan ikke være noe godt grunnlag for minus Celsius grader / pluss Celsius grader. Nå er jeg nok litt sær, men jeg synes at NW forsøker å "putte" alt for mye inn på liten plass. Mye av designet er førsteklasses, men jeg synes at jeg beveget meg litt "trangt" ombord, men dette kan jo komme av at vi nå beveger oss svært fritt i egen båt. Jeg syntes det var litt rart å ha så pass "trang" FB på en 370 båt. Men det kan være noe i det enkelte påstår: FB bør ikke monteres på båter som er mindre enn 42 fot. Jeg kunne ellers vise mange bilder som viser hvor mye NW jobber med finish på eksempelvis "trapp" opp til FB sammenlignet med norske båtprodusenter. Her har norske produsenter svært mye å lære. Jeg synes nok at NW nå fremstår som noe mørk innvendig sammenlignet med Princess 42. Men NW har som nevnt mye flott design. Likevel synes jeg Windy ligger noen hakk over i kvalitet. Jeg har hatt anledning til å se mye de siste ukene på en 2007 modell 42 Princess og jeg er desverre ikke imponert over kvalitet i gelcoat. Masse krakelering i hjørner rundt omkring. Men dette var en reklamasjonssak til mange timers arbeid. Jeg er faktisk imponert over hvordan de større Bavaria båtene både er lysere ombord samt at de har mange fornuftige løsninger som de henter fra seilbåtsiden.

 

 

nordwest370.jpg

Link to post

Jeg vet at NW båtene er trange i salongen - det er en konsekvens av 3 kabiner under dekk slik at byssa blir i salongen. Dessuten er båten 20-30 cm smalere enn feks Princess 42.

 

Det er først og fremst den tekniske kvaliteten jeg er ute etter her - samt oppfølging fra fabrikk/importør. har aldri hørt noe negativt om NW - og det er derfor jeg spør her

 

Fairline har jeg hørt negativt om importøren, og motorrommene har etter min mening ikke like høy kvalitet som Windy og NW.

Link to post

Når det gjelder tekniske løsninger er mitt inntrykk etter å ha snakket med representanter for Princess, Fairlane, Windy, Bavaria og Beneteau, at B-båt produsentene Bavaria og Beneteau er lite fleksible når det gjelder tekniske løsninger i motorrom og andre steder (type varmtvannsbereder, skillediode, laderegulator, inverter, batterilader, generator, baugpropell, batterikapasitet, fjernsyn, antenner, VHF, navigasjonsutstyr, o.a.) mens de tre førstnevnte er åpen for de fleste ønsker fra kundene. Men dette er mitt inntrykk.

Link to post

Det er flotte båter du sammenligner, kvalitetsmessig holder jeg en knapp på Nord-West. Da tenker jeg på teknisk kvalitet, samt den også er utviklet for IPS-drevene til

Volvo. Noe som gjør at den går lettere i sjøen. Og ikke uten grunn at den kåret 2 ganger til årets båt i den klassen.

 

Men når det gjelder trivsel-komfort mener jeg at Fairline ligger vel så høyt. Har meget sansen for Fairline FB båter. Begge ansees være populære på 2. håndsmarkedet.

 

Når det gjelder Imp, så har jeg liten kjennskap til både Fairline m/Sundal og NW.

 

Men dette er en tråd jeg følger med spenning. Jeg vil også tilegge at jeg har stor sans for Sunseeker, som jeg mener er på lik linje med Fairline(eller kanskje enda litt bedre).

Vi sees!

Link to post

Deler smaken for Sunseeker - men de har vel bare store FB'er? Ser også for meg at det er en mindre kurant båt i Norge enn Fairline?

 

Salongen er definitivt et pre på Fairline - NW har 3 kabiner. FB'en er bedre på NW - samme gjelder akterdekket. Det er litt antikvarisk at Fairline har akseldrift på en 40 fots FB båt. Jeg vet ikke om jeg er så tilhenger av IPS heller. Synes det koster veldig mye å få en joystick for å manøvrere i havn - og prestanda er dårligere også enn med drev. Så mitt valg pt. heller mot drev og baugpropell og hekkpropell

Link to post

Det er det jeg mener Fairline med akseldrift er ikke "moderne". Det er lett å manøvrere, men ikke spes gunstig i forhold til hk/fart. Om man velger IPS eller drev er opp til en selv. Men uansett valg har man en bedre effekt på fart/hk. Hvordan planingstersklen er, men den er ofte mer markant på drevbåter, en de med aksling.

 

NW er kjent for gedigent trekverk. Båten er en god del trangere en Fairline. Men skulle tro det holder for de fleste. :wink:

Vi sees!

Link to post

Hvis man går efter plads i salonen (eller på fly'en) skal man jo vælge en Grand Banks eller en Beneteau Swift Trawler. NW'en er jo ret traditionel i sit layout og på mange måder virker den efterhånden lidt gammeldags.

 

Jeg ved ikke hvor jeg selv står: For et eller to år siden havde NW været min drømmebåd. Alene tanken om at køre hen ad broen, se ned på værftet, der ligger dér, næsten gemt i det trange sund, følge den snoede vej forbi de forladte fabriksbygninger helt hen til man ikke kan komme længere og så se hende ligge der - den nye NW....og så vågnede jeg...

 

Men efter at have set Swift Trawler'en på messen i Bella Center, så er jeg ikke så sikker på hvad jeg ville vælge hvis jeg en dag fik mulighed for at bruge yderligere en million eller to på båd. Den rumlighed man finder i trawlertypen er noget der tiltaler en snart-50-årig, der har set hvidt skum nok og nu bare har brug for ro, plads, afslapning og måske en lille middagslur. :fishing:

 

Nå - så galt er det nok ikke endnu. Men det har nok alligevel noget at gøre med hvor man er i livet, tænker jeg.

 

Andy

Link to post

Har vært ombord i NW 42, og deler vel oppfattning med de fleste. Dette er vel noe av det

mest forseggjorte smykke av en båt med skandinavisk design.

Er usikker på prisforskjellen på disse båtene med tilsvarende motor og utstyr, men det heller vel en god del i Fairlines favør. Eller ?

Prisen på NW er jo så stiv at de tør ikke oppgi annet enn pris i SEK eks. avgift for ikke å skremme folk med en gang. :eek:

Link to post

Har konkret erfaring med Fairline importør. Har en 20 år gammel Fairline Targa 33, den har 2 (av 3) defekte vindusviskermotorer. Sliter med å få tak i nye som er kraftige nok, men samtidig max 10mm aksling. Var da i kontakt med Fairline UK, fikk beskjed om å snakke med Norge. Ja, de hadde, sa de , jeg dro opprømt innover og skulle hente. De hadde vindusvisker-blad og arm :crazy: . Kunne ikke hjelpe meg med nye viskermotorer.

Det er klart, at båten er importert før deres tid, liten ordre osv. Men ingen hjelp å få.

Når det gjelder selve båten er den jo fantastisk, men det visste du vel :lol:

Microship

 

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Link to post
Er usikker på prisforskjellen på disse båtene med tilsvarende motor og utstyr, men det heller vel en god del i Fairlines favør.

Begge båter kommer med D6 - enten 370 eller 435. Båtene koster omtrent det samme i dag - med mindre man kan dra fordel av det sterke pundet akkurat nå (ligger under 10 kroner for første gang på minst 10 år). På båt for levering neste år kan man nok det - men ikke for båt i år.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg har kikket en god del på NW 420 siden den kom på markedet for noen år siden, og jeg synes det er en fantastisk flott skute med praktisk og beboelig innredning og en mengde lekre detaljer. Den opplevde kvalitetsfølelsen er svært høy, men jeg har ikke krøpet rundt i kriker og kroker i båten, så jeg vet ikke hva som skjuler seg der.

 

Vi så en god del slike på vår ferie langs svenskekysten i fjor sommer. Når jeg så dem på avstand, var jeg av og til i tvil om det var NW 390 eller 420 (ja, jeg vet at det er betydelig forskjell på dem :smiley: , så det sier sikkert mer om meg enn om båtene :wink: ). NW 390 er også fantastisk flott (litt mindre moderne enn 420), men jeg synes ikke baugspydet på den er spesielt elegant - det er ikke en spesielt pent integrert del av skroget (slik det er på enkelte andre båter), og jeg synes at baugspydet på NW 420 likner for mye på NW 390 sitt. I tillegg synes jeg kanskje ikke at fenderlisten på NW-båtene er spesielt lekker - bred (eller høy) mørk fenderlist av plast - den er i alle fall ikke så pen som dem du får til Windy eller Nidelv.

 

Jeg leste også testen Blue_Draon henviser til med stor interesse, og der ble jeg mest imponert over Princessen. Ut fra tekst og bilder synes jeg den virket mest smakfull.

Hilsen hos

Link to post

Bare min personlige mening:

 

Jeg ville valgt Princess eller Fairline fremfor NW. Kjenner ikke NW420 spesifikt, men den leveres vel med ordinært drev eller Dps drev, og da er saken klar for mitt vedkommende. Faste aksler er et must på båter av denne størrelsen etter min mening. Det handler bl.a. om driftsikkerhet og driftskostander over tid.

 

Kvalitetesmessig er det kanskje ikke så store forskjeller. Fairline har liksom vært rangert på topp med Princess hakk i hæl. NW ligger sikkert ikke langt unna.

.. selv om de vel har valgt litt forskjellige løsninger. NW blir vel kanskje mer innredet på "gamelmåten" slik mange skandinaviske båtbyggere gjør det?

 

Hvis du vil ha drev pga enkel manøvrering så tror jeg ikke det skiller mye selv om NW har drev. Har sett NW390 legge til kai mange ganger og har inntrykk av at den blir tatt mye mer av vinden/driver av enn Princess på samme størrelse.

 

Hvis du vil ha NW pga av hvordan du/dere liker innredning, FB osv så skjønner jeg dere godt.

Link to post

Kan ikke uttale meg om NW annet enn at det er en utrolig flott båt som helt klart står på min liste over båter som skal vurderes neste gang jeg bytter.

 

Det jeg kan uttale meg om er at jeg er meget imponert over vår 97 mod Fairline Phantom 37. Kvaliteten på skrog, interiør og elektrisk opplegg er av meget høy standard. Noen problemer har oppstått, men dette har stort sett vært relatert til utstyr som er etterinnstallert. De gangene jeg har vært i kontakt med Fairline Norge har jeg alltid fått rask og god hjelp.

 

Mitt helt klart største ankepunkt er VP Norge og deler av deres servicenettverk. Men dette har jo ikke noe å gjøre med båten som sådan.

 

Den som påstår at en båt under 42 fot ikke bør ha flybridge har ikke sett en Failine Phantom 37 :wink:

 

MVH

 

Kito

Link to post

Også en personlig mening:

 

For meg er FB-båter som Princess, Fairline og desslike ikke aktuelle pga salongløsningen. Jeg syens det er alt for mye stue og for lite båt, og jeg synes salongen ligger alt for lavt. Nå har jeg bare vært ombord på messer, aldri på tur i en slik båt. Og det er mulig en i stor grad oppholder seg på FB under fart. Men jeg har altså mye mer sansen for den nordiske løsningen med opphøyet sittegruppe, gjerne i kombinasjon m/forovervendt passasjersete slik at alle ombord har god utsikt.

 

Så skulle jeg ha FB-båt måtte det bli en av de norske, gjerne Skilsø 36FB eller NW fra Sverige.

 

Men skulle jeg først hatt en større relativt lukket båt, så er nok Nimbus 380 Commander, Storebro 410 Commander og Beneteau sin 42' trawler mye mer i min gate.....

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...