Jump to content

Konkrete erfaringer med NordWest og Fairline

Bitteliten

Recommended Posts

Også en personlig mening:

Så skulle jeg ha FB-båt måtte det bli en av de norske, gjerne Skilsø 36FB eller NW fra Sverige.

Men skulle jeg først hatt en større relativt lukket båt, så er nok Nimbus 380 Commander, Storebro 410 Commander og Beneteau sin 42' trawler mye mer i min gate.....

Jeg er enig i valgene dine. Spesielt synes jeg Storebro 410 Comander er flott. Ikke for ruvende heller. Men jeg erindrer at

Bitteliten hadde noe innvendinger ang. sjøegenskapene på Nimbus, Storebro.

Swift fra Benetau er meget flott, kan også holde en bra marsjhastighet.

Vi sees!

Det er vel ikke tvil om at de båtene som her blir nevnt skaper forventninger, og at produsentene kommer til å gjøre sitt også i fremtiden for å tilfredsstille sine kunder.

NW var opprinnelig en Norsk båt, men som fikk et betydelig møbelløft etter at den dro til vår nabo i øst. Jeg mener man bare må like det man ser, men samtidig må man ta et standpunkt om det er slik man vil ha det. (Det må man jo alltid gjøre).

Kvaliteten på det tekniske står godt i forholdt til det man ser i NW, noe som ikke alltid er tilfelle i andre båter. Husker ikke om det var Benny eller Lenart eieren heter, men jeg kjenner han litt fra før i tiden. Denne karen er en usedvanlig flink kar som kan mye om det meste, og han vet godt hva han vil. Ikke rart båtene har skjel når også eieren har det.

Når det gjelder valg av motor og drev, så tror jeg ikke NW kommer til å produsere stoore båter i fremtiden, og derfor passer vel hakkaggregat og IPS godt til deres modeller.

Fairline har tradisjonelt holdt en høyere standard enn Princcess, men dette har uten tvil jevnet seg ut. Sunseeker er vel vært en storebror målt opp mot disse to, men hva fremtiden vil bringe tør jeg ikke uttale meg om.

Store produksjonsvolumer tror jeg vil gi disse tre båtfabrikantene fordeler fordi de kan utvikle båtene fortere. Å sammenligne NW med disse tre mener jeg er vanskelig, for de er så forskjellige fra NW.

Når det kommer til teknisk standard hos de tre overnevnte båttypene, så bærer disse preg av en masseproduksjon sammenlignet med NW, hvor for eksempel da det elektriske anlegget er mer håndarbeid.

De elektriske anleggene er allikevel generelt blitt temmelig ordentlige i løpet av de siste 10 årene i de Engelske båtene, men jeg synes det er litt pussig at en 100 fot Sunseeker fremdeles bygges etter fritidsbåt forskrifter.

Det virker som kvaliteten har kommet ovenfra og ned hos de fleste båtprodusentene som lager båter fra et tredvetalls fot og opp til hundretallet, og jeg tror dette er noe av årsaken til den store utviklingen de siste 15 årene. Det handler om å ta med seg det man utvikler til de store båtene og de krevende kundene, til de mindre båtene.

Nå bruker vel Sunseeker mer høyteknologiske drevtyper på en del modeller, og dette har vel med at her forventes fart.

Så har vi Princcess og Fairline som kjører en del på aksling, noe som jeg tror er et resultat av at de føler seg trygge på dette. Alternativene i denne båtstørrelsen har tross alt vært begrenset inntil for få år siden.

Jeg ser for meg at de vil benyttet aksling også i fremtiden, men da gjerne i forbedrede utgaver med bedre tilpassede tunneler og ror. Kanskje til og med vribare propellsystemer fra for eks. Servogear.

Drevtyper i forskjellige varianter vil man oftest finne i modellene opp i overkant av 40 fot. Årsaken er jo at en båt i denne størrelsen med midtstilt motor legger store begrensninger på innredningen.

I de større båtene har en midtstilt motor litt bak midten mindre betydning, for vinduer kommer i rette høyden og det går ikke ut over verken akterlugar eller det man måtte ønske forover i båten.

Jeg tror ikke de Engelske båtene vil bruke IPS fra Volvo fremover, for det virker som om de har hatt en langvarig forlovelse uten at det har endt med bryllup.

Sunseeker vil vel være en konkurrent til Princess, Fairline og Windy i fremtiden, men jeg ser ikke for meg at NW passer inn i dette bildet. En NW kunde er en NW kunde etter min mening, og de vil det alltid være noen av.

Sunseeker vil kanskje i tillegg konkurrere mer med en del Ferretti båter som for eks. Pershing som også er kjent for fart og høy pris.

Hvem har jeg da glemt å gi positiv omtale? Jo det er vel Windy som kanskje er den eneste Norske båten i denne klassen som drives av og med kapital / investor. Jeg tror de kommer til å lykkes godt i fremtiden, og håper i vertfall det.

Det blir spennende å se hvor fort Windy kommer til å nå målet med å bygge ny fabrikk og hamle opp i konkurransen med de andre i samme klasse. Tidspunktet for ny fabrikk tror jeg er ideell og kanskje mer enn ideell. Windy har kontroll på det meste av teknikk, så det trenger knapt nevnes. De som mener Windy er dyrt kan for meg fortsette og mene det, for jeg trenger ikke å være enig. Jeg ser frem til ny fabrikk og vakuumstøping av skrog, for det er dette som kan gi Norge et nytt arvesølv.

Så en ting til slutt. Det som gjør denne tråden særdeles god mener jeg, er at den berører viktige ting i båten som ikke avdekkes ved å se på det ytre.

Kjølsvinet er ikke noe du får gratis med på kjøpet når du kjøper båt. Du betaler faktisk for all teknikken i båten, og derfor bør du vise båtbyggeren respekt ved å ta det i øyesyn.

Båtprodusentene konkurrerer ikke bare på de visuelle ytre slik vi har lett for å tro, men også på det tekniske. Forskjellen er kanskje at de konkurrerer om kundene på det ytre, men konkurrerer seg imellom på det tekniske. Hvis vi ikke viser dem respekt og sjekker forskjellene, da vil den båtprodusenten som slurver, få en konkurransefordeler han ikke fortjener.

Får ikke håpe isjas Paralginen min har tatt dere for galt av sted i skildringen min om kvalitetsbåtenes mange gleder. Langt ble det i vertfall.

Skulle ikke hatt noe imot å se den samme storhetstiden med fjorden full av Norskproduserte mindre båter alla Fjord, windy m.F.

Bitteliten for en ca rundt 2 år siden mener jeg det var test av en NordWest 420. De testet den mot Forbina 40. Mener de testet litt rundt sjøegenskaper med å møte bølgene fra forskjellige kanter.

Finner ikke igjen testen. Mulig det var Praktisk Båtegande(?). Ikke det at de er sammenlignbare prismessig, men det var egenskapene jeg var ute etter.

http://www.kastloss.no/tester/article166023.ece

De internasjonale testene har du lest.

PS Leste i en annen tråd at Princess 42 ikke var i søkelyset. Men jeg synes nye P42 virker godt sammenskrudd. Synes det virker bedre på P serien en på Targa-serien.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Vi har tilbrakt dagen på Vindön hos Nord West. Fikk flott gjennomgang av produksjonen og 420 der. Veldig, veldig hyggelige folk. Produksjonen minner veldig mye om Hallberg Rassy. Alt lages i eget hus etter egen oppskrift. Det kjøpes inn store rå plank med teak og mahogny - og alt lages for hånd. Båtene er utrolig skikkelig lagd.

Grädden på mosen var 1 time på vannet i en 420 med IPS 600. Det var slett ikke værst. Til og med kona som alltid har hatet FB båter stortrivdes på toppdekket.

Lyder fantastisk! Hvor sejlede I hen? "Bagom" ind mod Uddevalla eller mod Henån og den vej ud?

Andy

Vi var ikke alene ombord, det var litt kø for prøvekjøring :smiley: første turen gikk fra Vindøn - under broa og mot Malø Strømmar. Andre turen gikk inn mot Uddevalla. En del testing av IPS mot brygga (det var 3 knop strøm og 8 m/s fra N - så det tok litt i båten) - før jeg overtok roret, dro opp i 35 knop og testet hvordan den tok 180 graders svinger. I forhold til Windyen er det vel omtrent som å sammenligne en sportsbil med en stor SUV - men som sagt før - slett ikke værst :smiley:

Kvalitetesmessig er det kanskje ikke så store forskjeller. Fairline har liksom vært rangert på topp med Princess hakk i hæl. NW ligger sikkert ikke langt unna.

Det er ingen tvil om at Fairline , Princess og NW alle er båter med svært høy kvalitet.

Har selv erfaring med Fairline som utvilsomt er en kvalitetsbåt. Alt er "massivt og godt sammenskrudd". Man ser rask at ingenting er overlatt til tilfeldighetene i produksjonen, og vi har vel ennå tilgode å se en test av en Fairline som ikke konkluderer med at kvalitet og finish er førsteklasses?

Har avtale i Arendal om 1 uke :smiley: men vi synes ikke vi får så mye mer båt enn det vi har i dag. riktignok 3 kabiner og 2 bad - men fortsatt trang sofa under dekk - og det blir fortsatt åpen båt. Og sammenlignet med NW 420 koster den nesten 1 mill ekstra med sammenlignbart motoroppsett. Og vi likte oss veldig godt på taket i NW'en

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Er det ikke like greit å hoppe rett opp til Windy sin nye 44 da ? Mye av det andre virker gammeldags i forhold til Chinook. Kvaliteten kjenner du jo til.

Windys nye 44-foter (Chinook) er helt sikkert en fantastisk båt. På årets "Sjøen for alle" fikk jeg imidlertid kun gleden av å se den utenfra. Køen var for lang den dagen jeg var der!!

o Benny lärde sig bygge båt på Najad hvis jag ikke missminner mig! :smiley:

Det sies nå at han skal ta videregående kurs i Tyskland hos Bavaria. :lol:

Ellers Bitteliten, HER lukter det nybåt. Gleder meg på deres vegne. :flag: . Utrolig flotte båter. NW skrev jeg i en tidligere tråd at jeg synes var kjempefin.

Vi var også innom den i Gbg.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Håper vi får en repotasje etter besøket i Arendal da :rolleyes: Spendt på å høre hvordan den er i sjøen. Jeg syntes at Chinooken ga en følelse av å være både en åpen og lukket båt på samme tid. Enig i at salongen nede passer best for unger , så det er nok oppe man blir sittende, men jeg ville ikke tro at man får følelsen av å sitte i en kalesjebåt i og med at du har den store hardtoppen med skyvetak. Jeg syntes den ser helt fantastisk ut. Men en mill er jo en del kroner da. Det er jo greit å ha noe og drømme om også.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Den som påstår at en båt under 42 fot ikke bør ha flybridge har ikke sett en Failine Phantom 37 :wink:

Da har man heller ikke vært ombord i en Meridian 341 (36 fot) som trolig har markedets største og best utnyttede flybridge. Viksund 360 St. Cruz og andre typer båter har bare en luftebalkong i forhold. :yesnod:

En bekjent av meg byttet forøvrig ut en nyere Fairline 38 mot en Meridian 341. Han syns sistnevnte var mye bedre utnyttet mht. plass og i tillegg gikk den bedre i sjøen.. Han syns ikke Fairline var noe annet enn OK. Han har hatt erfaringer med både Scand, Princess og Fairline og han syns den amerikanske Meridian var en klasse over..

Sikkert ikke en båt du liker bitteliten, men mer praktiske og romslige båter tror jeg du skal lete lenge etter.. (utenom Bavaria) :wink:

y4n54h9q1b0rcm40c1ut.jpg

z56kfm9wb2iyxvfooyzt.jpg

5xlx17ice2xbwn9568qm.jpg

Redigert av Saltkjelen (see edit history)
Kvalitetesmessig er det kanskje ikke så store forskjeller. Fairline har liksom vært rangert på topp med Princess hakk i hæl. NW ligger sikkert ikke langt unna.

Her trengs ei korrigering.

Fairline ligg nok eit lite hakk føre Princess men begge engelskmennene ligg nok bak Nord West når det gjeld kvalitet.

Det er nok å henvise til at 420'en 2 år på rad har har blitt kåra til Motorboat of the Show i klassen over 40'.

Sett i lys av Fairline-og Princess' er sjølve spesialistane på flybridgebåtar mellom 40 og 50 fot er det litt av ei bragd å få så god respons på deira heimebane.

Og for å vera heilt ærleg, i mine auge ligg dei lysår etter Nord West :yesnod:

Det næraste eg kjem på må vera Windy, så det er ein kvalitetsbevisst mann denne vetlekaren...

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...