Jump to content

Konkrete erfaringer med NordWest og Fairline

Bitteliten

Recommended Posts

jag kör tyskt på land...det håller med problem.......

fra det ene til det andre;

har lest noenstans om Vindövarvets grundare Carl Andersson

både hans far o hans farfar var båtbyggere...att en av dom enten far eller farfar gick i läre i Larvik

hos den legendariske Colin Archer...... :smiley: förmodligen var det hans far !!

S/Y Gunga Din

En venn av oss kjøpte en ny Aphrodite 42( ikke ketch-utgaven) i 90?. I den tiden var den gedigen. I 2006 solgte han den og kjøpte en Benetau 423. Han

syntes ikke opplevet kvalitet sto i stil til å vurdere Regina. .

Blir spennende denne tråden fremover. Håper Bitteliten gjør handling av tankene, vil tro han trenger en kjentman rundt Hvaler. FOr heller bare melde meg

som frivillig.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

annen sak: NW har solgt 17 av den nye 370'en siden lanseringen i vinter. 14 av disse skal leveres frem til juni. Ser ut til at de har bra medvind for tiden. Det er levert ca 90 420'er siden lansering for 3 sesonger siden.

Synes 370 er flott. Selvfølgelig trangere. Synes den har bedre løsning inne med blant annet vippesete på førersiden.

Som eieren sa. Med 370 så håper vi at flere skal bli eiere aven NW.

Jeg synes personlig at Nordwestene er allt for smale, 37 er kun 3.50 bred og det føles godt når man er ombord. Det blir veldig mye innredning og lite boltreplass etter min mening, men ellers et smykke av en båt. Prismessig synes jeg også man får skikkelig flotte båter i fra engelsmennene, se på 42 til Princess den står ikke mye tilbake for Nordwestene verken utvendig eller innvendig finishmessig. I tillegg er det jo en voldsomt mye større båt.

Med risk både att framstå som partisk och att bli nerhuggen för att svära i kyrkan vill jag efter ett långt liv i tillverkningsindustri säga att det faktiskt är en styrka att massproducera i stora antal och att den har en fördel som tillverkar många enheter.

T ex:

• Stora volymer större resurser till utveckling.
  • Större möjligheter att hitta svagheter och rätta till dom efterhand i serieproduktionen
  • Bättre ekonomi att göra fixturer
  • Bättre ekonomi att investera i avancerade produktionsresurser och -maskiner
  • Bättre provningsresurser
  • Mer samlat kunnande i 'huset'
  • Större möjligheter att få anpassade lösningar från underleverantörer
  • Bättre inköpspriser

Som jämförelse: Visst är Rolls Royce en fin bil, men ärligt talat så tror jag att Volkswagen har färre fel. Och Bavaria lyckas ju komma förvånansvärt väl ut i jämförelser med mycket dyrare båtar...

Och köper man 1000 motorer av Volvo får man givetvis bättre pris än om man köper 100.

På dessa punkter tror jag att de nämnda engelska varven har konkurrensfördelar framför North West.

Sedan håller jag gärna med att North West gör både snygga och bra båtar, jag beundrar Benny Martinsson att han lyckats utveckla sitt företag som han gjort och synbarligen med lönsamhet.

När det gäller karaktärsdragen så har ju North West mycket mer utvändigt trä. Många års erfarenhet av båtliv har lärt mig att trä är snyggt, men betydligt mer underhållskrävande än plast. T ex teakdäck. Ser snyggt ut på mässor men sedan ...

Ja nu smäller det väl....

Redigert av ebonita (see edit history)

Bra innlegg ebonita. Jeg har bare ett poeng. Jeg tror prisene på de nyere bruktprisene på NW 390 ligger omlag NOK 500.000 for høyt. Jeg har snakket med noen som vurderer prisnivået, og det er vanskelig å få igjen den prisen man ga. Når man sammenligner de nye 39 foterne fra Bavaria og Beneteau er det ikke lett å argumentere med hva som er så myyyye bedfre med NW. Nå har Beneteau i mange år vært verdens største produsent av seilbåter. Jegt har oppfattet det slik at målet er å bli verdens største produsent av motorbåter. Så blir det spennende å se hva dette innebærer for prisnivåene.

det er tur vi har våre segel careka...... :smiley:

Vel, jeg har solgt båten og de fleste seilene, jeg har bare en Stormfokk igjen,

den kan jo alltids brukas på neste båt.

Hva det blir vet jeg ikke ennå. Rederinnen har ikke bestemt seg.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Jeg synes personlig at Nordwestene er allt for smale, 37 er kun 3.50 bred og det føles godt når man er ombord. Det blir veldig mye innredning og lite boltreplass etter min mening, men ellers et smykke av en båt.

Tror man må stikke litt dypere før man konkluderer helt. Vi har vært ombord i Princess 42, Fairline 40 Phantom og NW 420. Det skiller ikke frytelig mye i bredden. NW: 3,90 Phantom 40: 3,95 P4: 4,14. Den viktigste forskjellen er plasseringen av byssa. De engelske båtene har bysse en halv etasje under dekk i gangen til kabinene. NW har byssa i salongen. Det man da får på NW er 3 kabiner under dekk - mens de engelske har bare 2 kabiner under dekk. Og stikkabinene i begge engelske er ganske trang

Konseptene er mer forskjellige også. NW har stort akterdekk som er laget for å være en del av salongen ferdig møblert. De engelske har ikke samme her.

smaken er som baken. Jeg synes salongen i 40 Phantom er fantastisk og skulle gjerne hatt den salongen, og 3 kabiner under dekk, NW flybridgen, akterdekket og badeplatform. Men da er vi nok på en Azimut 50 omtrent, og da blir det svært

Da velger man NW med drev/IPS kontra en Princess eller Fairline med faste aksler.

Det er nok flere båter en NW390 som skal ned i pris. De fleste dyrere båter går desverre med tap når de selges.

Jeg vet ikke om NW holder seg bedre /dårligere enn andre i pris. De som kanskje erfarrer størst utfordringer nå er de som selger en relativt dyr båt som er kjøpt i pund siste 2 årene. Pundet har gått fra 12,50 til 9,90 på ca 1 år. På en 40 Phantom utgjør det ca 900.000 på en ny båt. Klart det blir tungt å selge da. Svensk krona har holdt seg mer stabil - den har ligget på 0,90-0,85.

Angåene størrelse på verft og ressurser - nja det er mulig størrelsen i seg er viktig. Men om vi ser på feks Fairline så produserer de kanske 10-15 40 Phantom i året. NW lager 40 420'er. Fairline legger masse ressurser på å lage store båter, virker ikke som om de legger så stor vekt på de mindre.

Forbruk er en viktig greie som nevnt før. 420 med IPS 600 drar ca 120l/t i 28 knop. Til sammenligning drar båten vår ca 65 l/t i 29 knop. Jeg tror IPS drar mer drivstoff enn hekkagregat løsning på NW 420. Fortere går den også, og den er mindre følsom for grunnstøtinger. Men joy sticken er flott. Men om den er verdt 300.000 ekstra vet jeg ikke.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...