baatsman Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 (redigert) med eller uten bulb eller blykjöl......... Idag er du form i Gunga. Redigert 18.April.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gunga Din Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 skall sjösette på söndag vettu.....nu lever livet igjen..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
baatsman Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 skall sjösette på söndag vettu.....nu lever livet igjen..... landkrabbe, tåler ikke Najaden vann over lengre tid På tide med kvalitet, kjøp Maxi. ............ jeg mener , hva heter det igjen Tyskt? Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gunga Din Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 jag kör tyskt på land...det håller med problem....... fra det ene til det andre; har lest noenstans om Vindövarvets grundare Carl Andersson både hans far o hans farfar var båtbyggere...att en av dom enten far eller farfar gick i läre i Larvik hos den legendariske Colin Archer...... förmodligen var det hans far !! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
baatsman Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 har lest noenstans om Vindövarvets grundare Carl Andersson Tar jeg feil når jeg mener verftet til Regina, produserte Afrodithe før. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gunga Din Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 nej du tar ikke feil.....Aphrodite tillverkades der, av Rex Marin, Per-Ove Rexander (konstruerade av Carl Beyer).... även Per-Ove startade sin bane på Vindövarvet ! det er dom som bygger Regina idag.......(Carl Beyer er konstruktör!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
baatsman Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 (redigert) En venn av oss kjøpte en ny Aphrodite 42( ikke ketch-utgaven) i 90?. I den tiden var den gedigen. I 2006 solgte han den og kjøpte en Benetau 423. Han syntes ikke opplevet kvalitet sto i stil til å vurdere Regina. . Blir spennende denne tråden fremover. Håper Bitteliten gjør handling av tankene, vil tro han trenger en kjentman rundt Hvaler. FOr heller bare melde meg som frivillig. Redigert 18.April.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gunga Din Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Håper Bitteliten gjør handling av tankene, vil tro han trenger en kjentman rundt Hvaler. FOr heller bare melde megsom frivillig. o jeg kan vare los fra Nötesund opp til Hvaler.....Nitendolos i 40kn.....vad säger du Bitteliten om erbjudandet ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
baatsman Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 o jeg kan vare los fra Nötesund opp til Hvaler.....Nitendolos i 40kn.....vad säger du Bitteliten om erbjudandet ! Han er enig han, nå må han bare kjøpe båten. Det viktigste er at vi hjelper han Gunga. Hvor er nord forresten PS Du får ta strekket over rosa humpen. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gunga Din Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 PS Du får ta strekket over rosa humpen. Jippi....fann ett kart på dom rosa siderne i telefonkatalogen.......leser man fra höger til venster... dont worry Bitte.....vi finner vegen.......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Blue_Dragon Svart 19.April.2008 Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 annen sak: NW har solgt 17 av den nye 370'en siden lanseringen i vinter. 14 av disse skal leveres frem til juni. Ser ut til at de har bra medvind for tiden. Det er levert ca 90 420'er siden lansering for 3 sesonger siden. Synes 370 er flott. Selvfølgelig trangere. Synes den har bedre løsning inne med blant annet vippesete på førersiden. Som eieren sa. Med 370 så håper vi at flere skal bli eiere aven NW. Sitér dette innlegget Link to post
camilie Svart 19.April.2008 Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 Jeg synes personlig at Nordwestene er allt for smale, 37 er kun 3.50 bred og det føles godt når man er ombord. Det blir veldig mye innredning og lite boltreplass etter min mening, men ellers et smykke av en båt. Prismessig synes jeg også man får skikkelig flotte båter i fra engelsmennene, se på 42 til Princess den står ikke mye tilbake for Nordwestene verken utvendig eller innvendig finishmessig. I tillegg er det jo en voldsomt mye større båt. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.April.2008 Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 Jeg tror det er noe slik som 10 stk Nord West 390 på finn.no nå for tiden. Jeg snakket i dag med en som har solgt sin Nord West. Han hadde båten for salg over ett år før han fikk "napp" og måtte gå ned ca 400.000 på prisen. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 19.April.2008 Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 (redigert) Med risk både att framstå som partisk och att bli nerhuggen för att svära i kyrkan vill jag efter ett långt liv i tillverkningsindustri säga att det faktiskt är en styrka att massproducera i stora antal och att den har en fördel som tillverkar många enheter. T ex: Stora volymer större resurser till utveckling. Större möjligheter att hitta svagheter och rätta till dom efterhand i serieproduktionen Bättre ekonomi att göra fixturer Bättre ekonomi att investera i avancerade produktionsresurser och -maskiner Bättre provningsresurser Mer samlat kunnande i 'huset' Större möjligheter att få anpassade lösningar från underleverantörer Bättre inköpspriser Som jämförelse: Visst är Rolls Royce en fin bil, men ärligt talat så tror jag att Volkswagen har färre fel. Och Bavaria lyckas ju komma förvånansvärt väl ut i jämförelser med mycket dyrare båtar... Och köper man 1000 motorer av Volvo får man givetvis bättre pris än om man köper 100. På dessa punkter tror jag att de nämnda engelska varven har konkurrensfördelar framför North West. Sedan håller jag gärna med att North West gör både snygga och bra båtar, jag beundrar Benny Martinsson att han lyckats utveckla sitt företag som han gjort och synbarligen med lönsamhet. När det gäller karaktärsdragen så har ju North West mycket mer utvändigt trä. Många års erfarenhet av båtliv har lärt mig att trä är snyggt, men betydligt mer underhållskrävande än plast. T ex teakdäck. Ser snyggt ut på mässor men sedan ... Ja nu smäller det väl.... Redigert 19.April.2008 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 19.April.2008 Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 NW har funnet frem til en serie teakprodukter som gir mindre vedlikehold. Jeg bruker selv disse produktene nå, og det er en helt ny verden. Teak på dollbord og fly er ekstrautstyr. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.April.2008 Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 Bra innlegg ebonita. Jeg har bare ett poeng. Jeg tror prisene på de nyere bruktprisene på NW 390 ligger omlag NOK 500.000 for høyt. Jeg har snakket med noen som vurderer prisnivået, og det er vanskelig å få igjen den prisen man ga. Når man sammenligner de nye 39 foterne fra Bavaria og Beneteau er det ikke lett å argumentere med hva som er så myyyye bedfre med NW. Nå har Beneteau i mange år vært verdens største produsent av seilbåter. Jegt har oppfattet det slik at målet er å bli verdens største produsent av motorbåter. Så blir det spennende å se hva dette innebærer for prisnivåene. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 19.April.2008 Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 Er det ingen som tenker, Driftkostnader ? Til neste år, tipper jeg at drivstoffet koster 13Kr literen. Hva skal man da velge ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Blue_Dragon Svart 19.April.2008 Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 Da velger man NW med drev/IPS kontra en Princess eller Fairline med faste aksler. Det er nok flere båter en NW390 som skal ned i pris. De fleste dyrere båter går desverre med tap når de selges. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.April.2008 Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 Til neste år, tipper jeg at drivstoffet koster 13Kr literen. 13 Kr....her er det redan oppe i 13.....det sp om det ikke kommer o koste 15kr redan i sommer på sjömack..... det er tur vi har våre segel careka...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fantino Svart 19.April.2008 Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 NW har funnet frem til en serie teakprodukter som gir mindre vedlikehold. Jeg bruker selv disse produktene nå, og det er en helt ny verden.Er det mulig å få være med i den verdenen? Jeg er på sjøvann/klorin, og Epifanes+terpentin når sjansen måtte by seg (dvs. aldri..). Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 19.April.2008 Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 det er tur vi har våre segel careka...... Vel, jeg har solgt båten og de fleste seilene, jeg har bare en Stormfokk igjen, den kan jo alltids brukas på neste båt. Hva det blir vet jeg ikke ennå. Rederinnen har ikke bestemt seg. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Mulligan Svart 19.April.2008 Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 (redigert) Redigert 19.April.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.April.2008 Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 det var vel rekord pris på oljen igår.....snart 200 dollar!!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 20.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 (redigert) Jeg synes personlig at Nordwestene er allt for smale, 37 er kun 3.50 bred og det føles godt når man er ombord. Det blir veldig mye innredning og lite boltreplass etter min mening, men ellers et smykke av en båt. Tror man må stikke litt dypere før man konkluderer helt. Vi har vært ombord i Princess 42, Fairline 40 Phantom og NW 420. Det skiller ikke frytelig mye i bredden. NW: 3,90 Phantom 40: 3,95 P4: 4,14. Den viktigste forskjellen er plasseringen av byssa. De engelske båtene har bysse en halv etasje under dekk i gangen til kabinene. NW har byssa i salongen. Det man da får på NW er 3 kabiner under dekk - mens de engelske har bare 2 kabiner under dekk. Og stikkabinene i begge engelske er ganske trang Konseptene er mer forskjellige også. NW har stort akterdekk som er laget for å være en del av salongen ferdig møblert. De engelske har ikke samme her. smaken er som baken. Jeg synes salongen i 40 Phantom er fantastisk og skulle gjerne hatt den salongen, og 3 kabiner under dekk, NW flybridgen, akterdekket og badeplatform. Men da er vi nok på en Azimut 50 omtrent, og da blir det svært Da velger man NW med drev/IPS kontra en Princess eller Fairline med faste aksler. Det er nok flere båter en NW390 som skal ned i pris. De fleste dyrere båter går desverre med tap når de selges. Jeg vet ikke om NW holder seg bedre /dårligere enn andre i pris. De som kanskje erfarrer størst utfordringer nå er de som selger en relativt dyr båt som er kjøpt i pund siste 2 årene. Pundet har gått fra 12,50 til 9,90 på ca 1 år. På en 40 Phantom utgjør det ca 900.000 på en ny båt. Klart det blir tungt å selge da. Svensk krona har holdt seg mer stabil - den har ligget på 0,90-0,85. Angåene størrelse på verft og ressurser - nja det er mulig størrelsen i seg er viktig. Men om vi ser på feks Fairline så produserer de kanske 10-15 40 Phantom i året. NW lager 40 420'er. Fairline legger masse ressurser på å lage store båter, virker ikke som om de legger så stor vekt på de mindre. Forbruk er en viktig greie som nevnt før. 420 med IPS 600 drar ca 120l/t i 28 knop. Til sammenligning drar båten vår ca 65 l/t i 29 knop. Jeg tror IPS drar mer drivstoff enn hekkagregat løsning på NW 420. Fortere går den også, og den er mindre følsom for grunnstøtinger. Men joy sticken er flott. Men om den er verdt 300.000 ekstra vet jeg ikke. Redigert 20.April.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 7.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2008 Kom på en ting. Hvordan er det egentlig med garanti og reklamasjon når man kjøper en NW direkte i fra fabrikken? Vil f.eks. 5 års reklamasjon gjelde på motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.