GeirKS Startet 10.Mars.2004 Del på Facebook Startet 10.Mars.2004 ...på fordekket? Åpningen fremover, eller akterover? Synspunkter mottas. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Stian S Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Åpning fremover. Bedrer gjennomstrømmingen av luft under fart, kan støtte luka må masta kanskje? Stian Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 åpning bakover , akterover minsker risiko for å fylle båten med vann ved "glemt" luke.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Arild Iversen Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Feil stians !! Luftgjennomstrømming er det som betyr minst i denne sammenhengen. Lukene skal hengsles i forkant . Grunnen er at ved overvann, sjø som bryter inn på dekket, skal sjøen ikke kunne rive opp luken. Hengslene er mye sterkere enn låsetersene, og hengslene blir aldri "gjennglemt i åpen stilling". Husker jeg ikke feil var/ er dette et krav i bestemmelsen til RORC for havgående seilbåter i deres regattaer. At lukene benyttes til lufting er en sak, men i kappseilasreglene står det at det skal være en nødutgang foran masten, og det er vel den primære bruken for luka ( selv om den er super å åpne under land for å få frisk luft inn i båten ). Arild Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 10.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Det foreligger planer om å seile båten til et varmt sted forresten.... GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Det foreligger planer om å seile båten til et varmt sted forresten.... GeirKS hadde vært fristet til å si " til helxxe" men høfligheten tilsier, sydligere farvann .. Da trenger du luketrekk, har bilder av noen hjemme. Finnes ikke båtluker i type "busstak" som kan åpnes i begge retninger da mon tro. De er iallefall kjekke ? Kan vel ikke BRUKE en bussluke akkurat.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Krapyl Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Det er ganske riktig at den primære årsaken til at luken er der, er at den er en nødutgang. Men, jeg håndterer også seil opp og ned gjennom luken, og da ser jeg det som en fordel at den er hengslet i bakkant, selv om jeg selvfølgelig ser sikkerhetsgevinsten i å hebgsle i forkant. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Det er ganske riktig at den primære årsaken til at luken er der, er at den er en nødutgang. Men, jeg håndterer også seil opp og ned gjennom luken, og da ser jeg det som en fordel at den er hengslet i bakkant, selv om jeg selvfølgelig ser sikkerhetsgevinsten i å hebgsle i forkant. enig med Krapyl ! Mye lettere å bruke montert slik stians foreslår. Mye vanskeligere å ødelegge også. Kanskje Lasse må lage en prototype til "baatplassens åpen-fordekksluke-alarm"... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 enig med Krapyl ! Mye lettere å bruke montert slik stians foreslår. Mye vanskeligere å ødelegge også. Kanskje Lasse må lage en prototype til "baatplassens åpen-fordekksluke-alarm"... Suzuki Har planer om en "du har glemt å stenge dassen" alarm Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Det er bare en vei en fordekksluke kan /skal hengsles og det er i forkant. Dette er fordi vann over dekk ikke skal kunne fylle forpiggen. Jeg har engang glemt å lukke luken skikkelig, og jeg kommer aldri til å glemme synet av vannet som rant ned av køya i forpiggen. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 ...............................lage en prototype til "baatplassens åpen-fordekksluke-alarm"... Suzuki Tror ikke du behöver ett alarm, du kommer o bli så 'pissevåt' den dagen du glömt o stenge en fordekkslukke som e hengsled i bakkant, förpiks-kojjen oxo.................. litt OT men bare en liten tanke...................... SAAB slutade runt 1960 o hengsle bildörrerne i bakkant, just för att det var veldi opraktiskt o öppna ner fartvind o regnsprut kom mot en o in i bilen! Nej jag skulle aldrig komma på tanken o vende min fordekksluke! För luftens skull nere i varmare länder behöver du en sådan der windscoop eller vad det heter o den behöver vara mye större än själva luckan! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Herman Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Det er bare en vei en fordekksluke kan /skal hengsles og det er i forkant. Dette er fordi vann over dekk ikke skal kunne fylle forpiggen. Min luke er hengslet i forkant. Å tro at det hindrer vannet i å finne veien ned i forpiggen er en klar undervurdering av Neptun og hans kamerater! Jeg våknet tidlig en morgen av en bråttsjø, og vi seilte i tillegg lens. Luka stod ca 10° åpen, støttet opp av en hjemmesnekret skrå kasse med tette sidevanger. Allikevel fikk jeg en liter vann rett ned i min hardt tiltrengte søvn etter en slitsom nattevakt. På toppen av det hele fikk jeg kjeft for at jeg ikke hadde stengt luka Heldigvis var vi på vei over dammen, så vannet var ikke så kaldt :diving Konklusjon: uansett hvilken vei du monterer luka, må den være stengt når du er underveis. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Hulda Svart 10.Mars.2004 Del på Facebook Svart 10.Mars.2004 Sjekk denne, de beste produkter jeg noen gang har sett: http://www.manshipmarine.com/ Mener de har luker som også åpner begge veier, godkjent i alle plasseringer/klasser. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 11.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Manship 50x50 luke koster 5126,- SEK + frakt. Fristende, men det blir vel litt i overkant av hva budsjettet for denne luka... Særlig uten å ha sett luka i det virkelige liv. Hvem forhandler Vetus luker? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Manship 50x50 luke koster 5126,- SEK + frakt. Fristende, men det blir vel litt i overkant av hva budsjettet for denne luka... Særlig uten å ha sett luka i det virkelige liv. GeirKS Har sett lukene i det virkelige liv. Tatt direkte fra produsent er de nok meget rimeligere. Kvaliteten er såvidt suveren at Admiralen har befalt at den nye aluminiumsluka blir fjernet til fordel for Manship. Produktene som jeg har sett derfra er smykker. Regina af Vindö m.fl. fra Orust tar rustfrie arbeider fra Manship. Fikk tilbud fra dem for en tid tilbake, men datachrash førte til at e-mailfila ble så korrupert at den ikke sto til å redde. Regner med at til høsten går det bestilling på doradeventiler og forluke. På Hulda står forresten henglsene i bakkant av luka. Var en tur på fjorden i kveld, sjekket det faktiske forhold. Grunnen er at ved omvendt åpning ville luka gå i kutterstaget. Ellers så hadde jeg nok hatt åpningen andre veien. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 til Geir el Hulda Var fann ni prislistan ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Det som er "greia" er å ikke være svensk (beklager). Det er en svensk forhandler og da nekter Manship å selge. Norge har ingen forhandler og da går det bra. Regner med at du finner svensk forhandler her: http://www.manshipmarine.com/ Har adressen hans et eller annet sted.... Sjekket, her er'n: Engell Trading AB Ulrikagatan 5, S-115 23 Stockholm, Sweden. TEL: +46-8-663-9370 FAX: +46-8-663-9894 E-mail: goran.egnell@egnelltrading.se Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Det som er "greia" er å ikke være svensk (beklager). Det er en svensk forhandler og da nekter Manship å selge. Norge har ingen forhandler og da går det bra. Regner med at du finner svensk forhandler her: http://www.manshipmarine.com/ Har adressen hans et eller annet sted.... Sjekket, her er'n: Engell Trading AB Ulrikagatan 5, S-115 23 Stockholm, Sweden. TEL: +46-8-663-9370 FAX: +46-8-663-9894 E-mail: goran.egnell@egnelltrading.se da får jag vel anvende min norske el polske adress fanns det ingen prisliste på nettet ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 11.Mars.2004 Del på Facebook Svart 11.Mars.2004 Nei, ingen prisliste. Men konkret og veldig ryddig tilbud kom prompte etter forespørsel og at de hadde forvisset seg om at det ikke var forhandler i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.