Baywatch Startet 14.April.2008 Link til dette innlegget Startet 14.April.2008 Jeg tenker å anskaffe VHF i løpet av sesongen, og har begynt å planlegge monteringen nå som jeg har masten nede. Masten er av merket Proctor. Slik jeg har forstått det, kan man i mange tilfeller avmontere mastens topp og bunn, og dermed gjøre det lett å strekke en kabel gjennom. Har jeg forstått det rett? Uansett, på min mast er det ikke mulig å åpne øverst. Finnes det da muligheter for å få strukket kabelen? Skulle hatt strømkabel til topplanternen gjennom også (mangler i dag). Mastetopp mastefot. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Xerb Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Hei. Ser ut til at der er en del godstykkelse i lokket på mastetoppen, så da hadde jeg villet boret opp for 1/2 NPT for 2 stk kabelnippel i forrkant for EX kabinett event i plast for den riktige kabel dim.(Dra nipplene godt til slik at kabler ikke glir i nippel, sikkre med vulktape rundt kabel over nippel) Deretter ville jeg tatt kablene ut nede over trinsene i forrkant. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 15.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Hei Xerb! Dette er virkelig utenfor mitt kompetansefelt, så her var det noen ting jeg ikke skjønte. 1/2 NPT, hva er det? Dimensjon på kabelen? EX kabinett vet jeg heller ikke hva er. Prøvde å søke litt på nettet uten at jeg ble noe klokere. Sitér dette innlegget Link to post
Xerb Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Hei Xerb! Dette er virkelig utenfor mitt kompetansefelt, så her var det noen ting jeg ikke skjønte. 1/2 NPT, hva er det? Dimensjon på kabelen? EX kabinett vet jeg heller ikke hva er. Prøvde å søke litt på nettet uten at jeg ble noe klokere. 1/2 NPT er en kon gjengetype god tettning Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 En kan jo godt bruke PG nipler også her. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 Tror jeg ville holdt meg unna plast nipler i toppen av masten. Du kommer såvidt jeg kan se ikke til på undersiden men er godset tykt nok kan du lage noen gjenger å skru nippelen inn. Som serb skriver sikrer du med vulktape eller krympeslange med lim. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 16.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 Da er vi inne på enda noe som jeg ikke kan noe om, nemlig å lage gjenger. Skjønner jo at dette er noe som krever eget gjengeverktøy. Gjengetapp? Men hvordan går man fram? Borer man først, og siden lager gjenger i hullet? Hvor tykt godset er vet jeg ikke, men det ser jo ut til å være litt tjukkelse på det. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 Jeg ville skrudd av beslaget i bunnen for å se om ikke den gamle ringreven Ian Proctor hadde tenkt noen tanker rundt dette med kabler i masta. Skulle ikke forundre meg. Kan godt være at profilen ble brukt til annet enn IF. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 16.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 Ja, får ta en sjekk på dette i kveld Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 17.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Skrudde av beslaget i bunn i går. Det ikke noe egen kabelgate inne i masten, men det ser ut til at det er plass til både fall og kabel. Sitér dette innlegget Link to post
Xerb Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Sender en link til forhandler av nippler. http://www.exnor.no/Produkter/Elektro/Nipp...l/FB/index.html Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Er redd for at en løs kabel inni masta kommer til å drive deg til galskap når den ligger og slamrer inni masta når du prøver å sove i båten. Ser for meg to måter å gjøre dette på: Legg masta på siden. Trekk ut fallene. Kjør ned ei trekkefjær ned gjennom nippelen og fest den til kabelen. Trekk kabelen opp gjennom nippelen via en boks med polyurethanlim. La limet tørke. Trekk fallene tilbake ved hjelp av trekkefjær. Eller sett nippelen på siden av masta. Bor et litt større hull i toppen av masta. Lag til et lokk som passer med en øyebolt i midten. Trekk kabelen opp med tre Tywraps for hver halvmeter hvor endene peker ut med 120 grader mellom dem. Avlast kabelen med en kinafinger i toppen fast i øyebolten. Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 19.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 Tror jeg feiger ut og monterer antennen på pushpiten i stedet. Helt sikkert ikke samme rekkevidde, men sikkert greit nok for kystseilas. Forenkler det hele på alle måter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.