Jump to content

Kan man strekke VHF-kabel gjennom Proctor mast?

Baywatch

Recommended Posts

Jeg tenker å anskaffe VHF i løpet av sesongen, og har begynt å planlegge monteringen nå som jeg har masten nede. Masten er av merket Proctor. Slik jeg har forstått det, kan man i mange tilfeller avmontere mastens topp og bunn, og dermed gjøre det lett å strekke en kabel gjennom. Har jeg forstått det rett? Uansett, på min mast er det ikke mulig å åpne øverst. Finnes det da muligheter for å få strukket kabelen? Skulle hatt strømkabel til topplanternen gjennom også (mangler i dag).

Mastetopp

baat_001.jpg

mastefot.

baat_002.jpg

Noen tips?

Hei.

Ser ut til at der er en del godstykkelse i lokket på mastetoppen, så da hadde jeg villet boret opp for 1/2 NPT for 2 stk kabelnippel i forrkant for EX kabinett event i plast for den riktige kabel dim.(Dra nipplene godt til slik at kabler ikke glir i nippel, sikkre med vulktape rundt kabel over nippel)

Deretter ville jeg tatt kablene ut nede over trinsene i forrkant. :wink:

Er redd for at en løs kabel inni masta kommer til å drive deg til galskap når den ligger og slamrer inni masta når du prøver å sove i båten.

Ser for meg to måter å gjøre dette på:

Legg masta på siden.

Trekk ut fallene.

Kjør ned ei trekkefjær ned gjennom nippelen og fest den til kabelen.

Trekk kabelen opp gjennom nippelen via en boks med polyurethanlim.

La limet tørke.

Trekk fallene tilbake ved hjelp av trekkefjær.

Eller sett nippelen på siden av masta.

Bor et litt større hull i toppen av masta.

Lag til et lokk som passer med en øyebolt i midten.

Trekk kabelen opp med tre Tywraps for hver halvmeter hvor endene peker ut med 120 grader mellom dem.

Avlast kabelen med en kinafinger i toppen fast i øyebolten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...