leiflar Startet 14.April.2008 Link til dette innlegget Startet 14.April.2008 (redigert) Har vært på utkikk etter en daycruiser på ca 22-23 fot nå med dieselmotor. Ser at de fleste båtene som ligger ute har den gamle pumpe-dyse varianten. Mens fra neste år er det såvidt meg bekjent kun lov å selge nye dieselbåter med common rail. Disse er visstnok mye mer stillegående, samt litt lavere forbruk og utslipp. Så det jeg lurer på er da om det lønner seg å vente til jeg får tak i en båt med Common Rail diesel? Har fulgt med en 10-12 pent brukte båter som står for salg på nettet - alle med "gamle" typen dieselmotor. Ingen av disse båtene er solgt på et par måneder. Så enten er salget veldig tregt, eller så vil ikke folk ha den gamle dieselutgaven lenger. Prøvekjørte også en slik "gammel" 1.7 ltr mercruiser - og den hørtes jo ut som ei gammel snekke som dro i gang. Så ville gjerne hatt en som gikk litt penere enn som så. Selv om diesel vil jo alltid gå litt ukultivert. Snakket også med en som driver et motorverksted. Han hadde skiftet ut 7-8 stk 1.7 ltr mercruiser med nye common-rail motorer i fjor. Og dette var på ett år gamle båter. Så da skulle man jo tro det var litt forskjell. Og det var i følge han kun støy som var grunn for bytte. Vil feks. en båt med "gammel" diesel teknologi være vanskelig å selge videre om noen år(ref. bensinmotor med og uten innsprøytning)? Og hvor stor er støyforskjellen. Og forbruket... Ønsker gjerne innspill Redigert 14.April.2008 av leiflar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mitsu Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Hei Common Rail er nok framtiden i båter også,men i bilbransjen har det jo vært noen "barnesykdommer" med dette systemet. Krever en del elektronikkstyring og kvalitet på diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Det har jo vær noen "barnesykdommer" på båtmotorer også. Her kan jo eksempelvis Volvo Penta D3, D4 og D6 nevnes. Når det gjelder injektorproblemer på D4 og D6, er de ikke løst ennå til tross for at D6 vel kom på markedet i 2003, altså for 5 år siden. Så det er kanskje ikke rett å kalle problemene for barnesykdommer lenger. Volvo Penta D3 har fått nye injektorer og ny høytrykkspumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 En common rail diesel kankker også på tomgang. Så jeg ville kanskje tatt en kikk på lydisoleringen også I en DC på 22-23 fot er nok 1,7 DTI på grensen av hva den fungerer bra på. Vi hadde den i Nidelv 690 , og det var akkurat nok, men ikke mer. Om man ser på pris/ytelse synes jeg mange installasjoner med 1,7DTI er meget gode. Og motoren har gått i mange år - og de fleste svakheter er kjent. Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Jeg har en FNM HPEP 250 med common rail innsprøytnig, og forbruksmessing og eksos er på eit meget lavt nivå. Men den bråker som en illsint Briggs & Stratton. Det er jo tross alt en motor med lite volum og med ekstrem høy effekt. 2.4 liter v.s. 250 Hk med eit maksturtall på 4000 rpm. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
solbris Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 quotCommon Rail er nok framtiden i båter også,men i bilbransjen har det jo vært noen "barnesykdommer" med dette systemet. Krever en del elektronikkstyring og kvalitet på diesel. e] Betyr det at ein ikkje kan bruka vanleg disel på common rail motorer?[ Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 På så små båter så vil en jo også sitte ganske nærme motoren. Støyisolering er derfor svært viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Det er vel den eneste typen dieselmotor som er hensiktsmessig i små daycruisere. Nettopp pga. lav vekt og høy effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.