Jump to content

Daycruiser med diesel -Bør man ha Common rail dieselmotor?

leiflar

Recommended Posts

Har vært på utkikk etter en daycruiser på ca 22-23 fot nå med dieselmotor. Ser at de fleste båtene som ligger ute har den gamle pumpe-dyse varianten. Mens fra neste år er det såvidt meg bekjent kun lov å selge nye dieselbåter med common rail. Disse er visstnok mye mer stillegående, samt litt lavere forbruk og utslipp.

Så det jeg lurer på er da om det lønner seg å vente til jeg får tak i en båt med Common Rail diesel? Har fulgt med en 10-12 pent brukte båter som står for salg på nettet - alle med "gamle" typen dieselmotor. Ingen av disse båtene er solgt på et par måneder. Så enten er salget veldig tregt, eller så vil ikke folk ha den gamle dieselutgaven lenger. Prøvekjørte også en slik "gammel" 1.7 ltr mercruiser - og den hørtes jo ut som ei gammel snekke som dro i gang. Så ville gjerne hatt en som gikk litt penere enn som så. Selv om diesel vil jo alltid gå litt ukultivert.

Snakket også med en som driver et motorverksted. Han hadde skiftet ut 7-8 stk 1.7 ltr mercruiser med nye common-rail motorer i fjor. Og dette var på ett år gamle båter. Så da skulle man jo tro det var litt forskjell. Og det var i følge han kun støy som var grunn for bytte.

Vil feks. en båt med "gammel" diesel teknologi være vanskelig å selge videre om noen år(ref. bensinmotor med og uten innsprøytning)? Og hvor stor er støyforskjellen.

Og forbruket...

Ønsker gjerne innspill :discuss:

Redigert av leiflar (see edit history)

Det har jo vær noen "barnesykdommer" på båtmotorer også. Her kan jo eksempelvis Volvo Penta D3, D4 og D6 nevnes. Når det gjelder injektorproblemer på D4 og D6, er de ikke løst ennå til tross for at D6 vel kom på markedet i 2003, altså for 5 år siden. Så det er kanskje ikke rett å kalle problemene for barnesykdommer lenger. Volvo Penta D3 har fått nye injektorer og ny høytrykkspumpe.

En common rail diesel kankker også på tomgang. Så jeg ville kanskje tatt en kikk på lydisoleringen også :smiley:

I en DC på 22-23 fot er nok 1,7 DTI på grensen av hva den fungerer bra på. Vi hadde den i Nidelv 690 , og det var akkurat nok, men ikke mer.

Om man ser på pris/ytelse synes jeg mange installasjoner med 1,7DTI er meget gode. Og motoren har gått i mange år - og de fleste svakheter er kjent.

Jeg har en FNM HPEP 250 med common rail innsprøytnig, og forbruksmessing og eksos er på eit meget lavt nivå.

Men den bråker som en illsint Briggs & Stratton. Det er jo tross alt en motor med lite volum og med ekstrem høy effekt.

2.4 liter v.s. 250 Hk med eit maksturtall på 4000 rpm.

bayliner_2855_137.jpg

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...