Jump to content

Fortøyning gammel eller ny,hva er best?

jankospeed

Recommended Posts

Heisann.

No skal båten snart ut i fortøyninga. Skal overta ei gammel blåse som noen andre har brukt. Er dette trygt?

Skal jeg ordne noe nytt? Eller er dette noe som holder et helt liv?

Om jeg skal skaffe noe nytt, hva skal eg kjøpe og hva skal passes på?

Og ikke minst.....hvordan skal den settes opp.....grønn her...

2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI

2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO

Moringen i bunnen, kjettingen/tauet/forbindelsen og selve blåsa holder ikke evig.

I forhold til at båten som skal fortøyes har stor verdi, ville jeg brukt litt tid på kvalitetskontroll av den gamle fortøyningen. Noe kan du gjøre selv med å se på forbindelsen mellom selve blåsa og kjetting/vaier/tau ned til moringen. Avhengig av dybden på moringen må du kanskje ha dykker for å se hvordan kvaliteten er på bunnen.

Det er sørgelig om fortøyningen ryker når været står på.

I bunnen kan du bruke forskjellige ting. Noen ror ut en eller flere store moringer koblet sammen bestående av eksempelvis noen jegnbiter innstøpt i deler av et 200 l fat som er delt i høyden med vinkelsliper. Et kraftig galvanisert øye på denne og mudret bunnforhold gjør at moringen suger godt tak. Lengden på kjettingen må avpasses etter flo/fjære og avstand til nærmeste potensielle skadested for båten. Det er endel informasjon om disse spørsmålene i andre tråder her på BP. Kanskje du kan forsøke å søke på "moring".

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...