jankospeed Startet 15.April.2008 Link til dette innlegget Startet 15.April.2008 Heisann. No skal båten snart ut i fortøyninga. Skal overta ei gammel blåse som noen andre har brukt. Er dette trygt? Skal jeg ordne noe nytt? Eller er dette noe som holder et helt liv? Om jeg skal skaffe noe nytt, hva skal eg kjøpe og hva skal passes på? Og ikke minst.....hvordan skal den settes opp.....grønn her... Sitér dette innlegget 2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI 2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO Link to post
roaldbj Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Moringen i bunnen, kjettingen/tauet/forbindelsen og selve blåsa holder ikke evig. I forhold til at båten som skal fortøyes har stor verdi, ville jeg brukt litt tid på kvalitetskontroll av den gamle fortøyningen. Noe kan du gjøre selv med å se på forbindelsen mellom selve blåsa og kjetting/vaier/tau ned til moringen. Avhengig av dybden på moringen må du kanskje ha dykker for å se hvordan kvaliteten er på bunnen. Det er sørgelig om fortøyningen ryker når været står på. Sitér dette innlegget Link to post
jankospeed Svart 15.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Ok. Men hva skal ligge i bunnen? Anker? Eller noe annet tungt? Og hvor lang skal kjettingen være? Sitér dette innlegget 2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI 2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO Link to post
roaldbj Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 I bunnen kan du bruke forskjellige ting. Noen ror ut en eller flere store moringer koblet sammen bestående av eksempelvis noen jegnbiter innstøpt i deler av et 200 l fat som er delt i høyden med vinkelsliper. Et kraftig galvanisert øye på denne og mudret bunnforhold gjør at moringen suger godt tak. Lengden på kjettingen må avpasses etter flo/fjære og avstand til nærmeste potensielle skadested for båten. Det er endel informasjon om disse spørsmålene i andre tråder her på BP. Kanskje du kan forsøke å søke på "moring". Sitér dette innlegget Link to post
Jå9 Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 ...Kanskje du kan forsøke å søke på "moring". Eller "ile". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.