Jump to content

Forsikring-hva skal det koste?

tom-ba

Recommended Posts

Jeg fikk en pris hos gjensidige på 10300.-

Nei, det hørtes ikke så ille ut. Jeg tror imidlertid at forsikringspremien kan bli ca 1.500,- lavere hvis du velger NB, og da får du også med maskinskadeforsikring :smiley: , men de dekker vel ikke eventuelle utgifter til advokat hvis du skulle ha behov for det, f.eks. i.f.m. skade e.l..

Lykke til!

Hilsen hos

Hadde skade-sak hos NB ifjor. Ryddet opp på en skikkelig måte. Bonus-oppbyggende også. Men lærte litt nå da jolla ble

stjålet. I og med den er forsikret sammen med moderfartøy, mister jeg bonus vis jeg tar den på forsikring.

Derfor er stjålet jolle for meg rent tap. Neste gang egen forsikring.

Vi sees!

• 5 måneder senere...

Tar opp denne igjen. (Kanskje hører dette hjemme i andre fora?)

Ja, HVA skal forsikringen koste... :rolleyes:

Forsikret en bråte utstyr og instrumenter i IF (samme sted som hus, biler og båt).

Deriblandt et Canon speil-kamera.... 8 båtpenger kostet det; Og DEN verdien ble oppgitt og betalt premie for i 3 år...

SÅåhh ble vidunderet stjålet :cryin:

DAahh begynte spetakkelet (Sikkert det samme i alle selskap?)

Meldte fra til IF og fikk tilsendt skjema.

Dette skulle ha påført et anmeldelsesnummer fra politiet.

OK så måtte jeg inn til byen for å anmelde;

Gikk forsåvidt greit (standardskjema og greier) og fikk beskjed om at det ville ta et par dager før anmeldelsesnummer forelå...

Det gikk 3 uker! :nonod:

Da måtte jeg purre politiet og fikk omsider opplest et nummer på telefonen; Dette ble påført IF-papiret og levert inn.

Ytterligere 2 uker gikk uten at jeg hørte en lyd. :nonod:

I dag purret jeg saken med IF og ENDELIG begynte noe å skje;

En forsikringsgubbe i Ålesund ringte meg og TILBØD 6 båtpenger i erstattning! :nonod:

(Har du noen gang forsøkt å få penger av en Sunnmøring??) :puke: :puke:

Etter mye diskusjon kunne HAN strekke seg til 6,5 båtpenger :lol:

(Visste ikke at det var en sunnmøring som eide IF...)

Så til konklusjonen: Innser at jeg (i min uvitenhet) har betalt altfor høye premier opp gjennom årene.

HVIS du kjøpte og forsikret en båt til 400 båtpenger i fjor og den ble stjålet / ødelagt i år, får du kanskje bare igjen 350 båtpenger i år. (Verdiforringelse?)

Hva JEG "lærte" av dette stuntet? Gå igjennom forsikringene dine minst HVERT år og reguler til mest mulig korrekt beløp, og du vil spare masse båtpenger! Hvis du underforsikrer, får du bare igjen forsikringsbeløpet. Hvis du overforsikrer får du bare igjen det det vil koste å kjøpe tilsvarende båt / utstyr / kamera osv.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Gå igjennom forsikringene dine minst HVERT år og reguler til mest mulig korrekt beløp, og du vil spare masse båtpenger! Hvis du underforsikrer, får du bare igjen forsikringsbeløpet. Hvis du overforsikrer får du bare igjen det det vil koste å kjøpe tilsvarende båt / utstyr / kamera osv.

Synes dette er et godt råd og også at forikringen fungerer slik det bør være! :yesnod: Skjønner ikke helt hva du er misfornøyd med. Er det at du ikke får igjen mere enn verdien (gjenskaffelseskostnaden på en tilsvarende vare i en tilsvarende stand og alder) på det du har forsikrtet? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Synes dette er et godt råd og også at forikringen fungerer slik det bør være! :yesnod: Skjønner ikke helt hva du er misfornøyd med. Er det at du ikke får igjen mere enn verdien (gjenskaffelseskostnaden på en tilsvarende vare i en tilsvarende stand og alder) på det du har forsikrtet? :confused:

Nei, skal stave det:

Ikke underforsikre!

Regulér verdien på gjenskaffelse hvert år!

Missfornøyd med at ikke JEG regulerte hvert år ( = at JEG (og sikkert MANGE andre)) har betalt betalt i bøtter og spann unødvendige båtpenger, fordi VI ikke regulerte.

Skjønte du det nå Mouche??

Fikk opplyst av forhandler da jeg kjøpte båt, at forsikringen er ~ 8/1000 av forsikrings-summen. :smiley:

Noe deromkring, men det varierer en del. Forsikringen dekker så mye at hvor i landet du bor, sikkerheten i båthavna, hvilke måneder du bruker båten, hva slags båt det er, hvor du ferdes med båten og egenandel er faktorer som kan komme med i regnestykket til forsikringsselskapet.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Skjønte du det nå Mouche??

Jeg har skjønt det for lengst! Den enkelte må selv ha, og ta, ansvar for å følge med på sine egne forsikringer, nokså selvfølgelig etter mitt syn og skjønner ikke at det er noe å hisse seg opp over? Ditt poeng mht hvordan båtforsikring fungerer og at man selv må regulere forsikringssummen har vært nevnt diverse ganger her på forumet, har selv også nevnt det flere ganger!

Betaler 7200,- med fullverdi dekning på 1.350000 inkl løsøre på 50000 og jolle/motor. Egenandel 20000,- Selskap: Gjensidige.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Har min første erstattningssak med IF nå.... Lurer på hvordan dette ender. :rolleyes:

Skal informere om det når saken er ferdig.... Kravet er på 5-6 båtpenger, og med 30 båtpenger / år i premie for bedrift + privat skal det bli lærerikt å se utfallet!

EN ting er hva de sier i starten, noe annet er hva de sier NÅR skade / tap skjer!!

• 2 uker senere...

Ny lærdom:

Kamera var listet opp sammen med mye annet ræl; Flere objekter var verd under 6 båtpenger... HELE lista var på 270 båtpenger.... Som jeg betalte forsikring for....

SÅhh kom overraskelsen:

Egenandelen....

DEN var / er på 6 båtpenger.

NULL erstattning.

Sa Sunnmøringen. :headbang: :headbang: :cryin:

Vel, han hevet forsikringssummen til 7 tusen (sånn for syns skyld) og utbetalte en skarve tusing til min konto :cryin: :cryin:

Selvsagt hadde IF rett, men etter å ha tatt opp saken med en "sjef", ble erstattningen hevet til 6 båtpenger, og jeg kjøper nytt kamera. :flag:

Hva JEG hadde gjordt feil OG forsikringsagenten ikke nevnte, var at det ikke har noen hensikt å forsikre etter en slik "liste"! EGENANDELEN var høyere enn verdien på mange av komponentene på lista. Dette blir nå endret; Mange ting lar jeg være å forsikre, de dyreste intrumentene (+ 20 kNok) forsikres på firma, mens kamera, mobil og andre "billigting" forsikres enkeltvis på privat-forsikring med egenandel på 500 kroner.

Samme med de ting jeg har med i båten!

Kun ved totalhavari (eller brann, tyveri osv.) ville jeg ha hatt nytte av "liste-forsikringen", men sjanse for slik skade, er svært liten.

Fortsetter å bruke IF! :yesnod: Men kommer til å endre verdien på de enkelte tingene hvert år, for å spare penger.

Forsikrings premier virker på meg som ren Bingo. Og hvilke tilbud du får, avhenger av dagsform til den agenten du snakker med.

Noen eksempler.

Jeg har akkurat solgt en Scand Baltic og kjøpt en Marine Trader 36 fot.

Balticen var 85 model max fart 15 knop forsikret for 500 000,- inkl løsøre.

Jeg betalte 5300,- siste år. han som kjøpte den fikk tilbud om 3800,- Begge Gjensidige. (Jeg fikk forøvrig tilbud om 3600 hos If. etter at båten var solgt).

Jeg tok en runde hos forsikrselskapene i fjor og da kom Gjensidige med sine drøye 5000,- greit ut. så jeg gadd ikke bytte. Nå lå min premie plutelig 40% over kjøpers.

Marine Traderen 87 modell max fart 10 knop. Forsikret for 1000000,- inkl løsøre og jolle

Tilbud Gjensidige for vanlig kasko 3980,- og for en "superkasko" 4580,- . If's tilbud var på 7980,- for vanlig kasko. Differanse. på over 100% :eek::eek:

Selger hadde hatt båten i Norske sjø og hadde betalt drøye 7000,-

Bruker forsikringsagentene terning eller tarotkort når de kommer med "tilbudene" sine?

Jeg har vært litt sløv med å hente inn tilbud fra forskjellige selskaper, men etter dette så er jeg ikke i tvil.

Ta en runde med alle forsikringene årlig.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Det som kan virke tilfeldig kan også være naturlige forskjeller som fremkommer ved sammenligninger:

Bostedskommune eller postnummer til havnen båten befinner seg

Oppgitt hastighet

Egenandelsbeløp, lite eller stort

Samlerabatter, eller ikke

Medlemsrabatter i fagforeninger inkl. f.eks Norges Bondelag (gir 18% i Gjensidige!)

Havn med eller uten sikring

Egen maritim kompetanse

Medlemskap i Kystpatruljen

Det er sikkert også enda flere elementer som kan påvirke prisen så å bare sammenligne med hva en annen har fått tilbud om uten å gå dypere inn i materien blir litt meningsløst, etter mitt syn.

Dog er det ingen tvil om at man bør gå igjennom sine forsikringer hvert år og ingen grunn til å være trofast mot "sitt" selskap, det er det kun det selskapet som tjener på. Heller ingen grunn til å bare bruke et selskap.

Dette er nå i allefall mine erfaringer etter noen år.

Klar over at det er rabbatter ute å går.

Når det gjelder Marine traderen:

Så var kompetanse til selger og meg lik. Båtfører bevis, . Drøye 20 års båt erfaring. Båten både lå og ligger i godkjent havn med vakthold.

Lå i Oslo, ligger i Sandefjord. Gir muligens noe forskjell i premie forselger vs meg. Når det gjaldt Gjensidige Vs Norske sjø.

Båten er registrert i både skipsregisteret småbåtregisteret og medlem av kystpatruljen.

Men jeg ga like opplysninger til både Gjensidige og If når jeg ba om ett tilbud. Og der er differansen på over 100%

Har samlerabatt hos Gjensidige. Tilbudet til IF var hvis jeg førte alle forsikringer over til dem. Egenandelen er vel kr 6000,- hos begge (tror jeg).

Når det gjelder Balticen.

Så var kompetansen til kjøper. ett års erfaring, 0 Båtfører bevis. men han står nok i Norges bondelag så han får 18%, mens jeg som er i YS får 10%.

Vi er begge total kunder hos Gjensidige.

Båten lå i Sandefjord og har ny hjemme havn i Tønsberg. Så jeg trodde ikke differansen der skulle være så stor.

Når det gjelder Marine Trader vs Scand Baltic. Så spiller klart hastigheten inn. Men jeg ble uansett veldig positivt overasket. Når jeg sparte 1000lappen på å forsikre en båt for dobbel sum og med en mer omfattende forsikring.

Trodde det var når en passerte 20 knop som topp hastighet, at forsikringspremien virkelig begynte å ta av. Og ikke at det skulle være så stor forskjell mellom 10 og 15 knop.

Men jeg klager ikke.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Fikk ny faktura fra If med 10% premieøkning. Der ble premien 1% av forsikringsummen. Tok tilbud fra Gjensidige på 0.5%.

Når de tjener penger på å selge forsikringer på 0,5% av forsikringsverdien, sier det seg selv at det er ekstremt lite skader.

For din del må ikke skuta stjeles eller totalhavarere på 200 år. I tillegg må du ha null skader disse 200 år.

Hvis vi tar med administrasjon og kostnader generelt hos selskapet, blir det vel snarere 300 år og da leker de ikke butikk da heller.

Hvem er det igjen som stadig maser om hvor farlig det har blitt på sjøen og hvor mange skader det er?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...