Jump to content

VP 290 klargjøring

sandor

Recommended Posts

Hei.

Har nok ikke noen gode svar til deg.

Skal igang med samme jobben selv, for første gang.

Har ikke planer om å gjøre noen stor jobb, men bytter olje, sinkanoder og knutebelg (anbefalt annen hvert år).

Ett lag med bunnstoff på boks og så er det bare monteringen som gjenstår.

Håper det skal gå greit. Fikk det jo av i fjor. :yesnod::lol: :lol:

Det eneste jeg er litt i tvil om er hvordan jeg skal få indikatoren for power trim til å vise riktig.

Var heldig å få tilsendt Verkstedshåndbok på pdf. for en stund siden. Så med litt lesing tenker jeg det går bra. :lol:

Kan sende den til deg hvis du er interesert.

Mvh Ole

Hei Sandor

Holder selv på med klargjøring av VP DP-G drev.  For vanlig klargjøring gjør jeg;

-pusse ned, avfette (mitt drev er tidligere ubehandlet) og stoffe drevet (SeaJet 034 for pensel/041 på sprayflaske)

-bytter anoder (ring v. propellere og blokk nederst på drevplata)

-pusser/polerer propellere

-bytte knutebelg (den øvre)

I tillegg kan du vurdere å bytte olje og eksosbelg (nedre).  Når det gjelder eksosbelgen er det såvidt jeg vet to typer; en med klaffer, og en uten.  Dersom drevet har gummiklaffer montert helt bakerst på eksosutløpet, skal belgen uten klaffer monteres.  Dersom drvet er uten gummiklaffer, blir det motsatt.  Klaffene skal evt. monteres "stående" slik at de beveger seg i horisontalplanet.

Husk også at dersom du har stålpropellere skal det benyttes dobbelt med blokk-anoder (to stk utenpå hverandre).

Et siste tips; pass på å få o-ringene på plass ved tappe- og påfylingshull for olja.  De skal også helst være hele og uskadet :yesnod:

Mvh

Servicemanualen ble nylig lagt inn i dokumentarkivet. (Takk til Geir V. !)

Hei Ingar.

Må få takke for svarene og den gode responsen jeg har fått . Lurte på hvordan jeg kommer til dokumentarkivet . Det hadde vært interesant å sett servicemanualen.

I fjor demonterte jeg et slikt drev. Vi var to mann, og brukte omtrent hele dagen med manualen liggende oppslått ved siden av oss.  

Jeg antar vi kommer til å bruke like lang tid nå drevet om noen uker skal på igjen.

Når man har gjort dette en del ganger går det sikkert raskere. Det er uansett en fordel å være to, slik at en kan holde drevet på av/påmontasje. "Proffene" har visst noen stativer som holder drevet på plass slik at man kan være én mann.

I fjor demonterte jeg et slikt drev. Vi var to mann, og brukte omtrent hele dagen med manualen liggende oppslått ved siden av oss.  

Jeg antar vi kommer til å bruke like lang tid nå drevet om noen uker skal på igjen.

Når man har gjort dette en del ganger går det sikkert raskere. Det er uansett en fordel å være to, slik at en kan holde drevet på av/påmontasje. "Proffene" har visst noen stativer som holder drevet på plass slik at man kan være én mann.

Nadheim - dette synes jeg var lang til for to mann til å montere drevet.

Første gangen jeg gjorde det så brukte jeg ca. 4 timer. Har til nå demon/mont drevet 3 ganger og sist jeg monterte det (i februar i fjor) så brukte jeg litt over 1 time alene. Brukte noen gamle paller og planker til å sette under drevet for å få det i riktig høyde. Når først drevknuten har entret akslingen og låseboltene har kommet på plass så henger drevet av seg selv det er bare å feste belgene, gearwire, trimsylindrene, propeller osv.

Jeg er nesten overrasket over hvor raskt det går nå i forhold til første gang jeg gjorde dette. Tror også du opplever at det vil gå en del raskere neste gang du skal montere drevet.

Må igjen få takke for mange fine svar og innlegg,jeg har tenkt å renovere båten min fra bunnen av så det er mange ting jeg kommer til å søke råd om etter hvert.Men det ser ikke ut til at jeg skal bli stående fast når jeg kan få hjelp fra denne spalten :smiley:

Da er du sikkert litt mer teknisk anlagt en det vi er. Inkludert i den hele dagen jeg referer til, er for øvrig en tur til Biltema for å kjøpe verktøy vi manglet.

Ellers er jeg helt sikker på at det går raskere når man har gjort det noen ganger. Det som ihvertfall er sikkert, er at dette er noe alle kan få til. De med ti tommeltotter trenger opp mot en dag, og de som er fingernemme bruker vesentlig kortere tid.

Vil ikke beskrive meg selv som mer teknisk anlagt en gjennomsnittet. Jobber på kontor og bedriver litt hobbymekking på båten når det trengs. Skal innrømme at jeg kludret litt første gangen drevet skulle monteres, men siste gang gikk det veldig greit.

Det viktigste når man monterer drevet synes jeg er at det er ordentlig støttet opp når man driver å jobber med å feste belgene. Det er fort gjort å klemme/kappe en finger eller to hvis det faller ned. Da blir det værre med "touch-metoden" på tastaturet etterpå.

Ved demontering/montering av 290 drevet bruker eg en liten lastesurring som eg trekker rundt en av rekkestøttene oppe på hekken går så ned og rundt flensen til øvre belgen. Drevet kan da justeres i den riktige høyden og monteringen taes av 1 mann alene. Festeboltene dunkes inn mot belgen med en forlenger fra et vanlig pipesett, bolten kommer såvidt borti belgen men denne skades ikke, drevet må svinges helt over for å dunke boltene inn. Hvis boltene settes inn med Locktite sitt stoff som er laget for de rustfrie boltene på et drev så er demontering enkel til høsten.

Her 290 DP-G drevet før behandling etter ca 3 mnd i sjøen:

http://www.minebilder.no/show_image_stream...9&dx=371&dy=495

her er drevet ferdigstoffet og klar for montering:

http://www.minebilder.no/show_image_stream...0&dx=371&dy=495

husk å la kontaktflaten for anoden være ubehandlet:

http://www.minebilder.no/show_image_stream...9&dx=527&dy=395

:cheers:

Mvh

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...