Jump to content

Seiling ved Svalbard

anton

Recommended Posts

I dag koster det ca. kr. 20.000 i forsikringspremie for å få lovlig tilgang til den snilleste delen av Spitsbergen, og enda mer hvis en skal seile rundt øygruppen. Jeg viser til noe oppstyr i forbindelse med den boten på 20.000 som Berserk II ble ilagt i sommer for manglende forsikring.

Personlig synes jeg denne turistforskriften for Svalbard virker svært streng når en sammenligner med de farene og økonomiske uttellinger som stadig skjer i forbindelse med hopping fra fjell på fastlandet.

De aller fleste som seiler til Svalbard har båter og en holdning til sikkerhet som ligger langt over gjennomsnittet for en norsk båteier.  Er dette rimelig?

Med forsikringspremie menes det da noe man betaler til sitt forsikringsselskap, eller er det en avgift til staten?

Det er vel også slik at man egentlig ikke ønsker alt for mange seilere til Svalbard. De få som seiler dit idag har sikkert orden på tingene, men faren er jo alltid tilstede for at slike steder blir veldig populære seilingsmål, og at det renner på med alskens eventyrere.

• 2 år senere...

Med forsikringspremie menes det da noe man betaler til sitt forsikringsselskap, eller er det en avgift til staten?

Det er en rednings forsikring som Sysselmannen krever, som skal dekke deres utlegg ved en eventuell redningsaksjon. Størrelsen på forsikringen er avhengi av vilket område en skal ferdes i. Sist jeg var der forlangte dem forsikring eller bank garanti kr. 75.000 for distansen Longyearbyen Moffen (N 80,3) Longyearbyen. Denne forsikringen må mann ha selv om båten både er kasko og annsvars forsikret.

De aller fleste som seiler til Svalbard har båter og en holdning til sikkerhet som ligger langt over gjennomsnittet for en norsk båteier.  Er dette rimelig?

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med dette - så det er fint om du kan være mer konkret. Hva mener du med "langt over gjennomsnittet for norske båteiere"?

Sist jeg var på Svalbard var i 1992, hadde et søster KV skip nettopp reddet en amerikans aleneseiler ved å feste båten hans i krana og slepe han til Longyear byen. Etter det jeg hørte fra mine "kollegaer" var det nære på at han gikk ned etter å ha støtt på is et sted det ikke skulle være is...

Etter å ha vært med siste båt før isen satt seg til Kings Bay og første båten på våren til samme sted hadde jeg tenkt meg nøye om før jeg prøvde meg på de farvannene i lystbåt. Har vært ute i mye dårlig vær mellom Svalbard og Bjørnøya. Således er kanskjeSysselmannens krav først og fremst et middel for å skille de seriøse fra de useriøse? Har du ikke råd til forsikringen/garantien har du kanskje ikke noe der oppe å gjøre med tanke på krav til utstyr.

Jeg har forøvrig ikke vært så langt nord som 80 grader - og jeg skulle gjerne vært over. Det var for dårlig vær til å gå så langt nord da jeg var på de trakter sist.

Og om Berserk gjengen - det er vel noe av det dummeste jeg har sett noen gang - total mangel på respekt og sjømannskap ut i fra det jeg kunne se. Jeg synes ikke noe om folk som baserer sin egen sikkerhet på at andre redder dem.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 2 uker senere...

Kontakt sysselmannen på epost så får du alle de opplysninger du trenger.

Vanligvis krever de et beløp på ca 125000 i forsikring/garanti for redningsaksjoner.

Europeiske reiseforsikring tar ca 4% av garantibeløpet i premie for en slik forsikringen, slik at det vil koste deg ca 5000 kroner.

I tillegg får du sikkert en fin liten økning på en eventuell kaskofosikring når du beveger deg utenfor norskekysten.

Følgende fikk jeg til svar fra Sysselmannen på min henvendelse:

"Berserk" fulgte ingen av disse bestemmelsene, så det er årsaken til at de har fått bortimot 100000 i forskjellige bøter til nå!

Individuell ferdsel på Svalbard er regulert av Forskrift om turisme og annen reisevirksomhet på Svalbard. Forskriften er vedlagt.

Individuelle reisende skal gi melding om planlagte turer utenfor bosettingene og forvaltningsområde 10. Melding gis ved å fylle ut det vedlagte meldeskjemaet og returnere dette til Sysselmannen.

Individuelle reisende skal ha en forsikring eller bankgaranti som dekker eventuelle søk, redningsoperasjoner og syketransporter som måtte bli nødvendig i forbindelse med turen. Når Sysselmannen har mottat det utfylte meldeskjemaet vil vi fastsette størrelsen på forsikringen og gi dere tilbakemelding om dette. Når forsikringen eller bankgarantien er ordnet, sendes denne til Sysselmannen som deretter vil sende dere et registreringskort. Registreringskortet skal medbringes på turen og levers tilbake til Sysselmannen i utfylt stand når turen er ferdig. Dersom dere blir kontaktet av Sysselmannen i løpet av turen på Svalbard skal registreringskortet fremvises.

Sysselmannen forutsetter at man er kjent med alle relevante lover og regler. Mer informasjon om disse finner dere i den vedlagte brosjyren som vi ber dere om å lese nøye, eller på www.sysselmannen.svalbard.no. Reguleringene er omfattende og det kan derfor være lurt å ta med seg følgende lille hovedregel: Det er forbudt å ta med seg noe fra naturen eller kulturminnene, forstyrre dyr og fugler eller etterlate synlige spor når men ferdes på Svalbard.

Siden dere skal seile gjør vi også spesielt oppmerksom på følgende reguleringer:

Det er ilandstigningsforbud i alle fuglereservater mellom 15. mai og 15. august. Sikringssonen går 300 meter fra land

Det er ilandstigningsforbud på Moffen. Sikringssonene går 300 meter fra land.

Det er ilandstigningsforbud på Kong Karls Land. Sikringssonen går 500 meter fra land.

Det er ilandstigningsforbud i Virgohamna, men Sysselmannen kan gi dispensasjon dersom man tar kontakt med Sysselmannskontoret i Longyearbyen. Sikringssonen går 300 meter fra land.

Det er ilandstigningsforbud i på søndre deler av Bjørnøya. Sikringssonene for båter over 40 f går 1 nm fra land.

Vi ønsker også å gjøre oppmerksom på kulturminnelovgivningen for Svalbard som slår fast at alle spor og etterlatenskaper etter mennesker fra 1945 eller tidligere er fredete kulturminner. Spor etter menneskegraver, kors, bein og skjelettdeler fra mennesker samt skjelettrester og fangstredskaper på slakteplasser for hvalross og hval og i forbindelse med selvskudd for isbjørn, er fredet uavhengig av alder. Løse gjenstander som ligger spredt rundt omkring på Svalbard er også fredet. Fredningen omfatter en sikringssone på 100 meter rundt kulturminnet i alle retninger. Her er det ikke tillatt å slå leir eller brenne bål, eller på annen måte etterlate spor etter besøket.

Det er påbudt med nødpeilesender for individuell ferdsel for tilreisende på denne typen turer. Det er ikke anledning til å ta seg inn i hytter for overnatting selv om man finner disse åpne, med mindre det har oppstått en nødsituasjon. Muligheten til å påtreffe isbjørn vil være til stede overalt på Svalbard, og det er nødvendig å ta sine forholdsregler slik at man ikke utsetter bjørn eller seg selv for fare. Grovkalibret rifle anbefales som forsvarsvåpen, i tillegg anbefales signalpistol for å skremme eventuelt farlig nærgående isbjørn.

For generell informasjon om Svalbard anbefaler vi www.svalbard.net.

• 2 år senere...

Hei

Vi har tenkt oss opp til Svalbard til sommeren, og lurer på om noen som leser dette har vært der i år, eller har tenkt seg opp til sommeren. Skal seile fra Troms i slutten av juli. Jeg har ikke snakket med Sysselmannen ennå, tenkte å undersøke litt først, og da fant jeg dette. Noen som har erfaring fra seiling ved Svalbard, er jeg veldig interessert i kontakt.

Så i Svalbardposten at østsiden ikke akkurat anbefales

Redigert av stroller (see edit history)

Så bra!

Vel, Vi lurer på hundre ting.. : )

Nå vil vi gjerne få tilgang til best mulige kart, digitale og på papir drar ned til nautisk forlag nå.

Når var du der? Hvor var du?

Stoppet dere på Bjørnøya? Ankringplasser er vi også interessert i.

Vi diskuterer isen, hva slags elektronikk vi skal ha, været (! - vi ser på syvdagersvarselet med UGRIB ), og følger iskanten på Met.no

Varme ombord er også viktig..: ). En dieselbrenner som kan varme opp båten når vi seiler (og som ikke slukker når vi krenger) leter vi etter. Hører gjerne om erfaringer på dette også.

Vi har vært ute en vårnatt før (5000 nm i 2004) : ), men har ikke erfaring fra arktisk seiling. Drømmen er å seile rundt Spitsbergen. Med issituasjonen nå, er jo det fullt mulig, selv om Svalbardposten sier det er usikre forhold knyttet til grunner. Det er to geografer ombord, så vi kan kanskje bidra med å fylle hvite flekker på kartet. På iskartet fra meteorologisk institutt ser det veldig lovende ut. (Hva gjelder seiling, andre klimakonsekvenser utelatt)

Har lagt ut noen bilder av båten her: http://picasaweb.google.no/frolich777/StrollerTeknisk

Det er en verftsbygd ferrobåt, som er en lise å håndtere. Ikke noen regattamaskin akkurat (17 tonn), men jeg elsker den i vær.

Vi har tenkt å bruke sommeren (første etappe til bergen slutten av mai) oppover norskekysten, og reise fra Tromsø i slutten av juli (rundt 20), med håp om å seile inn til Foldvik ved Gratangen den 12 august.

Det ble meldt om blåhval utenfor Kapp Laila, det hadde vært veldig gøy å hilse på hval igjen. Hadde nærkontakt (gled forbi skroget på 50 cm avstand) med en bardehval på 14 meter midt i Biscaya, og det var vilt.

mvh

knut håkon frølich

kh@frolich.no

+ 47 99102777

Vi har to deltagere på D5L-kurset her på baatplassen som bor og arbeider på Svalbard.

Begge var i Stavanger nå i helgen i forbindelse med samling for repetisjon og eksamen. Begge er ivrige båtfolk og de vet tydeligvis ganske meget om båt og båtliv der oppe . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Takk!

Til Skjæløe: Likewise! Har dere ikke hatt problemer med krenging? Jeg har hørt bare varme ord om refleksene, men vil gjerne være sikker. Lurer på hvordan vannbåren med radiatorer virker. Har ikke lest noen erfaringer fra det, men høres fristende ut...Varmt og tørt gjennom hele lengden. Har undersøkt litt til, tror vi går for Refleks 61 MS 5,8 Kw

Kikket på Morgans Cloud, de så erfarne ut, og de må vi høre på..: )

Har vært på nautisk forlag, og handlet inn alle papirkart, rundt hele. Opptur!! Nå føles det mer reelt.

Moffen er første nordmål. Blir helt varm av å nå Kvitøya. Euforien råder.

Takk igjen til Ask, jeg kontakter deg igjen. Samtalene går høyt her nå. Der hvor isen ikke er, kan vi være, der hvor isen er, er ikke for oss.

khf

Kan det være deg jeg traff på tett sør før Danskøya ved 79g40m 26 juni 2005? Seilte katamaran?

- MartinL

Det var nok meg ja. Du kan sjå litt om turen på www.hustadnes.net Det er heimesida til ein av mannskapet.

Kva båt var du på?

Til Stroller

Det største "byråkratiske hinderet" var å få forsikra båten. Om du ønsker det så rår eg til å byrja tidleg.

(Sysselmannen stiller ikkje krav om at sjølve båten er forsikra.)

Når det gjeld varme, så installerte eg ein Dickinson Newport. Fungerte bra.

Når det gjeld val av omn så blir det sagt at Dickinson sotar meir enn Refleks, men toler meir krenging.

Ask

Vi har tenkt å bruke sommeren (første etappe til bergen slutten av mai) oppover norskekysten, og reise fra Tromsø i slutten av juli (rundt 20), med håp om å seile inn til Foldvik ved Gratangen den 12 august.

Dvs 3 uker fra du forlater Norge til du er tilbake igjen?

Blir ikke det litt knapt med tid dersom du har tenkt deg til de mer utilgjengelige stedene..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

..Eehh, jo, det var en glipp med 12 august. Vi forventer 5 uker rundt, med åpning for 6 (anbefalt av Ask), dvs tilbake på fastlandet rundt 1 sept.

Noen som vet om navn på båter som har vært ved kvitøya? Som har tatt runden?

mvh

knut håkon frølich

kh@frolich.no

+ 47 99102777

Nei, utrolig nok ikke : D

Men stikker opp på deichmann og låner hvis jeg ikke finner den i bokhandelen.

Ringte til sysselmannens kontor, og Sysselmannen tok telefonen (!). Meget imøtekommende fortalte han meg at jeg måtte formulere et brev som "beskrev hvilket ærend jeg var i". Det er nå gjort. :sailing:

Studerer vindbevegelsene hver dag nå, men hører gjerne fra folk som kan noe om rådende vindretninger de siste to somrene. Og lurer også veldig på isforholdene i slutten av august......

Til Poseidon: Kan du formidle kontakt til de to studentene dine? Vil gjerne snakke med alle som kan si noe om kysten rundt på Svalbard.

Du kan sikkert forsøke med en IM i første omgang, det er positive og velvillige karer begge to.

Deres nick her på baatplassen er akrolst og barkeper.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...