Jump to content

Silva logg

Fenix

Recommended Posts

Har en Silva logg som antagelig har sittet i båten siden 1983. Den virket ikke da jeg kjøpte båten for tre år siden og gjør det fremdeles ikke. Displayet er helt dødt. Bruker GPS'en som fartsmåler når det trengs.

Har regnet med at jeg må røske ut hele greia og sette inn nytt - og det er jo en investering. En kar jeg traff i et festlig lag mente imidlertid at det kan være en feil i giveren, og at mye kan gjøres ved å bytte en dings der. Den sitter foran kjølen, med ledning bakover til cockpit.

Synspunkter? Dette er et felt der jeg virkelig er helt grønn!

Dette er kanskje et altfor enkelt spøtsmål - men det kan være feilen:

går skovelhjulet i giveren rundt) Det gror ganske fort ruer på disse giverne

Ellers er det vel ikke noe stort problem hverken å bytte giver eller instrument. Det er stort sett plug and pray. Feilsøking på et så gammelt instrument har jeg ikke noe særlig formening om - det første jeg ville sjekket var om det var strøm til instrumentet og strøm til giveren. Det gjør du enkelt med en testlampe (en slik spiss sak som du stikker inn i ledningen - og som lyser når det er strøm der)

Du sier  ikke  om det i det hele tatt er  lys eller  tall på display. Er det sånn at displayet viser null, dvs det er opplagt at det mangler signaler?

Jeg hadde en silva nexus logg som første året jeg hadde båten viste kun null. I min iver etter å reparere, skrudde jeg fra hverandre display huset, fant selvfølgelig ikke noen feil, og klarte å stramme skruene for mye med det resultat at det sprakk og fukt  ødela hele greia. :lol: Hadde jeg vært litt mer lur fra starten, hadde jeg sjekket ledningen fra giveren, som viste seg hadde brudd på flere steder.  :lol:

Det endte med at jeg kjøpte ny SILVA star Seadata.

Mitt forslag er:

Sjekk at dislplay får nødvendig strøm og at dette tilsynelatende er i orden.

Sjekk om ledninger fra giver til display er ok. Det er fort gjort å få brudd i denne. Ny giver koster fort en tusenlapp.

Sjekk at skovlhjul går rundt.

Og, dersom du skrur opp displayhus, pass på at pakninger sitter korrekt og at du ikke srur  for hardt til når du monterer. Plasten tåler  ikke stort.

Sjekk også hjemmesiden til SILVA. Der finner du tips på hvordan du kan feilsøke. :yesnod:

Lykke til..... :lol:

s/y "Arnegrut", Asker

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...