reiland Startet 15.April.2008 Del på Facebook Startet 15.April.2008 Heisann! Hei jeg er en gutt på 14 år som har tenkt seg en ny båt og har kikket litt på auto db, så kom jeg over denne: http://bat.autodb.no/autodb/view.wa2?AdItemId=612120 KLIKK HER FOR OG KOMME INN TIL BÅTEN! Har noen spørsmål jeg trenger hjelp meg, helst litt kjapt siden sesongen er rett rundt hjørne; 1. Er dette en gunstig pris i forhold til andre båter? 2. Har tenkt og ha på en 9.9/15hk, har sett litt rundt forbi at mange bytter propeller f.eks, dette siterte jeg fra en anonnse "Har ikke vanlig propell til motoren, men står en clevar propell på (mye bedre fart) " Har dette mye og si fordi jeg har lyst til og ha en kjapp båt. Hvor mye ligger en slik propell på og hvor kjøper man den? Det var egentlig det jeg trengte hjelp med ;) Du kan legge meg til på MSN eller sende meg en mail om du vill hjelpe meg eller om du har et bedre tilbud og komme med; reiland_1993@hotmail.com Mvh ~Christian Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 (redigert) Hei Christian Hvis du ikke har hatt båt før (det sier du ingenting om) er en Hurricane med 15 hk veldig rask, og hvis du ikke er erfaren vil jeg anbefale deg å starte med en båt med lavere hastighet. Prisen har jeg ingenting å si på for båten, men det er klart det blir fort en del når man først skal ha båt, deretter motor og alt som hører med. Fakta er at du har ikke lov til å føre denne båten (som du kanskje vet), og selv om den er lettkjørt er den også litt "villstyring". Jeg skal ikke moralisere, for jeg kjørte selv "for hurtig" båt før jeg var 16 - noe jeg aldri hadde problemer med fordi jeg har vokst opp i båt. Samtidig hadde jeg lyst på en slik båt som Hurricane, men hver gang jeg byttet (hadde "bare" 2 stk før jeg var 16) - så ble det begge gangene en "god jolle". Jeg er sikker på at jeg fikk mer glede av dem enn en Hurricane: Kunne ha med flere venner på tur, var tryggere ved fisking - og den gikk bedre i sjøen når det var litt "rufsete". Sikkert mange tanker om dette, men jeg vil i alle fall anbefale deg å se etter en jolle (GH 10/ 11, with, sørspeed eller liknende) med ca 10 hk på hekken. Jeg tror (men kan ta feil) at du vil få mer glede av det. Diskusjonen om det er "bra" eller "dårlig", "moralsk" eller "umoralsk" å gi dette rådet får vi ta et annet sted. Uansett vil jeg anbefale deg å være forsiktig og varsom når du kjører båten (uansett hvilken du velger). Det er lett å skade andre, og det er lett å gjøre feil. Jo høyere hastighet, jo større sannsynlighet er det for at feilen du gjør får større konsekvenser... Om propell: Mitt tips: Ikke heng deg opp i det. En aluminiumspropell kan gi like mye glede som en i stål eller kompositt. Hvis du først vil ha et tips så sørg for at propellen er ren, ikke har skrap eller slagmerker. Slike ting reduserer propellens egenskaper vesentlig... Redigert 15.April.2008 av psolse02 (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Baatlaus Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Jeg har hatt en akkurat lik båt, og tror nok jeg ikke hadde lagt pengene i en slik igjen. Veldig mange andre båter som gir mer båt for pengene. Jeg byttet bort Hurrycane`n i en With 10 i steder, gikk faktisk litt raskere. Om du uansett skal kjøpe denne båten, pass veldig godt på motorbraketen. Denne er på de fleste av disse i tre, støpt fast i glassfiberen, noe som kan gi deg mye jobb om det er litt råte. Jeg mistet en 15hk til bunns fordi motorfestet knakk! Det var kjedelig det!!! Den hang å dinglet litt i bensinslangen å gasskablene før det løsnet å gikk med ner! DRITTBÅT! hehe! Sitér dette innlegget Link to post
reiland Svart 15.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2008 Takker for svar! Har selv vokst opp med båt så ifjor kjørte jeg en GH 10. Hadde lyst til og prøve en annen type som så litt "tøffere" ut ;) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.April.2008 Del på Facebook Svart 15.April.2008 Jeg hadde en gang en båt med litt dårlig akterfeste. Løsningen var enkel: Gikk til et lokalt verksted og fikk tilpasset en stor aluminiumsplate som ble festet i glassfiberen. Aluminium fordi da slapp jeg å tenke så mye på galvanisering mellom motor og eks. stålplate. Samt at det ruster jo ikke... Jo, jeg er enig i at Hurricane er tøff. Samtidig som jeg er happy for at jeg hadde jolle hele tiden. Gav meg nok mer moro det. Selv om det hadde vært kult å "ralle" rundt i en Hurricane, så egnet ikke den seg så godt til 4 i båten eller å dra teiner... GH 11 er jo litt tøffere enn GH 10 (i mine øyne i alle fall). Lykke til uansett hva du ender opp med! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
reiland Svart 16.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2008 Enig i at GH er greie båter, menne har falt helt for Hurricane nå :P Det virker så deilig og barge fræse rundt i den på sommeren :P :D Skal ha 15hk på den i år, men når jeg blir 16 skal jeg sette på en 25hk ;DD Da går det unna :P Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.