Jump to content

Mercruiser 1,7DTI, erfaringer?


kristian

Recommended Posts

Finner lite informasjon på baatplassen om denne motoren som jeg har, er det noen har maken, og vil dele erfaringer med meg?

 

Jeg har kjørt problemfritt en sesong, og syntes motoren går meget bra, trass i lite slagvolum. 120 HK, bruker lite diesel, men bråker litt på tomgang, lav fart.

Har Alpha one drev, men er usikker på utvekslingen, kan dette drevet leveres med flere utvekslinger, og hvordan finner man ut hva man har?

Vinterservice til ca. 5000 kroner på merkeverksted ink.deler som filter anoder osv. Er det vanlig pris i hele landet?

Går 32-33 knop på min Nidelv 610, med 4400 rpm som er maks av det som er oppgitt i håndboken.

 

Noen som vet om problemer med motor eller drev av denne type?

Link to post
Share on other sites

Hei Kristian,

Jeg har helt lik motor som deg. Utvekslingen på Alpha one drevet står på en liten metallplate poppet fast på en av sidene på drevet (på mitt drev babord side sett bakfra). På mitt drev er det 1:2,0.

 

Mer info om 1,7 DTI kan du også finne på www.marinepower.com. Her er det et forum for tekniske henvendelser (http://www.marinepower.com/C125690E0029A33B/fo_FORUM_ALL?OpenForm&LANGUAGE=EN) bruk search funksjonen på 1,7DTI - så finner du en del interessant.

 

I følge Mercruiser fungerer 1,7dti på båter med maks vekt opp til 2 tonn. Dog har jeg lest at den er brukt på langt større båter også med stort hell. Motoren er en av de mest vellykkede modellene til Mercruiser, og de selger mange slike motorer hvert år, og den kommer i stadig flere båter - både som single og dobbel installasjon.

 

Jeg har hørt om 2 motorer med mindre problemer - en er min  :yesnod: og en var eid av en på Nidelv. Jeg har et par mindre oljelekkasjer på motoren min samt defekt oljetrykksgiver  - men det skal fikses på reklamasjon.

 

Servicen min koster 5022 kroner inkl materiell. Om du vil sammenligne dine priser kan du f.eks. se hva Gressvik Marina tok i 2003 for tilsvarende tjenester her: http://www.gressvik-marina.no/prisliste-ma...natjenester.htm. Jeg tror prisen din er helt grei og i linje med markedet. Kan sikkert finnes billigere og kanskje også dyrere.

 

Fordelene jeg ser ved motoren er:

lav vekt gir god balanse i båten og rask akselerasjon

lavt drivstofforbruk

god aksellerasjon fra lavt turtall pga common rail, turbo og intercooler som gir kraftig dreimoment. Men den trenger litt turtall for å komme i gang. Må over 1500 O min for at trykket i turboen skal bygges opp (dvs. at det er litt turboforsinelse)

 

Ulempene:

mangler hk i toppen av turtallsregisteret som ville gitt høyere toppfart.

Ryker litt på tomgang og har litt hard gange på tomgang - men det er jo tross alt en diesel motor.

 

Jeg får ikke maks turtal (4400 rpm) på min båt med standard propell. Jeg skal teste Ballistic 14 3/8x19 når jeg setter ut båten - håper på et par knop ekstra toppfart med den propellen. Propellen koster ca. 4500 kroner

 

Totalt sett har jeg ikke angret en dag på valg av båt og motor - jeg er kjempefornøyd.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg har også slik motor. Har en Summer Fun som jeg hadde en 100hk Yamaha på. Det ble selvsagt store bensinutgifter på denne, så jeg forlenget båten til 18 fot og satte inn en Mercruiser 1,7DTi. Dette fungerer helt utmerket! Eneste negative jeg har å si om den er at den er litt treg fra stillestående. Dette er en ulempe ettersom jeg driver en del med wakeboard..

 

Forbruket på denne motoren er jo helt fantastisk. Etter ti timer med både vannski-kjøring og et par langturer fylte jeg 98 liter diesel. Det må da kunne sies å være helt ok?

 

Ellers er det de samme erfaringene jeg har gjort. Drevet rakler litt på tomgang (i gir selvsagt). Dette har å gjøre med trykkplaten etter det jeg har forstått.

 

Du kan se båten og motoren på http://www.summer-fun.tk

 

Vet om en som hadde problemer med starteren på sin båt. Denne ble byttet på garantien. Selv har jeg ikke hatt noen problem, bortsett fra at jeg klarte å legge oljeslangen til drevet slik at den kom bort i reimskiva. Det resulterte i null powertrim, men heldigvis skjedde det samme dagen som den skulle på land.

Link to post
Share on other sites

Mer info om 1,7 DTI kan du også finne på www.marinepower.com. Her er det et forum for tekniske henvendelser (http://www.marinepower.com/C125690E0029A33B/fo_FORUM_ALL?OpenForm&LANGUAGE=EN) bruk search funksjonen på 1,7DTI - så finner du en del interessant.

.

Det eneste lille jeg kan sette fingeren på er at den hiver ut litt kjølveske, ut av et knappenålstort hull i lokket på kjøvannsbeholderen. Ser i overnevnte forum at flere har irritert seg over dette. Har dere noen erfaring med det?

Link to post
Share on other sites

Hva slags farge er det på kjølevæsken - er den rød?

Jeg har stadig litt rød oljelignende væske i bunnen av båten. Så langt er det identifisert som drevolje som lekker i bakkant av motoren. Dette renner frem under oljepanna under motoren når varmtvannstankens sikkerhetsventil "spytter" litt i ny og ne

 

Om kjølevæseken ikke er rød har jeg ingen erfaring med det.

 

Lekker det fra det metalllokket i forkant, oppå motoren, eller i lokket til ekspansjonstanken (tanken er hvit med slange som er festet i lokket)? Ettersom jeg ikke har dette probleme t- kanskje det er blitt modifisert på nyere motorer? Kanskje du kan bytte lokket

 

Jeg skal løpe opp og sjekke navn og nummer jeg har ett eller annet sted på kontoret til en kar på teknisk i Marinepower Norge - sender det på IM til deg så kan du spørre han.

 

Så forøvrig denne på forumet til marinepower:

 

Dear Marine Power

The manual for my 1.7 dti states the crank case oil capacity to 6.5 litres. Emptying the crank case through the dip stick hole produced about 3.5 litres. I filled up with a US quart, about 3.8 litres, and the dip stick indicates maximum level.

 

Could you verify the oil capacity for me please?

The quantity of new oil you have filled in your 1.7 DTI engine is correct. With this volmume of oil you have reached the maximum level on your dipstick.

 

også her er svaret:

 

The oil capacity of 6.5 liters which is refered in the owners manual is not correct and we will correct this fault as soon as possible.

 

Thanks to have seen and reported this difference.

 

kan jo være greit å vite  :nono:

Link to post
Share on other sites

Nei kjølevesken er blå, og det kommer fra lokket på ekspansjonstanken, det er et plastlokk med et bittelite hull til luft. Kjører med min. veske i tanken også, men den må lage en form for overtrykk. Det er ikke store mengder, men det blir blå flekkete på dørken i motorrommet. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg var på Sjøen for Alle i  dag og kikket på en utstilt 1.7DTI. Jeg så på dette lokket. Det er et litet hull i lokket, og mange hull i pakningen inni lokket. Tanken min var at om hullene i pakningen og hullet i lokket ikke står rett over hverandre - kanskje det ikke lekker??? Kanskje verdt å prøve

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en båt med Mercruiser 1,7DTI som jeg solgte for ca 1/2 år siden.

Motoren virket utmerket, men etter hver tur lå det noen dråper blå kjølevæske

i bunnen av båten under ekspansjonstanken.

 

Nå har jeg kjøpt ny båt med Yanmar motor (120 Hk). Denne bruker rød

kjølevæske, og her skjer det samme: noen røde dråper ligger i bunnen

under ekspansjonstanken. Så da er det kanskje slik det skal være?

 

mvh

Svein

-battello

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Finner lite informasjon på baatplassen om denne motoren som jeg har, er det noen har maken, og vil dele erfaringer med meg?

 

Jeg har kjørt problemfritt en sesong, og syntes motoren går meget bra, trass i lite slagvolum. 120 HK, bruker lite diesel, men bråker litt på tomgang, lav fart.

Har Alpha one drev, men er usikker på utvekslingen, kan dette drevet leveres med flere utvekslinger, og hvordan finner man ut hva man har?

Vinterservice til ca. 5000 kroner på merkeverksted ink.deler som filter anoder osv. Er det vanlig pris i hele landet?

Går 32-33 knop på min Nidelv 610, med 4400 rpm som er maks av det som er oppgitt i håndboken.

 

Noen som vet om problemer med motor eller drev av denne type?

Vist du har drevet løst, kan du turne akselen 10 ganger rundt, tell antall runder propellen snurrer, så deler du verdiene med hverandre eks 10 delt 5 er 2  altså 1:2,0.

Link to post
Share on other sites

Mener det vesle hullet er en sikkerhetsventil som "slipper" ut overflødig frostvæske når motoren blir varm.All frostvæske ekspanderer ved varme....så hvis beholderen er fyllt helt opp til randen så pipler det ut noen skvetter. Lokket inneholder små hull fra undersiden også pluss ei membran/ventil og fjær som løser ut når trykket blir for høyt. Sjekk nivå og følg med i tiden fremover om det kommer mere.Løsningen kan også være å kjøpe nytt lokk eller også få lånt seg et trykktestutstyr med manometer for kjølevann/radiator (for bil) for å sjekke hvor mye overtrykk det blir i kjølevannssystemet. Tror et slikt lokk løser ut på ca.0,8 bar trykk. (Kan være det står på lokket også).

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Om jeg husker rett fra Kristians beskrivelse tidligere så er nivået på ekspansjonstanken på minimum - allikevel spruter det ut under kjøring

 

MKB Storm er den nye typen MTB det? http://www.mil.no/sjo/start/article.jhtml?...articleID=72452  Flotte båter. Har hørt mye positivt om prototypen som var over til USA. Får håpe at dere har brannsikret bedre enn den minerydderen som brant opp.  Hva står MKB for?

 

Om man blir nostalgisk så ligger det en av de gamle MTB'ene på Olavsvern (egentlig en kanonbåt ettersom den har "stor" kanon på fordekket). Da kan man jo se hvor fort utviklingen har gått. http://www.mil.no/hv/start/article.jhtml?a...articleID=64989

Link to post
Share on other sites

Lokket inneholder små hull fra undersiden også pluss ei membran/ventil og fjær som løser ut når trykket blir for høyt. Sjekk nivå og følg med i tiden fremover om det kommer mere.Løsningen kan også være å kjøpe nytt lokk eller også få lånt seg et trykktestutstyr med manometer for kjølevann/radiator (for bil) for å sjekke hvor mye overtrykk det blir i kjølevannssystemet. Tror et slikt lokk løser ut på ca.0,8 bar trykk. (Kan være det står på lokket også).

 

Lykke til!

Har nettopp sjøsatt, og snakket med mekanikeren som hadde vinterservice, da ekspangsjonstanken var helt tom. Skrudde av lokket til påfylling av kjølveske, her var det helt fullt. Startet opp, og når motoren ble varm, så fylte ekspangsjonstanken seg opp til min. Mekken sa det ikke var behov for å ha væske i eks.tanken, da den ikke leverer noe tilbake, er ikke uttak under tanken. Men jeg ser ikke noen fjær i lokket, kun en gummipakning, og ett lite hull i lokket. Vel etter første tur så holdt det tett, så vi får se fremover.

 

Redigert: Hadde min andre tur i dag, og fikk litt svetting. Så nøye etter, og tror at jeg har en annen membran en den jeg så på messa, ingen hull i membranen, bare et lite i lokket.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Heisann

 

Var å henta nye båten(2004 Beetle med 1.7 dti)hos forhandleren på Lørdag :flag: (skulle ikke hente den før 2.April men presse blei for stort) :cheers:

 

Båten har kun installert et 115 amp. timers batteri og jeg har derfor bestemt meg for å installere et eget startbatteri(Lading/forbruk skal skal styres av et Bep voltsense rele)

 

 

 

Jeg er blitt fortalt at motoren er den samme som sitter i Opel Astra/Vectra diesel og jeg tenkte derfor å kjøpe et startbatteri for Vectra 1.7 diesel (72 ah ihht Biltema)

 

Er det noen som har erfaringer med denne motoren/startbatteri så tar jeg gjerne imot tips .

 

I håndboken for motoren står det at anbefalt batteriklassefisering 65ah

 

 

 

Det står videre at "Dersom du prøver å utføre service på produktet (motoren) selv ,anbefaler vi at du bestiller serviceboken for den aktuelle modellen"

 

Er det noen som vet hvor en kan få bestillt denne ?

 

Mvh

Sveno

Redigert av sveno (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er blitt fortalt at motoren er den samme som sitter i Opel Astra/Vectra diesel og jeg tenkte derfor å kjøpe et startbatteri for Vectra 1.7 diesel (72 ah ihht Biltema)

 

Er det noen som har erfaringer med denne motoren/startbatteri så tar jeg gjerne imot tips .

Gratulerer med ny båt!

:yesnod: Så vidt jeg kjenner til er det 3 stk som har/har hatt båt med 1,7DT her på forumet. Jeg er en av de. Motoren satt i Bitteliten II som var en Nidelv 690 Sport vi hadde i 2 sesonger. Om du ser på Erfaringsdatabasen finner du litt info om motoren. Jeg var veldig godt fornøyd med den. Et par tips til deg om motoren:

1. På de fleste motorene spruter det litt kjølevæske ut av ekspansjonstanken (står på høyre side av motoren når du kikker nedi motorrommet). Dette ser du ved at det kommer små, blå dråper av kjølevæeske litt rundt omkring. Dette er helt vanlig

2. Noen motorer har en tendens til å lekke olje fra bunnen av motoren når de blir kalde etter å ha vært kjørt til vanlig arbeidstemperatur. Det kan virke som om de begynner å lekke når pakningene trekker seg sammen når motoren kjølner. Min motor hadde denne feilen - og jeg kjenner til et par andre tilfeller. Vær obs på dette når motoren er ny - du ser det ved at det kommer et par dråper olje under motoren når den er kald. Dukan også kjenne langs kantene av veivhuset og langs kanten av bunnpanna når båten er kald. Det ble fikset som reklamasjon på min båt

3. La motoren gå noen minutter på tomgang etter at du har fortøyd - det er bra for turboen at den får kjølt seg ned

 

Ellers - en kjempefin motor som går bra og bruker lite diesel. Jeg var veldig fornøyd.

 

Serviceboken regner jeg med at du får bestilt hos Marine Power eller hos et Mercruiser verksted.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt fra meg også.

 

har også denne motoren i min båt, og må si meg veldig fornøyd. Har måttet bytte belgen i høst siden den var hull i. Virket som om armeringen løste seg opp i småbiter. Dette førte til at lageret der akslingen går gjennom hekken også måtte skiftes. Regner med at det var en svakhet i min belg, eventuelt at jeg eller noen andre har påført den en liten skade. Er uansett i orden nå.

 

Har også dette med at kjølevæsken pipler ut. Er visst ikke noe å bry seg om.

 

Oljelekkasjen det snakkes om har jeg ikke sett noe til.

 

Siden jeg bruker båten min mye til vannsport har jeg eksperimentert med forskjellige propeller. Med den firebladede stålpropellen jeg hadde til å begynne med var det merkbar ventetid på turboen når jeg skulle dra vannski/wakeboard. Tenkte derfor å prøve en Mercury HighFive propell. En fembladet med dyser som slipper eksos ut på bladene under akselerasjon. Det som er med disse propellene er at det enten er suksess eller ikke i det hele tatt. Jeg fikk suksess og rykker hvem som helst opp på vannski! Ble en helt annen båt å kjøre. Mistet riktignok et knop på toppfart, men om toppfarten er 39 eller 40 knop er av mer akademisk betydning for meg.

 

Lykke til med båten. Du har gjort et bra valg (sier jeg som er inhabil.. Faren min er Askeladden-forhandler :lol: )

 

Kan også ta med at forbruket mitt ligger på 10 liter i timen i gjennomsnitt denne sommeren. Meget bra synes jeg!

Redigert av Kenneth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den siste jeg kjenner til som har 1,7DTI er Kristian. Han har en Nidelv 610 Sport - står om den i erfaringsdatabasen Nidelv 610 sport.

 

Kristian hadde et turbohavari i fjor - ser ut som om det ble en reklamasjon. Turbohavari

Kristian er jo innom Baatplassen rett som det er - så han kan sikkert fylle på med mer info

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svarene jeg har fått.

 

Jeg kjøpte båten av forhandler i høst og hadde kun besiktiget den på land før båt og motor ble konservert for vinteren,og i mellomtiden vart jeg gjort oppmerksom på BAATPLASSEN.no:flag:og har selvfølgelig lest alt jeg har funnet av innlegg ang. motoren :yesnod::yesnod:

 

Da jeg så på båten i høst gjorde selgeren meg oppmerksom på problemet ang .kjøleveske og ganske riktig ,da jeg kom hjem med båten etter en 2,5 timers tur fra Os til Norheimsund sist lørdag og motoren hadde blitt kald var ekspansjonstanken så å si tom og bunnen i motorromet blå :lol:

 

Jeg antar at det har ingen hensikt å fylle på ekspansjontanken igjenn :confused:

 

Når det gjelder oljelekasje har jeg mistanke om at jeg har samme feil(det var antydning til svart olje under motoren i høst da jeg besiktiget) som Bitteliten hadde og etter å ha lest innlegget hans i ringte jeg forhandleren å ba de sjekke dette :nono: men da jeg skulle hente båten fikk jeg beskjed om at motoren var blitt vasket etter oljeskift og at oljelekasjen på min motor kansje skyldes at den kun var kjørt 40 timer men at viss problemet vedvarte skulle de fikse det. :yesnod:

 

Har videre tenkt å kjøre wakeboard og tube til sommeren :cool: men håper orginalprop. dunger :wink:

 

 

Har pakket fiskeutstyr og pølser for årets første fisketur imorgen :fishing::flag::wink:

 

Mvh

Sveno

Redigert av sveno (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Hei Bitteliten

 

Jeg har også denne motoren i min Tahoe Q4.

 

Topp motor med lite forbruk, men jeg synes den drar alt for lite i starten når jeg drar wakeboard/tube. Fikk du bedre akselerasjon da du byttet/testet propell? Jeg har HighFive 5 bladers propell fra mercruiser.

Link to post
Share on other sites

Mener disse motorene er for svake til å dra wakebord og tube, det er en liten bilkonstruksjonsmotor med forholdsvis høyt effektuttak, den har aluminiumstopp som har en tedens å ryke om motoren ikke kjøres rolig opp og ned, iallefall ikke før den er skikkelig varm.

 

Dette bare utfra hva jeg har hørt rundtom, og konklusjon utfra egen motorkompetanse. Ville vært skeptisk til kjøp av bruktbåt der jeg visste denne lille tassen dagelig ble kjørt i en 1500 kg båt og wakebord, med regulator fra 0-100 gang på gang (les; 0-100% gass gang på gang)

Link to post
Share on other sites

Siden spørsmålet ble stilt om denne motoren for 7 år siden har mange fakta kommet for dagen siden da.

Dette er rett og slett søppel og burde aldri vært lansert som båtmotor.

I små og lette båter kan den fungere om man kjører som en prest. Men straks båten blir for tung er havariet et faktum

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...