Jump to content

Mercruiser 1,7DTI, erfaringer?


kristian

Recommended Posts

Det er ingen påstand, det et faktum. Mest trolig det dårligste produktet noengang med Mercruiser logo. Og om noen føler seg tråkket på fordi noen påpeiker en viss motormodell er dårlige greier så får en jaggu ta seg sammen og skille mellom virkelighet og fantasi. Det er en bruksting man har kjøpt, ikkje noe man har laget sjøl i kjelleren gjennom mange års firling.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Raymond.

 

Mercruiser 1,7 er vel en av di mest brukte motorene på markedet (uttern ,Skibsplast ,Askeladden,....) Derfor blir jo prosenten som har hatt problemer med Mercruiser 1,7 en del prosentvis.

En del av problemene kan nok relateres til feil bruk, tung last,kald motor,rett i plan,maks turtall over tid,vedlikehold osv..

 

En ting som er viktig for denne motoren er att den får jobbe "lett", du må få nok turtall 4300-4400rpm på maks.Dette klarer du ikke med en for tungt lastet båt.

 

En annen ting er wastegate ventilen som "henger" ,ofte på grunn av korrosjon og dermed gir TC maks turbotrykk med påfølgende Havari(ganskje gøy og imponerende hvor fort båten kommer opp i plan den gangen det skjer)Hvorfor er det ikke innstallert turbo trykks måler og exhaust temp føler på nevnte motor installasjoner!? da hadde det kanskje vært en mulighet til å stoppet motoren tidsnok.

 

Dysene har vist seg (som på mange andre motor typer) att ikke forstøver godt nok(lanskje fuel kvaliteten spiller en roller her?) ,og du får diesel som drypper ned på stemplene og igjen resulterer i brent hull i Stempel/stempler etter en stund.

Av en eller annen grunn har det en tendens til å skje på stempel nummer 3!?

 

Positivt med motoren er att den bruker ned mot 7-8 liter på marsj i timen.Jeg syns motoren ikke er støyende til Diesel å være!

Solgte min båt med 1,7 TDI 2004- , tilbakemelding fra kjøper da jeg spurte om hvordan det gikk med vårpuss og oppgradering av blant annet installasjon av baugpropell, var ett bilde av ett tomt motorrom tilgriset av Olje.Motoren havarerte ca 40 timer etter att ny bruker begynnte sesongen/avsluttet sesongen.

Dette innlegget er basert på mine erfaringer av 1,7 TDI ikke nødvendigvis andre sine!

 

NB.Det kan nevnes att motoren kom med forbedrede keramiske stempler i enten 2004-2005

Link to post
Share on other sites

Jaja, da får jeg fortelle kolegaen min som er strålende fornøyd med sin motor hva skit det egentlig er :giggle: Hans motor jobber forøvrig lett og han cruser vanligvis 1000 rpm under maks.

 

Om noen har missforstått meg har jeg aldri påstått denne motoren er "bra" eller "dårlig" Bare at jeg har en formening om at det er en lett "svak" konstruksjon som kanskje er presset litt mot ytterpunktet allerede, det stiller krav til at den kjøres med omhu (som med det meste annet) Og er skeptisk til bruken som nevnt tidligere i tråden, som krever 110% av motoren, samt at den under slike forhold sannsynligvis "lett" blir overbelastet, med unormal motorslitasje og kanske havari som resultat.

Link to post
Share on other sites

Har hatt en slik motor i en Beetle. Kjørte den vel 500 timer og opplevde ingen problemer overhode.

 

Båten ble solgt for noen år siden, men det var ikke pga problemer med motor eller båt. Ønsket meg en større båt som var mer egnet for overnatting.

 

Riktignok så var den i minste laget med fullbåt, men med 2 eller 3 ombord, som vi som oftes var fungerte den utmerket.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Min 1,7DTI går som en klokke, aldri noen problemer. Bruker meget lite drivtsoff, ca 7liter pr time på marsjfart - 22 knop :thumbsup: . motor har 200 timer på telleren og er en 2005 mod med de oppgrdaderte stemplene som kom det året.

 

Alle som klager på denne motoren og har problemer - har dere følt service med oljeskift? Kjøres motoren fornuftig? Mange kjører de på max med mye røsk og riv, og når man vet at kjøling kan bli et problem når sjøvannsinntak begynner å gro til i løpet av en lang sesong, ja da kan ting skje.

 

Nøkkelordet er ettersyn hele sesongen med tanke på de tingene jeg nevnte. Kos dere med DTI´n det er en knallgod motor :yesnod::yesnod: :cheers :cheers:

Sjøsyk

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt en slik og hadde noen småproblemer, men ikke noe alvorlige greier. En rekke skruer på varmeveksleren hadde løsnet, noe som resulterte i kjølevannslekasje. Er det "service" å stramme til alle skruene på motoren?:-) Jeg hadde notorisk frykt for wastegaten og fikk den sjekket hver vår. Det anbefaler jeg alle å gjøre som har en slik motor. Det er ofte om våren at den har eiret, og de som ryker gjør det gjerne på en av de første turene for sesongen. En slik sjekk sparer en gjerne for en reparasjon til 30.000,-.

 

Da jeg kjøpte var det 2 stk som var annonsert på finn.no, hvor selgeren hadde fått problemer med wastegate/turbo etter sjøsetting (klarte ikke å få turtall).

 

Jeg hadde en sjekkliste på under 10 punkter som ble gjennomgått hver vår, og det gjorde at den var gått 615 mer eller mindre feilfrie timer da jeg solgte den.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Kan du legge ut den sjekklista? Min motor rasa, som beskrevet tidligere i en egen tråd her. Ingen wastegate feil der, men det viste seg at det var gjort dårlig arbeid ved tidligere reperasjoner. (På merkeveksted, regning med gaffel) Til overmål hadde jeg ødelagt sylinder, og det leveres ikke overdim stempler. Løsningen blir da å borre og sett i foring. Løsningen for meg blir nok å kjøpe en annen rasa motor som sylinder ikke er ødelagt på, og bruke denne. For å få tak i denne motoren må jeg kjøpe alt,siden selgeren ville bytta ut komplett motor, drev etc. Jeg vil bli sittende igjen med eksta av det meste, hvor det er en sylinder som må borres, og det er to brente ventiler. Drev, transom osv, osv blir til salgs.Alt 2000 eller 2002 modell. IKKE TURBO, den pakkes pent inn og legges på hylla. Har ikke kjøpt delene enda, ferietid, men har reservert dem. Derfor er det heller ikke noen til salgs annonse enda, men den kommer. Skulle deler være av interesse, kan jeg kontaktes via IM, eller på 90 66 35 12.

Per Kristian

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Her er listen min. Jeg ser den ble litt vel komprimert når jeg lastet den opp, men dere ser hva det går i:

 

vedlikehold.jpg

 

Jeg lager slike lister i Excel og så fører jeg inn bortover til høyre hva som er gjort når, slik at jeg har logg på det. Jeg har fjernet alt annet som går på selve båten, ferskvann, kalesje, osv osv.

 

De viktige punktene slik jeg ser det er å sjekke wastegate staget HVER vår FØR motoren belastes første gang, og sjekker inngangen i varmeveksleren. Der legger det seg skitt som reduserer gjennomstrømningen og dermed også reduserer kjølingen. Hadde jeg hatt motoren særlig mye lenger hadde jeg nok også kjørt en systemrens på kjøsesystemet for å få bort avleiringer og skitt.

 

Håper dette er til hjelp for andre!:-)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...