Jump to content

Kartplotter fra Usa!? Et par spørsmål

Stingray650

Recommended Posts

Vurderer og gå til innkjøp av en Humminbird 957C maskin til min nye båt, har leitet litt på nettet og finner at denne maskinen er veldig masse billigere og kjøpe fra USA. Men har et par spørsmål som ingen nettbutikker vil svare på.

Har lagt merke til at enkelte sider skriver at utstyr kjøpt fra USA ikkje går ann og skifte over fra fot til meter, noen som har erfaringer med dette?

Er det evt. andre problem med Humminbird plotter fra statane enn det med og få plotteren til og vise meter og knop istaden for fot og mph?

Håper på gode svar.

På Humminbird utstyr kjøpt i USA kan det ikke endres til norsk språk eller metriske måleenheter. Alle de andre produsentene har gått vekk i fra denne policyen slik at skandinaviske språk og metriske måleenheter er tilgjengelig også på utstyr kjøpt i USA.

Humminbird er ikke kjent for veldig bra plotterfunksjonalitet, de har supre lodd til grunnt vann, til dypt vann anbefales de ikke.

Jeg er før blevet anbefalet og købe en som hedder "Barracuda" fra Seiwa. Den kan fås med intern antenne, og det er da en fordel til åben jolle. Skulle være næsten helt vandtæt, god til udendørs montering.

Har selv købt en Northstar explorer 567 fra WMJ marine. Den er til toldbehandling på posthuset lige nu, er spændt på om den kan skifte til meter og knob (sømil), og sprog til dansk. Det må tiden vise, hvis ikke må jeg klare mig med engelsk og fod.

Kan så absolutt anbefale Lowrance. Har hatt mange forskjellige Lowrance de siste 10 årene. Lowrance har en helt dominerende stilling i det Skandinaviske trollingfiskemiljøet. Gode ekkolodd og bra funksjonalitet på kartplotteren, selv om plotterdelen ikke er av de mest brukervennlige. Trenger litt tid på å sette seg inn i bruken, men deretter går det greit.

LCX-37C har en lyssterk 8,4" skjerm med 800x400 skjerm. Lowrance er vanntette tilsvarende IPx7. Lowrance har akkurat kopmmet med en softwareoppdatering som gjør at alle fargemodeller i fra 2007 og nyere kan kjøre Navionics Platinum art. Lowrance er ledende på NMEA 2000 motorintegrasjon og skjermen kan også bygges ut med radar.

Kjøp modellen med tofrekvens ekkoloddsvinger.

Med åpen båt bør du ikke glemme fordelen ved å ha hurtigsokkel slik at du med et enkelt håndgrep løsner selve kartplotterenheten og tar den med deg ut av båten for trygg oppbevaring! Jeg har selv vært gjennom prosessen med valg av instrument de siste ukene og mange kombiinstrumenter (kartplotter og ekkolodd) av de jeg trodde ville egne seg for meg måtte lukes vekk pga ratt/skruer/muttere som måtte skrues av, kabler som måtte kobles fra en og en for å ta med plotteren ut av båten.

Mine ønsker var:

- 7 tommer fargeskjerm (synes 5 er for lite!)

- hurtigsokkel med kontaktene integrert i sokkelen

- kombiinstrument (kartplotter og ekkolodd)

- Ekstern GPS antenne

Jeg endte opp med Lorenz 8 HD Sun. Denne fås også med intern antenne og er da litt rimeligere

Imponerende :yesnod:

Men kanskje litt i overkant i en åpen 21 / 22 fot båt?

ca 17000 kr (i USA) pluss noe tilbehør? pluss frakt, pluss moms = ????

Hehe, blir litt overkill med den ja...

Trenger igrunn berre et godt ekkolodd, som eg lett kan finne igjen vrak posisjoner med. Og samtidig kunne merke av desse på plotteren.

Veldig greit og kunne ha begge deler når en skal dregge vrakene.

Hvordan er forresten lowrance lodda på metall objekter under vann? Har dårlig erfaring med Humminbird her, dvs. det slutta og logge når ej kom over større vrak.

Har aldri hørt om noen som har problemer over vrak med Lowrance, og vrakfisking er jo ikke ukjent i sportsfiskemiljøene som bruker Lowrance mye.

Hvis du ikke blir fornøyd med ekkoloddelen, er det mulig å koble til en ny avansert ekkoloddmodul som heter Lowrance Broadband Sounder-1 til LCXen. Med denne vil du få samme ytelse med en standard hekksvinger som du ellers kan vente med en dyr gjennomgående svinger. Koster mindre enn en B260 eller M260 svinger og samtidig får du et ekkoldd med digital filtrering. Men når det gjelder konvensjonelle ekkolodd er Lowrance noe av det beste til sportsfiskebruk så jeg antar du vil klare deg med det innebygde loddet.

3D er nok ikke tingen for navigasjon, men det er ikke et dumt verktøy for å visualisere bunnforholdene når en velger fiskeplass.

Har aldri hørt om noen som har problemer over vrak med Lowrance, og vrakfisking er jo ikke ukjent i sportsfiskemiljøene som bruker Lowrance mye.

Hvis du ikke blir fornøyd med ekkoloddelen, er det mulig å koble til en ny avansert ekkoloddmodul som heter Lowrance Broadband Sounder-1 til LCXen. Med denne vil du få samme ytelse med en standard hekksvinger som du ellers kan vente med en dyr gjennomgående svinger. Koster mindre enn en B260 eller M260 svinger og samtidig får du et ekkoldd med digital filtrering. Men når det gjelder konvensjonelle ekkolodd er Lowrance noe av det beste til sportsfiskebruk så jeg antar du vil klare deg med det innebygde loddet.

3D er nok ikke tingen for navigasjon, men det er ikke et dumt verktøy for å visualisere bunnforholdene når en velger fiskeplass.

Takker for veldig gode svar...

Liker veldig godt den Lowrance plotteren som nevnt tidligere, så det blir mest sannsynlig den som havner i handlevogna til slutt.

Det er bare det at det er ingen, eller svært få, 3D kart å få kjøpt.

Poenget er at DET KOMMER !!

Og i mellomtiden kan du bruke radaren, som overgår Raymarine G med flere hestelengder, pluss ekkolodd som er fullt på høyde med Olex !

Og i mellomtiden kan du leke litt med NOAA her.... Trekk i spakene oppe i høyre hjørne:

http://demo.geogarage.com/noaa/?lat=44.207...665&zoom=16

Redigert av timezero (see edit history)

Her på Røst har vi tilgang på det meste :-) , pluss at jeg har vært på båtutstillinger og sett Raymarine G serien opp mot Navnet 3D til Furuno.

Ryktene går også om et oppkjøp av Raymarine.... Hvem som skal kjøpe de vet jeg ennå ikke.... Sjekk aksjekursen de siste 2 ukene.....

http://www.sharecast.com/cgi-bin/sharecast..._period=1_month

Redigert av timezero (see edit history)

Fikk vel ikke prøvd radarene på båtmessa :smiley: Knottet også på Navnet 3D under messa, men jeg synes faktisk det var litt vel mange betjeningsknapper på disse. Men kartbildene var imponerende, men hva hjelper et når de ikke tilbyr kart over området jeg ferdes mest.

De heteste ryktene går på at det er Navico nok en gang som er på oppkjøpsraid.

• 3 uker senere...

Hei,

MaxSea Time Zero kan man få kjøpt til bruk på Windows XP og Windows Vista til en hyggelig pris.

Pakken består av MaxSea Time Zero kartprogrammet, et fritt valgt kartområde. Det er to kartområder i Norge : Nord-Norge og Sør-Norge. Begge disse områdene inneholder: Oppdaterte Vektorkart lagd direkte fra data levert fra Sjøkartverket, Satellitt-bilder, dybdedata (3D under vann) og elivasjonsdata på land (3D over vann).

Det jobbes nå med å skaffe til veie ytterligere bedre satellitt bilde grunnlag for Norge.

Ta en titt på http://www.maxsea.no for ytterligere opplysninger.

Med hilsen

MaxSea Support

http://www.maxsea.no

420S er 35 kr billigere hos Malfix enn hos Netshop, de to andre modellene er henholdsvis 155 og 355kr dyrere hos Malfix. Så vidt jeg er kjenner til tar Malfix produktene sine fra den offisielle importøren Belanor så jeg hadde nok satset på Malfix i stedet for Netshop.

........faktisk litt enig....viste ikkje at diferansen på dei nye var så liten,og så er desse uten svinger og kart,så det blir jo litt ++....... Dei gamle (komplette) modellane som netshop hadde var råbillig i forhold til bellanorforhandlarar....

**Båtfolk**

-Vassendgutane-

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...