Jump to content

VP aq 175 og hekkageregat, mistet framdrift


big fish

Recommended Posts

Hei

Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med et spørsmål/problem...

Da jeg sist var ule å kjørte med båten min mistet jeg framdriften.

Jeg har en volvo penta aq 175 og hekkageregat.

Når jeg kobler inn motoren så går båten fram med "bakke" fart(så langt alt vell) men når jeg gir pådrag og turtallet øker så øker ikke farten på båten...motoren ruser bare opp akkurat som motoren skulle stått i fri. Men hekkageregatet ER koblet inn..

Dette skjer både når jeg kjører fram og bakker bak. :confused:

Link to post

Hekkagregatet ditt er nok ikke som mindre påhengsmotorer med splint og løs propell.

Og en løs propell vil aldri kunne bevege en så stor båt.

 

Da gjenstår clutsjen, og der har du nok kon-kopling. Det er slett ikke sikkert du behøver å ta motoren ut, men det er nok det enkleste. Sjekk om det er nok plass til å trekke motoren 20 - 30 cm. fram. Det er som regel nok til å få ut gearet.

Link to post
Niks, ikke plass til å trekke fram motoren, da må nok motoren på land :nonod:

 

På land ja, men ikke sikkert motoren må ut.

Spørs hvor god plass det blir når du skrur av drevet. Kanskje det er kobling mellom drev og gear? Og kanskje det blir plass til å demontere gear bakover?

Link to post

Først, jeg kjenner ikke ditt drev.

Men noen propeller er vulket fast i splinene som går inn på akslingen.

Tjener to formål; det demper svingninger og det beskytter motor/gir dersom du treffer noe uventet.

Gjør et eksperiment. Sett en 2"x2" inn mellom to blader og drei propellen rundt med motoren i gir. Står akslingen stille, er det bare å bytte propell. Går akslingen rundt, har du større problemer.

Forsøk for all del ikke dette med tenningen på. Da er du sagbrukseier før du vet ordet av det.

Link to post
Og en løs propell vil aldri kunne bevege en så stor båt.

 

Dette stemmer ikkje helt. Om vulkaniseringen i senter er løs på propellen vil det slure og drevet mister kraft. Båten kan gå bra den en stund men turtallet på motoren vil stige og farten på båten vil minke etter hvert som propellen slurer mer. Men er jo ikkje sikkert du har slik vulkanisering på din propell.

Link to post

Gjør som de sier her. Vulkanisering som slipper, slipper forholdsvis brutalt og brått. Og de jeg har hatt befatning med klarer ikke å dra båten i det hele tatt.

 

Du vil antakelig se også om det er mye gummispon mellom bosset og propellen.

 

Hvis det ikke er det, er kon-koblingen antakelig slitt. Hvis du har hatt for vane å være "for" forsiktig når båten settes i gear, så slites den veldig mye fortere.

Link to post

Det er lite trolig at dette har sammenheng med konen i drevet ettersom det er likt forover og bakover. Hadde dette sluret hadde det skjedd enten forover eller bakover og ikke begge veier samtidig.

 

Det er mer trolig at bosset på propellen er løsnet i vulkingen, og da må du ha ny propell evnt. levere den til noen som kan reparere den.

Link to post

Har opplvd akkuratt det samme og da var det vulkaniseringen mellom propell og propell nav som hadde sluppet.

Lån deg en ny propell og prøv.

 

Det er stor sansynlighet for at det kun er det som er problemet. Det er en kjent sak at vulkaniseringen kan slippe på gamle Volvo Penta propeller .

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...