Jump to content

Yamaha 20 hk - forgasser problem

morgull

Recommended Posts

Har en Yamaha 20 hester med auto lube fra 1990 som har stått lagret i kjeller i 5 år uten å vært brukt. Nå tenkte jeg at jeg skulle prøve å vekke liv iden igjen. Har prøvd å starte den for første gang nå. Byttet gear olje og plugger samt at jeg har smurt den opp i smørepunktene sine. Har også helt ny bensin på tanken. Når prøver å dra den igang så vil den ikke starte. Ikke tegn til liv. Har sjekket at det er gnist på pluggene. Ser også at bensinen kommer helt frem til forgasseren. Den jeg pumper bensinen frem med holder seg hard. Lurer på om det kan være noe skit i forgasseren på den som gjør at den ikke starter.. Tenkte derfor å prøve å rense forgasseren på den. En ting jeg lurer på der er hvordan dette gjøres. Må den skrues helt fra hverandre i deler, eller holder det at jeg skrur av forgasseren fra motoren og feks legger den i bensin etc og deretter gjennomblåser med trykkluft. Virker komplsert å skru hele forgasseren fra hverandre, så det hadde vært kjekt å bite om noen har noen gode tips, eventuelt om det kan være andre problemstillinger med motoren iom at den ikke starter. Kan det være lurt å prøve startgass for å få liv iden? :confused:

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Nix startgass. (Dette er djevelens oppfinnelse) Det kan være flottørnåla i forgasseren som har "satt seg" Er pluggene tørre etter å ha dratt i snora endel ganger, er det som regel dette som er årsaken. Ut med gasser, ta av flottørhus og sjekk nåla under hengselet til selve flottøren. Tviler på at det er noe i dysene dine. La i første omgang dysene være i fred.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Har fått skrudd av forgasseren idag og sjekket flottøren som du nevnte. Lå endel skit i bunnen under flottøren. Tømte ut det. La hele forgasseren i bensin en god stund og gjennomskyldt den. KOm en god del rusk frem. Blåste deretter gjennom med trykkluft.

Prøvde så å stare motoren, men den er treg å starte. Virker ikke som den henger helt med når jeg gir gass. Er treg når jeg gasser og får ikke så høyt turtall.. Kan det være noe justering på gasseren?

Motoren har stått ubrukt i 5 år, så det kan kanskje være noen elektriske komponenter som har streiket?

Har sjekket at det er gnister på begge pluggene. Ser gnister når jeg slår av lyset, men ikke så kraftige gnister..

Skal man kunne se det tydelig i dagslys?

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...