Majali Startet 10.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2004 Hei, jeg har et spørsmål anng lage til et opplegg for å ha anoder i kjølekretsen på min Volvo BB-115 (MB20) det er nå bestemt at min nye motor ikke får ferskvannskjøling (plassmangel)... Så jeg tenkte at det må vel hjelpe med noen anoder i salvannkretsen? Men hvordan bør jeg eventuellt lage til dette? har ikke lyst til å bore opp noe nytt hull i blokka nå som den endelig er skrudd sammen igjen... Kan det være en ide å ha en anode i et tilpasset kopperrør som er elektrisk forbundet med motoren?? Noen inspill? Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Guest maskinisten Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Heisann. På hvordan måte du vil montere den i kjølesystemet er jo egentlig det samme. Men det som teller er hvor i kjølesystemet du må montere den. Ingen hensikt å montere en anode der strømmningen av sjøvannet er lavt. En bra plass å montere en anode er der det er stor strømmning på vannet. Dette kan f.eks være i en rørbue eller liknende der det blir meget høy fart på vannet. Det er også her det vil tære mest. Det er jo strømmningen som forårsaker tæring og korrosjon i et slikt system. På samme måte har jeg anoder i endelokket på varmeveksleren. Eller bak på trimmplanene på båten. Der er det en utrolig strømmning på vannet og korrosjonen og tæringen ville blitt enorm om det ikke var anoder der. Turbulensen som oppstår ved høy fart av vannet forårsaker luftbobbler. Når disse luftbobblene kommer i kontakt mes saltene oppstår det tæring og korrosjon. Finn et par utsatte steder på motoren din der det er sansynlig med store strømmninger i vannet og monter anoder der. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Hallo. Min forje motor, en 18 SABB var det to store mutrer på utblåsningsmanifoilen. Den ene mutteren var uthult så det var plass til en orginal anode. Disse kjøpte jeg av Sabb. Ble bare trykket på plass med håndemakt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Det går helt greit å legge en anode eks. i innløpet et eller annet sted. Forutsetningen blir da at dette stedet elektrisk forbindes med motorblokken. Merk at anoden bør legges "nedstrøms", og helst etter sjøvannspumpen (hvis det sitter en gummiimpellerpumpe på båten). For å forvisse deg om at det virker, kople inn et mulitmeter i serie mellom ledningen og der du har tenkt å feste den på blokka. Har flere slike anoder i skjøvannskretsen på Hulda. Virker veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 11.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Hei og takk for svar så langt, ser ut til at ikke var helt på jordet da Prøver å lage til noe, kommer tilbake med litt bilder når jeg er i siget.... Takker. Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.