Bitteliten Startet 16.April.2008 Link til dette innlegget Startet 16.April.2008 Har en 4 hk propell fra Sleipner av den gamle 4 blads typen. Har nå fått byttet til en ny 5 blads propell. Sleipner hevder 10% mer effekt og mindre støy. Har ny plass i havna i år - og jeg tillot meg å bruke baugpropellen litt for å komme pent inn i båsen. Erfaringene mine: 1. Ja - det støyer mindre. Mindre høyfrekvent lyd. Til glede for meg og omgivelsene 2. Ja - det er mer effekt - merker godt at det er mer tak i denne propellen. Propellen koster 500 kroner. Montering kostet samme på verksted. Men dette kan gjøres selv også. her ser dere de nye 5 blads propellene som nå har erstattet de gamle 4 blads propellene. Som sagt over - de nye propellene passer på de gamle motorene Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 Tilsluttes! Jeg fikk den nye propellen på vår nye båt, og støyen er vesentlig mere behagelig. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 Litt støy fra eller til spiller mindre rolle synes jeg, men 10% bedre skyvekraft er viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Scombrus Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 (redigert) Hva med de gamle som har settskrue på siden og inn i et neddreid spor i akselen, har noen erfaring med å tilpasse en slik propell.Jeg har en Baugpropell fra 1995. Redigert 16.April.2008 av Scombrus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
C-marine Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 finnes det 3 blads propell, liker den støyen Fungere den propellen til alle sleipner sine baugpropeller? Tro vi har en 2000mod 1,5 hk eller no Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
Bitteliten Svart 16.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 Scrombus - send en mail til Sleipner - de er hyggelige og hjelpsomme Sitér dette innlegget Link to post
Scombrus Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 (redigert) Har snakket med gutta på Sleipner, men det er ingen konkrete løsninger fra dem. Må nok finne på noe lurt selv. Redigert 16.April.2008 av Scombrus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 Jeg har samme erfaring, i den forstand at støyen er merkbart mindre....men vanskelig erfare/påvise at effekten har økt med 10 %. Men, siden Sleipner sier det, så må det vel være riktig...det er jo det mest vesentligste. Angrer nå for at jeg ikke skiftet ut de p baugthrusteren også, for der er støyen mest merkbar. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 Byttet til en slik propell i år, kan bare anbefales, mindre støy og merkbart bedre effekt. Min truster er så ny at det var bare å montere på den nye uten noe "ombyggingskit" :yesnod: Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Tallisman Svart 23.November.2012 Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 Noen som hvet om den nye 5 blads propellen til sleipner passer på Sleipner baugpropell fra 97?. Lurer også på hvilken vanskelighetsgrad det er og demontere propellen fra 97. Sitér dette innlegget Link to post
Stella Ulefoss Svart 24.November.2012 Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Hei Vi har og byttet til femblader. Jeg kjøpte det settet til Sleipner, men det hadde ikke vært nødvendig, den nye passet rett på. Jeg synest det er litt mer futt i fembladeren, men lyden er omtrent det samme. Er det noen som har prøvd å isolere for støy, og vet om det hjelper. Kroppen min blir omtrent som fjærstål om vinteren, da frister det ikke å stå på hode under senga i cruzen hvis det ikke har noe for seg. Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 24.November.2012 Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Litt mer info her http://sleipner.no/ressurser/11/faq/Oppgrader%20til%20fem-bladet%20Q-prop.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Frode Stiansen Svart 24.November.2012 Link til dette innlegget Svart 24.November.2012 Jeg byttet til den nye fembladeren ved pussen i våres. Synes den støyer endel mindre og gir mer skyv. Veldig fornøyd hvertfall. Jeg har SP55 og monteringen var snipp snare.. ca 10 minutt. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 25.November.2012 Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 Ja ja så Ser det ut for att jeg kan glemme og oppgradere til den nye propellen. Min propell er fra 97 og forstår jeg det rett så er det bare mulig og bytte propell som er produsert etter 98 Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 26.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 Hauggammel post, men spør likevel. Noen som har gjort oppgraderingen av propell mens båten ligger på sjøen ? (Ved å dykke ned) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.