Fantino Startet 16.April.2008 Link til dette innlegget Startet 16.April.2008 Er i ferd med å få montert baugpropell (SP60), og skal ha på plass et nytt startbatteri for så å kople de eksisterende 3 x 100 Ah til forbruk. I den forbindelse lurer jeg på om noen vet hva VP foreskriver som _minimum_ kapasitet på startbatteri for en D6-motor? Har søkt og søkt på VP-sider og her inne uten å bli noe særlig klokere. Han som gjør dette for meg har planer om 2 x 115 Ah og jeg har på følelsen at det er ca. dobbelt så mye som trengs, selv om jeg har tenkt å sette baugpropellen på startbatteriet (ja jeg vet om mulig EVC-problem i tilfelle lav spenning ). Pr. i dag står ett av de 3 stk 100 Ah batteriene som startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 I min båt er det 2x140 Ah til forbruk og 140 Ah til start. Dette tror jeg er mye mer en det som er nødvendig og skyldes trolig at det er enklere å sette inn tre like batteriere en å differensiser fra fabrikken. Vil tro at du kommer langt med 100 Ah til start. Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 Bruk fritidsbatteri til start. De er mer enn kraftig nok og tåler mye mere utladning. Per Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Mener det stod i en manual at VP anbefaler 140Ah. Men det er ikke noe problem med et på 115Ah. Det kan være lurt med et eget batteri til baugpropellen. Jeg har et på 75Ah til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Laguna Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Jeg har 2 X Optima 55Ah som startbatteri til D6-350, og dette fungerer helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 (redigert) Ser at startmotoren på D6 er oppgitt å trekke 3,6 kW, noe som skulle tilsi en strømstyrke på 300A ved 12V. Det som teller er altså at batteriet klarer å levere minst dette (gjerne mye mer) i den tiden det tar å dra igang motoren. Batteriets kapasitet til å levere startstrøm oppgis ofte i CA (Cranking Amps), MCA (Marine Cranking Amps) eller CCA (Cold Cranking Amps). F.eks. det røde Optima 55Ah batteriet oppgir CA på 830A. Kapasiteten målt i Ah sier heller noe om hvor mye kraft som teoretisk er tilgjengelig i batteriet før det går tomt, eksempelvis da 5 Ampere i 11 timer. Tilføyelse: ser i manualen for min Verado-motor at den skal ha minst 180Ah / 800 CCA / 1000 MCA. Har bestilt meg Odyssey batterier for å takle dette. Redigert 17.April.2008 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 (redigert) Jeg har to gange 75ah med hver 650 MCA til min D6'er Andy Redigert 17.April.2008 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Takker for alle innspill! Har funnet ut at batteriene som er foreslått har MCA på 950 A (ingen CCA oppgitt) så det er nok "over the top" med 2 stk slike. Får heller se på 2 stk av en litt mindre modell. Jeg sliter også med å bli enig med meg selv om kopling av baugpropell. VP sier jo at å la den gå på startbatteriet er utelukket. Lar jeg den gå på forbruk så får startbatteriet/ene et latterlig latmannsliv... Iflg. teknisk sjef hos lokalt VP verksted så burde jeg legge opp eget batteri og egen ladekrets (er det slik du har det Blue Dragon?). Bare en liten teori: Vil ikke motorens egen startmotor på 3.6 kW skape minst like mye strøm-"spikes" på startkretsen som en baugpropell på 4 hk? Sitér dette innlegget Link to post
Jandus Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Hei, i instalasjons vejledningen til VP står det at startbattariet til D6 skal minimum være 750 CCA og 75 Ah. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Jeg sliter også med å bli enig med meg selv om kopling av baugpropell. VP sier jo at å la den gå på startbatteriet er utelukket. Lar jeg den gå på forbruk så får startbatteriet/ene et latterlig latmannsliv... Iflg. teknisk sjef hos lokalt VP verksted så burde jeg legge opp eget batteri og egen ladekrets (er det slik du har det Blue Dragon?). Bare en liten teori: Vil ikke motorens egen startmotor på 3.6 kW skape minst like mye strøm-"spikes" på startkretsen som en baugpropell på 4 hk? Jeg har eget batteri til baugpropellen. Dette sitter fremme i baugen. Jeg merker mye forskjell til gamlebåten som hadde baugpropellen koblet til startbatteriet (fy,fy). Det andre er at du også normalt bruker baugpropellen når du legger til kai og da har du redusert kapasitet på startbatteriet til neste start Startmotoren trekker også mye strøm det er vel derfor VP anbefaler såpass kraftig startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 Hei, i instalasjons vejledningen til VP står det at startbattariet til D6 skal minimum være 750 CCA og 75 Ah.Det hørtes nesten snaut ut? 40-serien skulle ha minimum i overkant av 100 Ah hvis jeg husker rett (men det er vel egentlig CCA/MCA som teller..). Det eneste konkrete jeg har fått fra VP så langt er at verksmesteren hos lokal pusher sier 1000 A eller mer (men han visste ikke om vi snakket om CCA eller MCA, går ut fra at MCA er godt nok, i alle fall her på sør-vestlandet). Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 19.April.2008 Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 Jeg har som kjent lest og hørt av Vp mekaniker 140Ah. Selv har jeg og har hatt 115Ah i to båter, men begge riktignok D4. (Burde være samme starter). Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 Det er sikkert nok alt sammen, det er bare det at jeg får et nytt svar for hver mann jeg spør.. Grubler fremdeles på hvordan jeg bør kople, synes det blir klønete med 3 kretser slik jeg ble anbefalt fra Garstad her i Stavanger + at jeg sliter med å tro på at strøm-"spikes" fra baugpropellen er så mye verre enn fra starteren. Det elegante hadde vel vært å hengt på et minibatteri på "hjernen"? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.