Jump to content

Ford sabb 2401E, skifte registerrem

RAS

Recommended Posts

Jeg brukte muttertrekker på min 2401E. Det gikk greit. Men du bør ha en relativt kraftig trekker.

PS: Om du trenger ny vannpumpe har jeg en som bare har gått to sesonger! Skiftet denne sammen med registerreim, men endte opp med å skifte motor nå i vinter!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Litt mer arbeid enn jeg hadde sett for meg ja. Når man først holder på blir det jo alltid litt ekstra, som er greit å ta når motoren likevel er ute. Så det ble en del nytt av slanger, ledninger, tetninger m.m. i samme slengen. Samt at jeg byttet demperplate, da den gamle så litt tvilsom ut. Og motorrommet måtte jo få seg en oppshining mens det var tilgjengelig, samt at tanken ble tatt ut for rengjøring og nye ventiler/slanger. Overflytting av mariniseringsdelene gikk imidlertid helt greit. Det som må til i tillegg er ny sjøvannspumpe (montert på veiven på hjemmelaget adapter), adapter til oljekjøler og høyre fremre motorfeste som måtte lages nytt.

Vi får se hvor lenge den gamle blir liggende i garasjen, kan jo prøve med en annonse på finn.no. Det er jo alltid noen som trenger deler. Kun gått 1900 timer, forresten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Finere gange, starter mye lettere og mye sprekere! Noe roligere enn 54hk'en, men du hører godt at du har motorbåt likevel! Jeg var ute på prøvetur i dag, og den oppførte seg veldig fint. Hadde min gamle Viksund 27 Columbi oppe i 11 knop på GPS'en, og ennå var det mer å gå på! Så her er det krefter nok! På de siste turene i høst med den gamle motoren hadde jeg store problemer med å komme opp i 7 knop. Men så hadde den også gjennomslag så det holdt...

1986 til tidlig 1992 ja. Mekanisk dieselpumpe er en fordel, den er mye enklere å ha med å gjøre. Dessuten har utgaven som kom i 1992 (midt i året?) et veldig høyt innsug som går over toppen og ned på motsatt side. Dette var det rett og slett ikke plass til hos meg.

Index skrev:

Jeg har ellers min 2401E liggende i deler i garasjen, etter å ha byttet til Ford FSD nå i vinter. Så om du eller andre skulle trenge deler har jeg kanskje noe å tilby...sitat slutt..

Hvordan er toppen på din motor? Vurderer å skifte. Min har thermostart og er vanskelig å få igang. Den må muligens overhales uansett, og din har kanskje glødeplugger? Et slikt skifte har jeg hørt skal gå greit...

Redigert av RAS (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...