RAS Startet 16.April.2008 Link til dette innlegget Startet 16.April.2008 Hei. Er ny på siden og ser at enkelte har erfaring med ford-sabb 54. Jeg skal skifte registerrem og har problemer med å få av remskivene som sitter på veivakselen. Senterbolten sitter fast, og jeg finner ingen mulighet til å låse akselen. Er også usikker på hvordan jeg monterer strammeren på reima. Noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
Regent Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Hei Kjenner ikke denne motoren spesielt, men i tilsvarende situasjoner så har jeg tatt ut startmotoren og kilt fast via startkransen på svinghjulet. Lykke til Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post
RAS Svart 17.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Det er selvfølgelig en mulighet, det tenkte jeg ikke på. Takk skal du ha. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 muttertrekker på luft er det enkleste hvis du kommer til. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
index Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Jeg brukte muttertrekker på min 2401E. Det gikk greit. Men du bør ha en relativt kraftig trekker. PS: Om du trenger ny vannpumpe har jeg en som bare har gått to sesonger! Skiftet denne sammen med registerreim, men endte opp med å skifte motor nå i vinter! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
RAS Svart 17.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Biltema har en billig elektrisk muttertrekker, med 310Mn max moment. Holder dette? Har ikke tilgang på kompressor. Sitér dette innlegget Link to post
RAS Svart 17.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 har nettop skiftet vannpumpa, men takk for tilbudet. Til dere som mangler vannpumpe. Den er jo vanskelig å skaffe. Halaas & Mohn i Kristiansund N har har 34 slike vannpumper på lager. De reparerer også vannpumpa til 2402-motoren. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 310 nm holder helt sikkert ikke. må nok på med en trykkluft trekker. en litt kraftig 1\2 " , så går det sansynligvis. slike bolter har ofte "satt" seg . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
index Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Halaas & Mohn i Kristiansund N har har 34 slike vannpumper på lager. Se det! Min måtte de bestille fra Spania! Kanskje de bestilte noen ekstra i samme omgang da! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
RAS Svart 17.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 halaas & Mohn sier de har kjøpt opp restopplaget i HELE verden, så da så... Jeg fikk min på mandag Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Så når disse er solgt, er det over og ut... Jeg har ellers min 2401E liggende i deler i garasjen, etter å ha byttet til Ford FSD nå i vinter. Så om du eller andre skulle trenge deler har jeg kanskje noe å tilby... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
RAS Svart 17.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Da er det over og ut, ja. Så ta vare på delkemotoren du. Si ifra dersom ekstrem ryddetrang i garasjen melder seg. Kan hende jeg litt etter hvert trenger deler. Ser at en bilopphøgger har en FSD. Mye arbeid å skifte over mariniseringsdelene? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Litt mer arbeid enn jeg hadde sett for meg ja. Når man først holder på blir det jo alltid litt ekstra, som er greit å ta når motoren likevel er ute. Så det ble en del nytt av slanger, ledninger, tetninger m.m. i samme slengen. Samt at jeg byttet demperplate, da den gamle så litt tvilsom ut. Og motorrommet måtte jo få seg en oppshining mens det var tilgjengelig, samt at tanken ble tatt ut for rengjøring og nye ventiler/slanger. Overflytting av mariniseringsdelene gikk imidlertid helt greit. Det som må til i tillegg er ny sjøvannspumpe (montert på veiven på hjemmelaget adapter), adapter til oljekjøler og høyre fremre motorfeste som måtte lages nytt. Vi får se hvor lenge den gamle blir liggende i garasjen, kan jo prøve med en annonse på finn.no. Det er jo alltid noen som trenger deler. Kun gått 1900 timer, forresten... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bernt Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Hvordan virker fsd i forhold til 54 hk?? Har en fsd som jeg har alle delene til , Som jeg lurer på å sette i en sandvik 28. Har perkings 49 fra før. Hilsen : Bernt Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Finere gange, starter mye lettere og mye sprekere! Noe roligere enn 54hk'en, men du hører godt at du har motorbåt likevel! Jeg var ute på prøvetur i dag, og den oppførte seg veldig fint. Hadde min gamle Viksund 27 Columbi oppe i 11 knop på GPS'en, og ennå var det mer å gå på! Så her er det krefter nok! På de siste turene i høst med den gamle motoren hadde jeg store problemer med å komme opp i 7 knop. Men så hadde den også gjennomslag så det holdt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bernt Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Har du brukt gear og propell fra 54 hk`n Hilsen : Bernt Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Jepp! Kunne nok hatt en noe tyngre propell nå, men det får våge seg! Kommer nok uansett til å marsje i samme fart og turtall som før, mer eller mindre.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bernt Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 dumt spørsmål men : den motorn du har er med mekanisk dieselpumpe, samme som i transit 198?til 199? Bernt Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 1986 til tidlig 1992 ja. Mekanisk dieselpumpe er en fordel, den er mye enklere å ha med å gjøre. Dessuten har utgaven som kom i 1992 (midt i året?) et veldig høyt innsug som går over toppen og ned på motsatt side. Dette var det rett og slett ikke plass til hos meg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bernt Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Ja dette er samme motor som Jeg har, Blir vel motor bytte til høsten da. Hilsen Bernt fra svelvik v\Drammen Sitér dette innlegget Link to post
RAS Svart 19.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 (redigert) Index skrev: Jeg har ellers min 2401E liggende i deler i garasjen, etter å ha byttet til Ford FSD nå i vinter. Så om du eller andre skulle trenge deler har jeg kanskje noe å tilby...sitat slutt.. Hvordan er toppen på din motor? Vurderer å skifte. Min har thermostart og er vanskelig å få igang. Den må muligens overhales uansett, og din har kanskje glødeplugger? Et slikt skifte har jeg hørt skal gå greit... Redigert 19.April.2008 av RAS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RAS Svart 19.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 Muttertrekker var tingen, ja... Takk for gode råd.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.April.2008 Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 Toppen ser bra ut den! Nye glødeplugger, og nye ventiltetninger i fjor sommer. Samt trykktestet/justert dyser. Hylsa til den ene dysa sitter fast, men ellers skal alt være OK! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
RAS Svart 19.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 Er fristet, men må tenke over saken en stund. Jobber med motoren for tiden, og må ta en sluttvurdering når jeg er ferdig. Vi får vel ev. ta kontakt på en eller annen måte ang. pris og forsendelse, slikt er sikkert ikke meningen med dette forumet. Det tar vel en 14-dagers tid før jeg er ferdig med å skru.... Sitér dette innlegget Link to post
RAS Svart 21.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Prøver å ta kontakt med index ang. kjøp av deler. Er litt usikker på hvordan man gjør dette på forumet, men har nå sendt deg en IM som du finner i innboksen din. Der finner du også mailadresse og tlf. nr. Hei så lenge.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.