Jump to content

Ford sabb 2401E, skifte registerrem

RAS

Recommended Posts

Sett forfra? Vifta står på denne på bilmotorer. Drives av baksiden på flatreima. kan også brukes til å drive sjøvannspumpe, hvis det er plass (det var det ikke hos meg). Lurer på om den har noe med oljepumpa å gjøre også, men det er jeg mer usikker på. Kan sjekke i boka, men den ligger i båten for øyeblikket!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg endte opp med å benytte Lucas dynamoen, og fjernet vacuum pumpa samt kappet av akslingen til denne. Hadde egentlig tenkt å bruke dynamoen fra den gamle motoren, men da jeg skulle flytte over reimskiva oppdaget jeg at akslingene hadde forskjellig diameter! Så da bruker jeg denne inntil videre, så får jeg heller bytte senere. Den gamle var også Lucas, så sånn sett er kanskje ikke forskjellen så stor?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 1 måned senere...
Se det! Min måtte de bestille fra Spania! Kanskje de bestilte noen ekstra i samme omgang da! :wink:

Er ikke dette samme som Transit da? Mener å ha sett denne i en rekke kataloger.

Stol ikke på disse Norske forhandlere som sier at deler er håpløst til disse motorene. Så langt er det KUN vannpumpe til min 2402E jeg ikke har funnet. (overhalte min gamle). Ellers er pakninger, lager, stempler osv kurant. Det er riktignok ikke alltid originale Ford deler, men sikkert helt ok.

AB

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Er ikke dette samme som Transit da?

Jo! Dvs Transit fram til 1984! Og der er det samme problemet med å skaffe! Jeg bestilte gjennom Ford forhandler, som igjen brukte Halaas & Mohn til å skaffe den fra produsent i Spania! SÅ det lar seg gjøre, men det blir generelt vanskeligere og vanskeligere å finne deler til disse.

PS: Om noen trenger pumpe, så har jeg altså en pent brukt som er gått knapt 100 timer... :wink:

PS: Har du fått liv i 2402'en igjen?

Redigert av index (see edit history)
PS: Har du fått liv i 2402'en igjen?

Rett før, har montert ny (brukt) topp, men har ikke fyra enda. :smiley:

Blir spennende.

Går dette imidlertid dårlig, gjør jeg nok som deg - mariniserer og setter inn en fsd. Sikkert ikke noen håpløs oppgave.

Ja det er et slit med deler, men det ser ut som om østeuropeerne lager litt deler nå. Foreløpig har jeg kjøpt fra Engeland. Fikk treff på vannpumpe hos Mekonomen sist jeg sjekket, men det kan være flere utgaver. Økonomideler i Østfold er også rå på å skaffe ting.

AB

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Går dette imidlertid dårlig, gjør jeg nok som deg - mariniserer og setter inn en fsd.

Ja, og det skulle skjære seg så er det et greit alternativ! Har fått prøvd min litt nå, og er rimelig godt fornøyd! Starter lett som ingenting, og knapt synlig røyk fra eksosen! Dessuten litt mer kultivert gange enn min gamle slitte 2401E. Det er også en fryd å løfte på motorluka nå, alt er nytt/nymalt og ordentlig. Kjekt å vite at ting er som de skal være...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...