Fjesingen Startet 17.April.2008 Link til dette innlegget Startet 17.April.2008 (redigert) Dette blir kanskje veldig generelt men hva bør man velge, utenbords eller innenbordsmotor? Blir vel en båt (daycruiser eller skjærgårdsjeep) med rundt 200 +/- noen titalls HK. Regner med at driftssikkerheten er god på begge typer men hvordan ligger det an med vedlikehold og f.eks vinterkonservering? En påhenger er jo knappt i sjøen når den er hevet mens aggregatet driver sjellfarm. Innenbords er penere da man ikke har en gedigen klump hengende bak. tnx Redigert 17.April.2008 av Fjesingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Velkommen Hvis du skriver litt om : -Hvem prisklasse snakker vi om her ? -Hvordan kommer du til og bruke båten ? -Kan du skru litt selv eller må du sette bort alt ? -Ny eller gammel båt (alder)? -Har du erfaring med båt ? -Hvor mange fot 17-25 ? Du kan jo sjekke litt på finn også Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 17.April.2008 Link til dette innlegget Svart 17.April.2008 Dette blir kanskje veldig generelt men hva bør man velge, utenbords eller innenbordsmotor?Blir vel en båt (daycruiser eller skjærgårdsjeep) med rundt 200 +/- noen titalls HK. Regner med at driftssikkerheten er god på begge typer men hvordan ligger det an med vedlikehold og f.eks vinterkonservering? En påhenger er jo knappt i sjøen når den er hevet mens aggregatet driver sjellfarm. Innenbords er penere da man ikke har en gedigen klump hengende bak. tnx Velkommen til BP forresten. Du nevner daycruiser/skjærgårdsjeep og da regner jeg med en båt på rundt 20-22 fot, som er vanlig i denne klassen. I denne størrelsen hadde jeg uten tvil valgt en utenbordsmotor med en motor på ca: 135-150 hk. Dessuten er utenbordsmotoren enklere vedrørende vedlikehold og vinterkonservering som du lett kan utføre selv. Ellers har du nok rett i at båter med aggregat har et skjellproblem, som du stort sett unngår på en utenbordsmotor. Når du nevner at innenbords er penere , forstår jeg ikke dette , da den ligger ute av syne under dørken i et trangt lite rom. En "gedigen klump" bakpå har sine fordeler m.h.t. lettere til gjengelighet etc. Dette var nå mine meninger , men lykke til med valget. Sitér dette innlegget Link to post
Fjesingen Svart 18.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Velkommen til BP forresten. Du nevner daycruiser/skjærgårdsjeep og da regner jeg med en båt på rundt 20-22 fot, som er vanlig i denne klassen.I denne størrelsen hadde jeg uten tvil valgt en utenbordsmotor med en motor på ca: 135-150 hk. Dessuten er utenbordsmotoren enklere vedrørende vedlikehold og vinterkonservering som du lett kan utføre selv. Ellers har du nok rett i at båter med aggregat har et skjellproblem, som du stort sett unngår på en utenbordsmotor. Når du nevner at innenbords er penere , forstår jeg ikke dette , da den ligger ute av syne under dørken i et trangt lite rom. En "gedigen klump" bakpå har sine fordeler m.h.t. lettere til gjengelighet etc. Dette var nå mine meninger , men lykke til med valget. Takker for begge svar. Det blir rundt 21-23 fot ja. Ny eller et par år gammel. Prisklasse rundt 300-500.000. Med penere mente jeg at motoren er skjult slik at man ikke ser noe til den utvendig. Har holdt litt på med innenbordsmotor før (ikke aggregat) og det er jo knotete å jobbe nedi der Skulle gjerne hatt en kategori B båt men de fleste er C og det er vel naturlig pga størrelse. Skal brukes til tur, fiske, dykking, vannski etc så jeg håper det er mulig å finne noe som tilfredsstiller de fleste krav. En skjærgårdsjeep har jo bedre uteplass mens daycriuser har mer inneplass. Nå er det jo ikke inne jeg skal være da men hva er erfaringene til andre med denne typer båter? tnx. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 Ibiza 20 Touring Special Edition er jo en flott båt til 398,000.- også er det kjøpers marked for tiden. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 18.April.2008 Link til dette innlegget Svart 18.April.2008 (redigert) Det blir rundt 21-23 fot ja. Ny eller et par år gammel. Prisklasse rundt 300-500.000.Med penere mente jeg at motoren er skjult slik at man ikke ser noe til den utvendig. Skal brukes til tur, fiske, dykking, vannski etc så jeg håper det er mulig å finne noe som tilfredsstiller de fleste krav. En skjærgårdsjeep har jo bedre uteplass mens daycriuser har mer inneplass. Nå er det jo ikke inne jeg skal være da men hva er erfaringene til andre med denne typer båter? tnx. Med prisklassen du nevner kan du nok velge og vrake i mange tilbud. (ny eller et par år) Fant denne på Finn som sikkert kunne være et alternativ: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Husk det er kjøpers marked. Slal du bruke båten til dykking forstår jeg fordelen ved en innenbordsmotor. Redigert 18.April.2008 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 om du skal dykke eller på tur kan jo varmtvann være kjekt og det får omtrent på kjøpet med innnenbords. for ikkje så snakke om sytalaus og gratis varme i cabinen og under kalesjen. om du ikkje går for skjærgårdsjeep da.. Sitér dette innlegget Link to post
Fjesingen Svart 20.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 (redigert) Har sett på en Aquador 21WA med Evinrude E-Tec 200HO. Noen som har erfaring med denne båten og/eller motor? Motoren er jo en totakter og etter hva jeg har forstått støyer disse mer enn firetaktere. Vil det være så stor forskjell at det blir direkte plagsomt? Den vinterkonserverer seg jo selv så enklere kan det vel ikke det bli i den veien BTW, er det ulempe å ha hvit motor? Det tok seg meget godt ut (i alle fall når den er ny). tnx Redigert 20.April.2008 av Fjesingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Nye utenbordsmotorer i dag bråker generelt veldig lite, og moderne totakts DFI motorer (evinrude e-tec, mercury optimax + noen flere) bråker akuratt like lite, men de har vel en litt "skarpere" lyd om ikke jeg tar helt feil. Men jeg er ikke i tvil om at jeg ville valgt en 2-takter, sprekere, mye færre ting som egentlig kan gå galt, lettere til en viss grad (kommer ann på om du velger største eller minste motor som baserer seg på samme blokka) og jeg vil også si at både e-tec og optimax ser vesentlig råere ut enn 4-takterne... Sitér dette innlegget Link to post
Kaimor Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Har selv en E-Tec (dog ikke 200 HK), og lydnivået er absolutt til å leve med. Mer støy på tomgang og sakte gange, men fra marsjfart og oppover er det ikke noe forskjell, og lydfrekvensen er i det behagelige området. Vinterkonserveringen ifjor gikk som en drøm med Evinrudes tomgangsspake, 3-4 minutters putring i ro og mak, så var det gjort. Og i vår startet motoren omtrent før jeg fikk vridd nøkkelen helt om. Bare gode erfaringer med E-Tec Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.