xbox Startet 18.April.2008 Del på Facebook Startet 18.April.2008 Hei Noen som kan hjelpe meg med å ta et valg av 9.9 HK påhengsmotor. Skal bruke den på en 3,3 m RIB Ser at Yamaha har kommet med en ny mod, noen som har fått testet denne ?. Viktig med lav vekt, da det blir mye av og på montering. Greit om den er oppgraderbar til 15 hk. Hilsen Xbox Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Prøv å få tak i en 2 takter, kjappere i aks. Vekten er vel stort sett den samme. Ca 40 kg. Ellers har Tohatsu en 9,8 som veier 26 kg. Men den kan ikke oppgraderes. Men du må lete etter overliggere. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
chagall Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 HeiNoen som kan hjelpe meg med å ta et valg av 9.9 HK påhengsmotor. Skal bruke den på en 3,3 m RIB Ser at Yamaha har kommet med en ny mod, noen som har fått testet denne ?. Viktig med lav vekt, da det blir mye av og på montering. Greit om den er oppgraderbar til 15 hk. Hilsen Xbox Hei, ville gått for en 2 takter 9,9 Tohatsu. Lav vekt, samtidig som den er enkel å oppgradere til 15 hk. Overliggere kan du muligens få hos West System, se link: http://pal.finn.no/pal/boat1/boat/object?f...os=8&tot=68 Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
xbox Svart 18.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2008 stor vektforskjell på 9.8 og 9.9. Er det verd å ta med disse ekstra HK kontra vekten. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 stor vektforskjell på 9.8 og 9.9. Er det verd å ta med disse ekstra HK kontra vekten. Hei igjen, ca: 14 kg vektforskjell på motorene. 9.9 HK har 247 cc sylindervolum, mot 9,8 som har 169 cc. Når du oppgraderer 9,9 hk blir den lik 15 hk, som har samme sylindervolum. Det blir jo en vurdering om du vil prioritere fart og kraft, mot en lettere og "dauere"motor. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 På en RIB så antar jeg at det blir en del av og på med motor? Da tror jeg du blir glad for at motoren veier 26kg og ikke 40kg. På en liten RIB er vell 9,9HK mer enn nok uansett. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ask Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Hei Eg vurderte sterkt ein Tohatsu 9,8 då me kjøpte motor til vår River 350. Det var vanskeleg å få tak i denne motoren og den var dyr. Eg enda opp med å kjøpa ein Mariner Viking 10 hk, som er same motoren som Mercury. I ettertid er eg glad for at det blei 10 hk (les 15). Tohatsu sin 9,9 er eindel tyngre enn Mariner/Mercury. Somme seier at det eigentleg er ein 18 hk. Båten er lettbåt til seglbåten vår, og eg løftar motoren av og på stort sett kvar gang jolla skal brukast. Ask Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 På en RIB så antar jeg at det blir en del av og på med motor?Da tror jeg du blir glad for at motoren veier 26kg og ikke 40kg. På en liten RIB er vell 9,9HK mer enn nok uansett. Hei, håper du ikke misforsto. 9,9 hk veier ca: 40 kg uansett. 9,8 HK veier 26 kg. Det var vel kanskje 9,8 du mente?? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Hei, håper du ikke misforsto. 9,9 hk veier ca: 40 kg uansett. 9,8 HK veier 26 kg.Det var vel kanskje 9,8 du mente?? Helt riktig Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
alma Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Kjøpte 9,8hesteren til tohatsu for 2 år siden pga vekten. Veldig fornøyd med den. Bare lovord! Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Hvis man skal gå for 2-T overliggere vil jeg si som antydet av andre her at man heller bør se på Mercury/Mariner 10Hk/15Hk om man vil ha noe kraftigere enn den svært lette 9,8 hesteren til Tohatsu. Min Mercury på 15Hk veier kun 32 kg mot Tohatsu 9,9/15 Hk sine 40 kg. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
chagall Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Hvis man skal gå for 2-T overliggere vil jeg si som antydet av andre her at man heller bør se på Mercury/Mariner 10Hk/15Hk om man vil ha noe kraftigere enn den svært lette 9,8 hesteren til Tohatsu. Min Mercury på 15Hk veier kun 32 kg mot Tohatsu 9,9/15 Hk sine 40 kg. Du har selvfølgelig rett `Helge`, men tror det er lettere å finne overliggere av Tohatsu enn av Mercury 10/15. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Du har selvfølgelig rett `Helge`, men tror det er lettere å finne overliggere av Tohatsu enn av Mercury 10/15. Du har vel rett du også chagall Jeg vil tro den som er vanskeligst å oppdrive er Tohatsu 9,8, deretter Mercury og Mariner 10/15 og sannsynligvis lettest å finne Tohatsu 9,9/15 Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
xbox Svart 18.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2008 Hva med Yamaha sin 9,9 totakt, er det et bra kjøp, burde det være den som kalles V max. Hilsen Xbox Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Golito Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 9.9 vmax er for de som synes det er kult å betale noen tusen for en annen farge på dekselet Sitér dette innlegget Link to post
xbox Svart 18.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2008 9.9 vmax er for de som synes det er kult å betale noen tusen for en annen farge på dekselet Så det er samme motoren Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 her i stavanger får du ennå tak i tohatsu 9,9/15 2 takter har en 2006 mod.selv kjempefornøyd mener å huske at den veide 38 kg. mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Tohatsu 2 takt 9,9 kan du gjøre om til 15 hk, det kan du ikke med 9.8hk. 9,9 hk er ca 13hk i flg forhandler jeg har snakket med , har denne på 3,1 m RIB og det går så det suser. Planer med flere voksne ombord og jeg har ikke gjort noe med motor, da forhandler mente det var kun snakk om et par hk ekstra hester. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Tohatsu 2 takt 9,9 kan du gjøre om til 15 hk, det kan du ikke med 9.8hk. 9,9 hk er ca 13hk i flg forhandler jeg har snakket med , har denne på 3,1 m RIB og det går så det suser. Planer med flere voksne ombord og jeg har ikke gjort noe med motor, da forhandler mente det var kun snakk om et par hk ekstra hester. Stiller meg tvilende til forhandlers uttalelse om at 9,9 hk er ca: 13 hk uten å oppgradere. Ifølge datablad for Tohatsu 9,9 har denne 7,3 kw, mens 15 hk yder 11 kw. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Nei-nei; Dette har ikke Tohatsu peiling på.... -Bare alle andre Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Otto R Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Forhandler hadde selv erfart effektforskjell før og etter. Effekt på Tohatsu i tester viser vel at de ligger godt an på effekt, jeg har i hvertfall ikke tenkt å bygge om min motoren da den er sprek nok. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Nei-nei; Dette har ikke Tohatsu peiling på.... -Bare alle andre Tohatsu har nok peiling, men kanskje ikke ALLE andre. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 (redigert) Forhandler hadde selv erfart effektforskjell før og etter. Eeeehhhh....... - Før og etter hva da? - Mener du i fra 9,9 (13) til 15 (XX?) - så er jo dette naturlig. Dette gjelder jo alle motorer i denne klassen. Men av betydning så kan ikke 9,8 og 9,9 sammenlignes på noen måte. 9,8 er en mye lettere motor med et mindre sylindervolum og i det hele tatt bygget spinklere enn 9,9 - som tross alt er konstruert som en 15-hester og deretter strupt. 9,8 vil gi masse glede der det er behov for en ofte håndtering og en effekt på 10 hk. Men laster du båten, vil nok et økt sylindervolum på 9,9 hjelpe til på kjørbarheten. Jeg minner igjen om normen fabrikantene tester oppgitt effekt etter; merkepålydende +/- 10%......... Og det er ingen hemmelighet at motorer som er strupet ned er bedre enn godt på pluss-siden Redigert 19.April.2008 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
-Matros- Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Min 9,9 tohatsu mener jeg det står 46kg på Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.