Jump to content

Kjøp av 9.9 hk påhengsmotor til RIB


xbox

Recommended Posts

Hei

Noen som kan hjelpe meg med å ta et valg av 9.9 HK påhengsmotor. Skal bruke den på en 3,3 m RIB

Ser at Yamaha har kommet med en ny mod, noen som har fått testet denne ?.

Viktig med lav vekt, da det blir mye av og på montering. Greit om den er oppgraderbar til 15 hk.

 

Hilsen Xbox

 

Hei, ville gått for en 2 takter 9,9 Tohatsu. Lav vekt, samtidig som den er enkel å oppgradere til 15 hk.

Overliggere kan du muligens få hos West System, se link: http://pal.finn.no/pal/boat1/boat/object?f...os=8&tot=68

Lykke til.

Link to post
stor vektforskjell på 9.8 og 9.9. Er det verd å ta med disse ekstra HK kontra vekten.

 

Hei igjen, ca: 14 kg vektforskjell på motorene. 9.9 HK har 247 cc sylindervolum, mot 9,8 som har 169 cc.

Når du oppgraderer 9,9 hk blir den lik 15 hk, som har samme sylindervolum. Det blir jo en vurdering om du vil prioritere fart og kraft, mot en lettere og "dauere"motor. :yesnod:

Link to post

Hei

 

Eg vurderte sterkt ein Tohatsu 9,8 då me kjøpte motor til vår River 350.

Det var vanskeleg å få tak i denne motoren og den var dyr.

 

Eg enda opp med å kjøpa ein Mariner Viking 10 hk, som er same motoren som Mercury.

I ettertid er eg glad for at det blei 10 hk (les 15).

 

Tohatsu sin 9,9 er eindel tyngre enn Mariner/Mercury. Somme seier at det eigentleg er ein 18 hk.

 

Båten er lettbåt til seglbåten vår, og eg løftar motoren av og på stort sett kvar gang jolla skal brukast.

 

 

Ask

Link to post

Hvis man skal gå for 2-T overliggere vil jeg si som antydet av andre her at man heller bør se på Mercury/Mariner 10Hk/15Hk om man vil ha noe kraftigere enn den svært lette 9,8 hesteren til Tohatsu. Min Mercury på 15Hk veier kun 32 kg mot Tohatsu 9,9/15 Hk sine 40 kg.

Link to post
Hvis man skal gå for 2-T overliggere vil jeg si som antydet av andre her at man heller bør se på Mercury/Mariner 10Hk/15Hk om man vil ha noe kraftigere enn den svært lette 9,8 hesteren til Tohatsu. Min Mercury på 15Hk veier kun 32 kg mot Tohatsu 9,9/15 Hk sine 40 kg.

 

Du har selvfølgelig rett `Helge`, men tror det er lettere å finne overliggere av Tohatsu enn av Mercury 10/15. :wink:

Link to post
Du har selvfølgelig rett `Helge`, men tror det er lettere å finne overliggere av Tohatsu enn av Mercury 10/15.

Du har vel rett du også chagall :lol: Jeg vil tro den som er vanskeligst å oppdrive er Tohatsu 9,8, deretter Mercury og Mariner 10/15 og sannsynligvis lettest å finne Tohatsu 9,9/15

Link to post

Tohatsu 2 takt 9,9 kan du gjøre om til 15 hk, det kan du ikke med 9.8hk. 9,9 hk er ca 13hk i flg forhandler jeg har snakket med , har denne på 3,1 m RIB og det går så det suser. Planer med flere voksne ombord og jeg har ikke gjort noe med motor, da forhandler mente det var kun snakk om et par hk ekstra hester. :flag:

Link to post
Tohatsu 2 takt 9,9 kan du gjøre om til 15 hk, det kan du ikke med 9.8hk. 9,9 hk er ca 13hk i flg forhandler jeg har snakket med , har denne på 3,1 m RIB og det går så det suser. Planer med flere voksne ombord og jeg har ikke gjort noe med motor, da forhandler mente det var kun snakk om et par hk ekstra hester. :flag:

 

Stiller meg tvilende til forhandlers uttalelse om at 9,9 hk er ca: 13 hk uten å oppgradere.

Ifølge datablad for Tohatsu 9,9 har denne 7,3 kw, mens 15 hk yder 11 kw. :yesnod:

Link to post
Forhandler hadde selv erfart effektforskjell før og etter.

 

 

Eeeehhhh....... - Før og etter hva da? - Mener du i fra 9,9 (13) til 15 (XX?) - så er jo dette naturlig. Dette gjelder jo alle motorer i denne klassen.

 

Men av betydning så kan ikke 9,8 og 9,9 sammenlignes på noen måte. 9,8 er en mye lettere motor med et mindre sylindervolum og i det hele tatt bygget spinklere enn 9,9 - som tross alt er konstruert som en 15-hester og deretter strupt. 9,8 vil gi masse glede der det er behov for en ofte håndtering og en effekt på 10 hk. Men laster du båten, vil nok et økt sylindervolum på 9,9 hjelpe til på kjørbarheten.

 

Jeg minner igjen om normen fabrikantene tester oppgitt effekt etter; merkepålydende +/- 10%......... Og det er ingen hemmelighet at motorer som er strupet ned er bedre enn godt på pluss-siden

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...