Jump to content

Kjøp av 9.9 hk påhengsmotor til RIB

xbox

Recommended Posts

Jeg har en Yamaha fra omlag 1996. Det rare er at den starter hvert eneste år på første snortrekk. Jeg har da i forkant konservert sylindren. Det er vel en såkalt 13.5 HK? Jentene starter den ved første forsøk. Det er vanskelig å vurdere hvor mange timer den har gått, men det har blitt noen turer fra Son til Horten og i Dalslandskanalen. Stort sett bruker jeg den slik at hastigheten på RIBen er omlag 25 knop på lengre strekk. Men vi bruker den også på 2 - 3 knops fart. Poenget mitt er bare at den i alle år han fungert prikkfritt.

Hvis man skal gå for 2-T overliggere vil jeg si som antydet av andre her at man heller bør se på Mercury/Mariner 10Hk/15Hk om man vil ha noe kraftigere enn den svært lette 9,8 hesteren til Tohatsu. Min Mercury på 15Hk veier kun 32 kg mot Tohatsu 9,9/15 Hk sine 40 kg.

Jeg har mercury 10hk 2006, har planer om å oppgradere til 15hk. Jeg er kjempe fornøyd. Har ikke hatt noen problemer.

Redigert av C-marine (see edit history)

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

9,9 Yamaha 2T er 36 kg - men denne er ikke grei å få ny i dag som "overligger" - Og de brukte går som varme hveteboller på FINN.no.......

- Mercury sin 2T 10 Viking er vel 35 kg om jeg husker rett....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

9,9 Yamaha 2T er 36 kg - men denne er ikke grei å få ny i dag som "overligger" - Og de brukte går som varme hveteboller på FINN.no.......

- Mercury sin 2T 10 Viking er vel 35 kg om jeg husker rett....

Skulle mere tro de var lagd i rent gull disse yamahaene, solgte en 1997mod for 9000kr! Du får jo nye motorer (ikke yamaha) for ned mot en 13000kr....

Har selv aldri brukt noen av disse yamahaene, bare kjøpt og solgt de, greie og skru på og ser helt greie ut BORTSETT fra når man har fjernkontroll på de, da ser de stygge ut....

Har selv hatt og kjørt mye med Johnson GT 200x mod, alle de jeg har kjørt starter veldig lett, går bra, enkel og ta ut plomberingen (trimme til 15hk) og ser helt grei ut. Den ene vi hadde overlevde også en tur under vann helt fint, startet på første drag etter vasking.

Da ble det en Mercury 10/15HK så får vi se, minnes med gru den gammle Mercury 20 hesteren som jeg hadde på GH'en for 25 år siden.

Avgjørelsen ble tatt på grunnlag av vekt og tilgjengelighet.

Hilsen Xbox

Gratulerer med ny motor `xbox`. Som du sikkert er klar over ,verden har gått fremover" Mercury is powerful and Black is beautiful". :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...