Jump to content

Slepe RIBjolle kontra ordinær gummibåt

baatsman

Recommended Posts

Gummibåten ble stjålet for 1 md siden. Og handling står for tur. Motoren har vi fortsatt og er 8 hk Tohatsu.

Den skal slepes, men også ha mulighet for dekksplassering. Bruker spinnakerfall til løft. Ser for meg maks 50 kg.

Har også en Al 320 med konsoll og 10 hk som sikkert er fin til sleping, men er utrolig tung(125 kg u/motor) og den må fendres skikkelig ellers smeller det vær gang den er nær seilern.

Størrelse 2.80-3.10m.

Ulemper/fordeler i forhold til dette. leste emneoversikten igår ca 50 tråder rundt RIB/gummibåt.

Vi sees!

Vi hadde når ungene var små både glassfiber jolle, Gummibåt og endte opp med Valiant 270 Rib. Mener på at den veide 30-40 kilo. Den fungerte godt som slepejolle, men ville nok valgt en 3 m med 8 HK (vi hadde 5 HK). Tror ikke den veier mye mer.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

...Valiant 270 Rib. Mener på at den veide 30-40
Tviler litt på denne vekten, tipper mer på 60+kg... Jeg har en Caribe RIB på rundt 3 meter. Helt grei å slepe, går beint og fint, men den er nok tyngre å slepe rett og slett pga. vekten. Ser for meg ut til å stjele en knop både for motor og seil, i alle fall med motor (9.9 Johannessen)...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Betyr nok litt mer når en marsjer i 7 knop :sweat:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Har sjekket Arimar, Grand, Selva og Zodiac. Prismessig er det forskjeller, er det opplevde forskjeller.

Hei.

Vi kjøpte en ny Arimar 270 Elite (RIB) for 4-5 år siden. For å "prøve" å legge opp til lovlig kjøring for barna før de blir 16 år kjøpte vi såpass liten påhenger som en 4 HK Yamaha. Med den viste det seg at båten går i ca 17 GPS-knop med meg alene ombord, men farten blir mye lavere med tre personer ombord, for da kommer vi ikke opp i plan med den motoren. Båten er godkjent (CE-merket C) for 8 HK. Båten veier ca 34 kg.

Jeg er veldig godt fornøyd med RIB-en. Kvaliteten virker relativt høy, og båten har trygge og gode sjøegenskaper. Vi har den stort sett i snap-davit på "moderskipet" når vi forflytter oss, men jeg har også prøvd å slepe den litt, og da vandrer den litt fra side til side i kjølvannet av/propellstrømmen fra trekkbåten. I seilfart bremser den ikke mye (grovt anslått til ca 100-200 N?? dvs med en kraft som er like stor som tyngdekraften på 10-20kg). Det eneste problemet vi har hatt, er at et plastbeslag/mottager på åren har blitt litt slitt slik at åren har hoppet av ved kraftig roing (har fått byttet den delen nå).

Hvis det betyr mye å ha en båt som er morsom å kjøre, ville jeg gått for en RIB, men hvis det er viktigere at den tar minst mulig plass sammenpakket er vel en tradisjonell gummibåt et bedre alternativ (men du får fint plass til en RIB på ca 3 m på fordekket på skipet ditt).

Lykke til!

Redigert av hos (see edit history)

Hilsen hos

Jeg hadde en Aquaqick 265 med oppblåsbar kjøl etter båten et par sesonger, har nå en Gran Rib 330. Jeg merker ikke noen forskjell i fart i forhold til gummibåten når den er på slep, men riben virker litt mere reningsstabil under slep. Gran Riben er forholdsvis tung ca. 70kg, men jeg har greit løftet den på dekk med spinnakerfallet et par ganger.

For motor er det som natt og dag, riben går som et olja lyn i forhold til gummibåten(den kan jo hende at 10hk mer hjelper til det også)

I dag ble båten sjøsatt :cheers::cheers::cheers:

Hei.

Hvis det betyr mye å ha en båt som er morsom å kjøre, ville jeg gått for en RIB, men hvis det er viktigere at den tar minst mulig plass sammenpakket er vel en tradisjonell gummibåt et bedre alternativ (men du får fint plass til en RIB på ca 3 m på fordekket på skipet ditt).

Lykke til!

Hei igjen HOS

Det er klart det er ikke negativt at det morsomt å kjøre. Fordekket er kun tiltenkt brukt når vi tar en tur til skagen. Lengre overfarter, da hiver vi båten opp.

Har sett på Arimar, både 2.80 og 3.20.

Jeg så ikke så nøye etter i sommer. men dere har ikke konsoll på deres?

PS Leser av signaturen at seiler fortsatt ikke er tema :lol: . Nidelven er flott den, så nøden er langt unna.

Vi sees!

Har sett på Arimar, både 2.80 og 3.20.

Jeg så ikke så nøye etter i sommer. men dere har ikke konsoll på deres?

Nei, jeg tror ikke det går/gikk an å få konsoll på vår. Og så bruker barna den en del til å ro (har kjøpt oppblåsbar pute/"tofte") og da ville konsollen ha vært i veien. En gang jeg var innom RIB-senteret/Båtsmann (var det ikke det de het? holdt til på Vettre) nevnte de at 310/320 var blitt populær som konfirmasjonsgave. Og den kan du få mye fancy ekstrautstyr til. Jeg synes designen på Arimar-båtene er flott, og kvaliteten er også bra (muligens ikke like høy som Zodiac?), og i tillegg er prisen helt ok. 320 er sikkert fin størrelse for dere.

Hilsen hos

Jeg tror ikke det blir konsoll. Det har vi på en AL 320. Men jeg har tenkt å ta en tur innom Båtsmann for å sjekke. Zodiac er navn som klinger veldig bra :wink: , så vi får sjekke.

Men helt enig Arimar er tøffe. Al 320 går rundt 3-4 timer i året. Så egentlig er det litt tullete og ha den. Kjøpte henger i fjor også, slik at den har opplag på

terrassen i 1 etg. :lol:

Men i helgen er det båtpuss.

Vi sees!

• 2 måneder senere...

Nå er tiden inne på å handle

Ser etter 10 fot RIB med styrekonsoll(premiss med jr og konemor) og 10 HK. Ser på Valiant(lav vekt) Zodiac YL310, Suzumar 310, Brig 300 Arimar 320. Noen favoritter blandt disse.

Ville helst hatt en 2 takt(god respons/lav vekt). Noen som har erfaringer med Tohatsu 4 takt 9,8 eller andre 4 takt i samme størrelse.

Foreløpig selger jeg AL320 som ikke blir brukt., men beholder gummibåten. Sistnevnte er bra for overfarter, da den kan legges på dekk.

Kom med anbelfalinger.

Vi sees!

Jeg er veldig fornøyd med kvaliteten på vår YL 275. Fine sjøegenskaper - brede pontoger - god kvalitet.

Til helgen setter jeg på smart tabs - så da blir det nok fart :wink:

Vi reiser nedover mot Grebbestad til helgen - så er dere ute kan du jo ta en kikk.

8 hk 4 T tohatsu som vi har synes jeg er fin. Lite støy og virker som om den er billig i drift. Liker også at girhendelen sitter foran på motoren. 9,9hk er samme motor som 8 hk. Idealmotoren er for meg en Yamaha 9,9 VMax (tror jeg den heter).

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Vi drar sørover til helgen vi også, men lørdag har vi visning på AL jollen. Var og tittet på Valiant idag.

Aner ikke ennå men rekker ikke noe i 1. del av ferien. Men bruker tiden til brosjyretitting så lenge(Tyskland vant akkurat.)

Sitter i Trondheim, hjem i morgen. Ferie fra fredag.

Vi sees!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...