Jump to content

Lekkasje Mercruiser Bravo

Bayliner2

Recommended Posts

Jeg har montert ett mercruiser Bravo 3 drev på min Bayliner. Da jeg satte ut båten så jeg at det kom inn vann i båten gjennom transomen, men jeg lot den ligge ute selv om den lakk. Hvis den ligger i ro i noen uker blir den stort sett tett, men det er nok at jeg kjører en tur utenfor moloen så lekker den igjen. Det kommer ca inn 20 liter i døgnet når den lekker som værst. Noen som har tips om hvor i transomen det kan lekke?

Hei.

Har du også montert ny transomplate i forbindelse med nytt drev? Gjorde selv denne jobben i fjor. Brukte godt med sika mellom transom og akterspeil, men bare nok til at selve platen entret inntil. Hva med sprekk i transom platen?

Uansett kjedelig dette her. Håper du finner feilen/lekkasjon raskt. 20 liter i døgnet er mye vann. Tør du å ha den liggende ute særlig mer da....?

Arve.

Transom-boltene skal teites med moment. Det ligger gummiring som tetting i ytre transom som kan lekke hvis man har teitet skeivt. Det er også viktig at tykkelsen rundt i hullet i akterspeilet er lik (maks. avvik 3 mm), og at ytre anleggsflate er helt plan og jevn (ikke over 2 mm ujevnheter).

Obs! Nyere Bravo 2 er utstyrt med Mercathode system. (elektrode/anode ute på drevet og elektronisk kontrollboks inne på drevet). Dersom dette ikke funker, tæres rustfrie slangeklemmer fort av.

Guest Princess Ess

Hadde en sea ray 270 ifjor som lakk ca 10 - 15 liter i døgnet. Fikk svar fra stort sett alle at båten måtte opp og sjekke transomen. Etter nærmere inspeksjon så jeg at slangen som går via drevet, gjennom transomen og til speedometeren var borte på innsiden av transomen. Siden denne koblingen ligger under vannlinjen så lakk det vann inn der. Jeg satte på en gummislange og blendet den: Ingen lekkasje ... Sjekk dette først!

Hadde en sea ray 270 ifjor som lakk ca 10 - 15 liter i døgnet. Fikk svar fra stort sett alle at båten måtte opp og sjekke transomen. Etter nærmere inspeksjon så jeg at slangen som går via drevet, gjennom transomen og til speedometeren var borte på innsiden av transomen. Siden denne koblingen ligger under vannlinjen så lakk det vann inn der. Jeg satte på en gummislange og blendet den: Ingen lekkasje ... Sjekk dette først!

Støttes... samme opplevelse med ett Alpha One drev. Ene drevet lakk, og kun under stilleligge. Hullet til loggen er litt til høyre sett ovenifra og ned mot drevet, litt over akselen. (Alpha one)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...