Tranen2 Startet 18.April.2008 Del på Facebook Startet 18.April.2008 Kjøpte i fjor en 33 fots seilbåt. Den er fra 1977 og i kjølsvinet har det vært olje, diesel, dusjvann, sjøvann, ferskvann.... altså en herlig blanding flytende gugge som stinket! I min iver etter å få alt "perfekt" så fjernet jeg dette i høst, gjorde skikkelig rent og trodde jeg var kvitt problemet. Nå er det slik at all veske som ikke renner av båten renner i kjølsvinet, på godt og vondt. Jeg greier å lense til ca 1 cm er igjen i kjølen. I går brukte jeg en vannsuger og tok opp absolutt all veske. Da kom en ufyselig lukt i båten og jeg innbiller meg at en bakterieoppblomstring har foregått i den ene cm som ikke lar seg lense ut. Hva gjør jeg for å stoppe en evt. bakterieoppblomstring og/eller fjerne lukt?? Tranen Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Frøken Fryd Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Aceton? Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 (redigert) Klorin? Redigert 18.April.2008 av M/Y LUCIELLE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Klor fikser vel bakteriene. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Om det er bakterievekst så er klor svaret. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 (redigert) Er du helt sikkert at det er kjølsvinet? (Det er ikke et svin et annet sted i båten som lukter?) For eks. en septikslange e.l. Hvis du fyller kjølsvinet med friskt vann, kan man da anta at hvis det fremseles lukter, så kommer lukten fra et annet sted? Redigert 18.April.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Anbefaler en strategi med flere tiltak. 1. Bruk først rikelig med så varmt såpevann som mulig i kjølen. Det beste er om vannet er opp mot 95 grader. Det er viktig med mye vann. Såpe kan enten være zalo eller grønnsåpe. Jeg har god erfaring med begge typer. Det virker som at det viktigste er varmt vann. 2. Deretter er kaldt klorvann nødvendig for å desinfisere kjølområdet. 3. Dersom det fremdeles henger lukt igjen i området er det lurt å sette ut noen skåler med 35 % eddik. 4. Hyppig vask med varmt grønnsåpevann vil gradvis bidra til å fjerne lukten. Om ikke dette hjelper kan det bli aktuelt med avionisering avf luften i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Hei roaldbj. Vet du om det er mulig å leie avioniseringsutstyr noe sted? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Det begynner å bli et økende antall firmaer som tilbyr avionisering. Du kan kanskje snakke med disse: http://www.clean-it.no/Ordre.html. Jeg ville ha ringt til lokalt forsikringskontor. Disse vet hvem de kan stole på og hva som er prisnivå. Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Takker, har ikke tenkt på løsningen før, har fjernet en del råtne illeluktende finerplater ifbm. bytte av vanntank men lukten henger litt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 (redigert) Ole Petter Postet idag 17:58 Er du helt sikkert at det er kjølsvinet? (Det er ikke et svin et annet sted i båten som lukter?) Uff da !! Redigert 18.April.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PIPaulsen Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Tøymykner er visstnok et gammelt "trebåt tips" i forhold til pumpelukt, hell litt tøymykner i gugga som ligger i bunn og la det stå noen dager...funker det :) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
C-marine Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Hva er det som egentilg er kjølsvinet? Har hørt mye forskjellig, noen som har et godt bilde? Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
seilofil Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Hei Vask grundig under dørken med salmiakk. Luft godt etterpå! Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 Vet ikke om det er relevant her men jeg har en formening om at bunnvann som bare er der ikke lukter. Luktproblemet oppstår når der stadig tilføres friskt vann... En helt tett trebåt med bunnvann lukter ikke men er der en liten lekkasje lukter det død, pine o.l. Ikke ta dette som fakta men det er et inntrykk jeg sitter igjen med etter å ha vært ombord i noen båter etterhvert... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hulda Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 KJølsvinet: I våre dager blir det brukt om bunnen av båten. Der tupperware-båtene er limt sammen langs etter bunnen. I gamledager var det noe annet. Uttrykket kommer fra trebåten og er den bjelken som lå oppå bunnstokkene. Ofte gikk det gjennomgående bolter gjennom kjølplanke, bunnstokker og kjølsvin. Man må nok opp i yrkesbåter av tre på over 40 fot før det ble innstallert kjølsvin. Eller lystbåter som ble satt under store belastninger. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 18.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2008 Takker for mange svar! Kjølsvin eller ikke; det er iallefall midt i båten under dørken, på oversiden av kjølen. Jeg tror jeg går for så varmt såpevann som mulig, kaldt klorvann og deretter eddik om nødvendig. Kommer tilbake med evt. positivt resultat. Tranen Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
dante Svart 18.April.2008 Del på Facebook Svart 18.April.2008 I følge min bestefar som var hvalfanger - ble grønnskollingene bedt om å gå ned å mate kjølsvinet med rester fra skrubben, hvilket noen bet på. Kanksje derfor det lukter ille :) Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 19.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2008 Kjørte på med klorin i dag. Det virker som lukten avtok... However, jeg skal prøve forskjellig og gi tilbakemelding. T. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
fiskebat Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Vet ikke om det er relevant her men jeg har en formening om at bunnvann som bare er der ikke lukter. Luktproblemet oppstår når der stadig tilføres friskt vann... En helt tett trebåt med bunnvann lukter ikke men er der en liten lekkasje lukter det død, pine o.l. Ikke ta dette som fakta men det er et inntrykk jeg sitter igjen med etter å ha vært ombord i noen båter etterhvert... Jeg har og inntrykk av att alle båter som som har tillførsel av vann nedi bunnen /kjølen etc har luktproblemer , når en bor i båten så er dette ett stort problem og utrolig mye klær blir kastet pga båtlukt både fra træbåter og plastbåter. Har aldri skjønt hvorfor som lukter, det må vere selve vannet som råttner / lukter , virker som en blanding mellom sjøvann og ferskvann er verst. Sitér dette innlegget Link to post
Hekksjø Svart 22.April.2008 Del på Facebook Svart 22.April.2008 Hva er det som egentilg er kjølsvinet? Har hørt mye forskjellig, noen som har et godt bilde? Jeg tror det er et usynlig uhyre som lukter noe så aldeles for jæ... svinaktig. Derav navnet. Lurer forresten på hvordan det lukter nede på bånn i Loch Ness. Hilsen Hekksjø Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
Tommy007 Svart 25.April.2008 Del på Facebook Svart 25.April.2008 Jeg har hatt en større diesellekkaskje og var VELDIG bekymret for diesel lukten, MEN jeg kom over et stoff som heter biofresh som fåes hos Proff Norge http://www.proffnorge.no/ Det var nestet for godt til å være sant. Dette fjernet diesel lukten, også fra treverk Jeg har alltid en flaske på lur hvis man skulle komme i skade for å søle litt diesel Mvh Arne Sitér dette innlegget Link to post
Selco18 Svart 25.April.2008 Del på Facebook Svart 25.April.2008 Hva er et kjølsvin og er det bare i tre eller er det også i trebåter! Forøvrig er ille lukt bakterier. Vanligvis lever ikke bakterier særlig godt i rent vann, men trives godt om dette er forurenset med olje, fiskeblod, døde mus, og slike ting! Bakterier kverkes lett med klorin som skrevet tidligere i tråd! Hadde heller ikke vært dumt å skylle med en løsning som tar sopp og råte og siden tørke nedi der med en skoørker eller noe!? For så å skylle med krørløst vann!? Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 25.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2008 Det ble skuring med kaldt klorinvann 50/50 vann og klorin. Lot det stå igjen noen cm etter å ha lenset. Lukten er så og si borte! Kan kloroppløsningen tære på noe, f.eks kjølbolter/gelcoat/plast?? Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Smurph Svart 26.April.2008 Del på Facebook Svart 26.April.2008 (redigert) KJølsvinet: I våre dager blir det brukt om bunnen av båten. Der tupperware-båtene er limt sammen langs etter bunnen. I gamledager var det noe annet. Uttrykket kommer fra trebåten og er den bjelken som lå oppå bunnstokkene. Ofte gikk det gjennomgående bolter gjennom kjølplanke, bunnstokker og kjølsvin. Man må nok opp i yrkesbåter av tre på over 40 fot før det ble innstallert kjølsvin. Eller lystbåter som ble satt under store belastninger. Helt riktig. Kommer fra engelsk - keelson. Det er vel det språkfolket kaller bastardisering Redigert 26.April.2008 av storMy_Fana (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.