Jump to content

Cumminc MerCruiser CMD4,2 ES 320,fortsatt problem

Willy Thomassen

Recommended Posts

Hei igjen.

Det er vår i luften,og jeg har gledet meg til og få bruke båten normalt.Etter noen vintermåneder preget av problem med kjølesystem og skifting av ferskvannpumpe og sjøvannspumpe så håpet jeg på en rolig tilværelse,bruker båten i firma ,og håpet på at reklamen for Bella Falcon ville gi meg en følelse av sikkerhet,men problem med motor fra første dag har frarøvet meg den følelsen. Verkstedfolk jeg har brukt er rystet over den slurv som er utøvet ved marinisering.

Ingen slangklemmer tilsatt på hele kjølesystemet,ved skifting av sjøvannspumpe oppdaget vi vel årsaken til havari av lagrene i pumpene. Gummibend inn på pumpen hadde fullt av små hull i bøyen (kneprofil),forårsaket av spiss gjenstand,vil bemerke ingen deler på motor har vært berørt etter motering i Finnland før problemene oppsto.

Teori fra verksted er at det er brukt en spiss gjenstand for og få bendet på pumpeflensen, sjøvann har dryppet på reimen som driver dynamo og ferskvannpumpe,og blitt kastet rundt til ulike komponenter med di følger som har oppstått.Etter 460 drifstimer trodde jeg at di utallige problemer hvar over,har lakket opp og fått front på motor til og se ny,det hvar et trist syn som ble avdekket etter bare litt over 400 timer.

Nytt problem! Etter 490 timer streiker turboen under et firmaoppdrag,heldigvis godt vær.Motoren går på et turtall på 2800 omdr,alt normalt på instrument,ingen ulyd.plutselig mister motor turtall og ligger på ca 1100 omdr,heldigvis så er det bare noen få minutter til vi er fremme. Ringer verkstedet ,får beskjed om og undersøke oljefilter som har en drifstid på ca 40timer,alt ok ,skifter filter for sikkerhet. Gir selv uttrykk for at det er feil på turbo, ser over og rengjør turbofilter.Samme reslutat motoren får ikke mere en ca 1200 omdr,ved pådragning ryker den uten og øke turtall?.Kontakter verksted i SSjøen, kjører dit med 6mils fart for feilsøkning,verksted foretar datasøkning,og får feilrapport på sensorer for tempraturinformasjon til turbo,nye sensorer med ilpost fra Oslo,motert i dag uten reslutat,teorien er nå turbodysen? ER DET NOEN SOM KAN GI MEG ET TIPS.??????????. Verksted bekrefter at det ikke er akslingsbrudd,får håpe det er riktig,for di kan ikke levere ny turbo før i juni. ER MEKTIG FORBANNET.Motorens drifstimer er nå 501 timer på 2år ,stor glede av en ny båt ,som etter hvert har blitt en dyr båt i følge tapte oppdrag og div.

Forbannet Helgelending. W.TH

Ser at mercruiser fortsatt sliter med både kvalitet og deleleveranser. hadde mercruiser for mange år siden og fikk sommeren ødelagt 2 år på rad :headbang:

Generelt sett er det jo veldig sjeldent at sensorer ryker på nymoderne motorer. synes du skal be verkstedet kjøre test på motoren din under belastning. lettere og se hva som foregår med både turbotrykk og dieseltrykk.

Lykke til :seeya:

Norske båter er best!

Hei Draco og Power.

Båten ligger nå på Verksted i Sandenessjøen,og di vil ta et nytt datasøk for lokalisere feilen ,får bare håpe det ordner seg så fort som F! trenger båten så sårt,vist dette ikke orner seg så blir vel det neste og bruke kraftig lut og gå til sak ,alle problem er godtatt som garanti med beklagelse, enkel og liten trøst.

WTH

Hva sier kjøpsloven når det er slurv ved montering ?

Kjøpsloven gjelder jo for hele pakka. og det er til slutt importør som har ansvaret. Men hvis dette er en båt som er kjøpt til næring. gjelder ikke forbrukerkjøpsloven men næringskjøpsloven, som er noe mer komplisert

Håper for guds skyld at dette ordner seg for deg willy :yesnod:

Norske båter er best!

Hei igjen.

Tanken om og få hevet kjøpet ,eller få ny motor er ofte under vurdering,når det renner over for en Nordlending så er det alvor.Det er litt trist med Bella Boats ,di har den perfekte båt i Bella Falkon Fantinio,og så ødelegge den gode følelsen av en god båt ,med reslutat av slurv fra verfet.Det er også mye slurv med innredning ,som har en fungsjonell og god løsning,belegg på skott i kabin er langsgående kuttet uten overlapp samt alle hjørner ,som er lite vakkert for en forhenværende tapiserer,låssylinder for dør skiftet etter en uke,vannkrane på toalett holdt en uke,stor takluke uten pakning.På takluke har jeg selv lagt inn profilpakning fra en bildør som løste problemet,døren inn til kabin kan en spurv komme seg inn når den er lukket.Har oversett disse problemene på grunn av at det er en forbannet god båt,og jeg hvet hva jeg snakker om,tatt i betrakning at jeg bare har brukt den i 500 timer.

Skifting av motor stiller jeg også et spørsmål til,det er jo noe som er riv hakkende galt med mariniseringen av motorene,det er ikke bare Cumminc,volvo sliter med motor og drev noe enormt.Vil gå tilbake i tid.kjøpte den første ford F6 380 GR som ble marinisert av Sabb i Bergen i 1970,solgte båten i 1992,den går enda med samme pumpene på kjølesystemet og samme giret et Borg Werner,oljekjøler og varmveksler er den samme,akk ja den gangen hvar det kvalitet.

Lurer på om Bella Boats tilbyr sine selgere B båter ,en tanke som har streifet meg,mariniseringutstyret er av det billigste som er på markede , trolig kjøpt på låppemarkede i Kina for og få ned prisene.Oppropet er : Få opp standarden på marinisering så brukerne kan leve med produktet i stille og storm.

Kommer innom med nytt når jeg har hentet båten. Takk for trøst og gode råd!

W.TH. Hjemmeside. http:// willythomassen.piczo.com

Redigert av Willy Thomassen (see edit history)

Har selv hatt en Falcon i 3 år, men antakelig med litt mindre tøff bruk. Det du må se på er rett og slett prisen ift. størrelsen av båten og utstyrsnivået, så ser du at du ikke kan forvente 22 lag klarlakk på innredningen.. Enig i at en del detaljer bærer preg av å være kjøpt på Nille, men ikke gjennomgående. Hadde en VP43 i båten og det var "nema problema"... Toppfart ca. 37 knop, så det er klart at den "fløy" litt lavere enn med 320 hk :lol:

Hei Fantinio.

Er godt fornøyd med båten ,men det begynner og bli en del minus på listen etter hvert. Innstalerte 320 hk for og kjøre lett ,rundt 3000 omdr er mest brukt turtall .vil innrømme at den sparker godt fra når det er forhold til det og det haster å komme seg fra A til B, kommer lett opp i 48 har pasert 50 med lite på tankene og rett tiltet båt,så det er nok reserve ,men hva hjelper det.Er født i båt og utøvet det meste av mitt yrke på havet, i løpet av 40 år i yrke så er dette det mest negative jeg har opplevd av marinemotor.Men hva skal mann bytte til,det er lite godt og høre om di lettvekterne som er i markede i dag.

W.TH .Willy

Du har definitivt et poeng. Etter at VP's 40-serie gikk ut så er det vel kun D3 som går nedi. Tror D4 er for høy (og den vel egentlig for tung også).

Noen her vil nok hevde at Steyr er et flott alternativ, og det tror jeg også, men jeg har ingen erfaring med de.

Med historien du legger frem burde du etter mitt syn kunne true med å heve kjøpet, og dermed muligens ha kort på hånd for å få byttet motoren. Jeg kan ikke fatte og begripe at denne motoren gjennomgående skal være så dårlig. Lå nettopp på sida av en som hadde satt inn denne motoren i en eldre Windy 27 for et år eller to siden. Han var veldig fornøyd.

Hei igjen Fantino.

Selve motoren har jeg tro på ,men i dette tilfelle er det slurv ved marinisering som er årsaken til di fleste problemene som har oppstått.Får bare håpe at når jeg har ordnet opp i slurvet at jeg kan få noen gode dager.

Det er for enkelt ansvar for Mercruiser bare og beklage det intrufne uten og ta lærdom av det som hender. I bilbransjen har vi en garanti for en handel om så det er brukt,du får melding om service time på mobilen, er bilen på verksten får du tilbud om leiebil i di fleste tilfeller gratis. I båtbransjens tilfelle er du i stor del overlatt til deg selv om så du hoster opp nesten 1 mill for en båt,kjøpte båt ny av Titek i Trheim,av dem har vi ikke fått noen form for hjelp,det er 9 timers kjør for og få hjelp av dem.Heldigvis så har bellaforhandler i SSjøen vert til stor hjelp.

Det er lett og selge men jaggu har di mye og lære angående god kundeforhandling.

Blankstille og klar himmel i dag savner en tur ut for og prøve pilken. W.TH

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...