o-hjelen Startet 18.April.2008 Link til dette innlegget Startet 18.April.2008 Hjelpe meg å regne ut hvilken propell jeg skal ha båt Summer Family 27? Propellen jeg har nå er: 4blad 20x20. Ferie last turtall ca 2000 omdr ikke mer. lett last kjøre (ikke ferie)Turtall 2200 omdr knop 15. Tekniske Data Motor: Ford sabre E2715E (120hk) Max turtall: 2500 RPM Gear: Marine PRM 310, hydraulisk utveksling hydraulisk utveksling 2:1 Vannlinje: ca. 8,3m Vekt ca 3500-4000kg Håper svar tilbake.. Sitér dette innlegget 77mod HANSVIK 14FOT 82mod Hortensnekka HB 620 83mod SUMMER FAMILY 27 FORD 2715 86mod PRINCESS DS 30 VOLVO PENTA 41 Link to post
Mysigt Svart 19.April.2008 Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 Hei, prøv et program som heter PROPCALC...... Har desverre ikke linken,men du finner det på nettet, tar ca 600kb plass bare, lykke til Mvh Fallkroken Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
Petter-B Svart 19.April.2008 Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 Det er mange linker i dette forum som omhandler propellberegning. Etter å ha plundret mye med propeller og basert på egen erfaring tyder det du skriver at du har for tung propell. Mener å huske at 1 tomme ned tilsvarer ca 250 omdreininger i økt turtall. Det ekspertene fortalte meg var at motoren skal nå maks turtall ved fullt pådrag. Jeg byttet fra 19x19 etter et havari, og fikk da en 19x18 propell, noe som reduserte maks fart med nesten ca 2 knop. Etter nå å bytte tilbake til 19x19 på min Sollux har jeg fått tilbake farten og turtallet er der det skal være. Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Roger jo Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 (redigert) Hjelpe meg å regne ut hvilken propell jeg skal ha båt Summer Family 27?Propellen jeg har nå er: 4blad 20x20. Ferie last turtall ca 2000 omdr ikke mer. lett last kjøre (ikke ferie)Turtall 2200 omdr knop 15. Tekniske Data Motor: Ford sabre E2715E (120hk) Max turtall: 2500 RPM Gear: Marine PRM 310, hydraulisk utveksling hydraulisk utveksling 2:1 Vannlinje: ca. 8,3m Vekt ca 3500-4000kg Håper svar tilbake.. _______________________________________________--- Ifølge et program jeg har har du for liten propell, fart 16 knop, Men det stemmer ikke hvis jeg tolker deg rett, at du bare greie 2000omd ferielastet?? Ellers er farta på de fleste båter oppgitt mad slakke tanker og en mann/kvinne ombord. 20/20 2200 RPM 4000kg Vannlinje: ca. 8,3m utveksling 2:1 Dypgående 0.7 skråg form ??? Redigert 20.April.2008 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
o-hjelen Svart 20.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 _______________________________________________--- Ifølge et program jeg har har du for liten propell, fart 16 knop, Men det stemmer ikke hvis jeg tolker deg rett, at du bare greie 2000omd ferielastet?? Ellers er farta på de fleste båter oppgitt mad slakke tanker og en mann/kvinne ombord. 20/20 2200 RPM 4000kg Vannlinje: ca. 8,3m utveksling 2:1 Dypgående 0.7 skråg form ??? Hmm, Skroget går som en spiss nedover helt til bånn, der den er bua(rund) bakenden er flat. Sitér dette innlegget 77mod HANSVIK 14FOT 82mod Hortensnekka HB 620 83mod SUMMER FAMILY 27 FORD 2715 86mod PRINCESS DS 30 VOLVO PENTA 41 Link to post
Nemo Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Det ser ut for at du får maks fart ut av båten med denne motoren. Det som ikke er bra er jo at motoren ikke oppnår fullt turtall. Skal du klare det med ferielast må du sikkert redusere stigning til 18. Hva er farten med ferielast? Går ut fra at du da har 2000 som maks fart. Bir det 12 eller klarer du 13 knop? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Vannlinje: ca. 8,3mVekt ca 3500-4000kg Hvis jeg ikke husker helt feil, så er vel båtens totale skroglengde 8,3m. I vannlinjen er den vel i underkant av 8m. Vet ikke om det betyr så mye, men det kan kanskje ha noe å si i.f.m. beregningen? Vekten er sikkert nærmere 4 tonn enn 3,5 tipper jeg. Den jeg hadde veide nok sikkert 4 tonn med litt utstyr, og den hadde også en Ford 6-er. Den gangen jeg skuller ha propell til min, så fikk jeg klar beskjed fra Nor-Dan at jeg helst burde gå for en 4-bladet propell med diameter på 20 tommer. Og heller justere på stigningen. Jeg hadde motor på 150 hk, gearutveksing 1,5:1, og propell på 20X17. Maxturtall var 2550rpm. Uten at jeg er noen professor i propellberegning, kan det virke som om du bør ned ett hakk eller to på stigningen. Uansett så tror jeg ikke du kan forvente noe særlig mere enn 16-17 knop på max med 120hk. Men det jo litt viktig at motoren oppnår max-rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.