bjoris Startet 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2004 Den nye båten drar svært mye mot styrbord fra ca 8-10 knop og opp til 17 som er maks. Slipper du roret går det helt i siden på et par sekunder... Vi har snakket om å kanskje sette på en "styre-finne" øverst på roret i bakkant. Andre forslag? Det er ikke noe slark eller andre feil bak der (hvis ikke det er monteringsfeil da) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
OT-flyktning Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Den nye båten drar svært mye mot styrbord fra ca 8-10 knop og opp til 17 som er maks. Slipper du roret går det helt i siden på et par sekunder... Vi har snakket om å kanskje sette på en "styre-finne" øverst på roret i bakkant. Andre forslag? Det er ikke noe slark eller andre feil bak der (hvis ikke det er monteringsfeil da)Bare det: hvis det er så sterk, som jeg oppfatter det, så ville jeg først prøve å finne årsaken før jeg begynner å legge til noe. Du installerer jo heller ikke flere lensepumper når det begynner å lekke mer Sitér dette innlegget Link to post
PerGunnar Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Har ikke erfaring med dette, men jeg har en liten teori... Har du sjekket at det ikke er noen skjevheter i selve roret? Legg på en vater eller noe annet du vet er beint, og sjekk på kryss og tvers. Det jeg tenker på er at dersom roret har fått seg et støyt slik at det ikke er beint lenger, vil det vel dra seg til siden når man slipper rattet. Denne reaksjonen vil trolig forverre seg jo mer fart man gir. Benyttes hydraulikk eller vire for styringen? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 11.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Det er Morse, og ikke hydraulisk så da er det vel vaiere? Ser det går et rør fra styringen og bak til roret. Vi så over båten på land før den ble sjøsatt og kunne ikke se noe galt, men det var jo før vi visste at dette skjedde så vi bør vel ta den på land igjen å sjekke dette. Vi må uansett ha den på land for sette på en slik "finne". Men dersom det ikke er noe galt er det da noen som har erfaring med slike finner? Vet at det er litt merkelig at det skjer, men som sagt vi kikket ganske nøye over og sjekket slark osv så jeg er litt redd for at dette bare da evt skyldes unøyaktig montering f.eks... og det er jo ofte vanskelig å få gjort noe med... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Poseidon Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Jeg vil tro at det har en sammenheng med vannstrømmen fra propellen, spesielt siden det blir mer utpreget etter som farten - og dermed propellstrømmen - øker. Men dette er sikkert noe som "alltid" har vært sånn. Har du snakket med den forrige eieren om saken? Vil du forandre på det, så er det ikke store avbøyningslisten som skal monteres før det slår ut, men det blir vel en landsetting for hver gang du prøver deg frem - og da blir vel spørsmålet om saken er så alvorlig at det er noe å bry seg om. Eller om det kanskje bare er "litt uvant"... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
bjoris Svart 11.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Forrige eier har flere slike båter (Rodman 620) og sier at det er litt tilfeldig, noen har det andre ikke. Denne har hatt det fra ny (er to år nå, 850 timer). Snakket med en annen også som mener at det kan skyldes propell strømmen. Det er jo selvsagt en vanesak, men jeg liker å kunne "gå fra" roret uten at båten skjærer ut umiddelbart. Håper vi får det til. Hvis det ikke er noe galt ser jeg for meg at vi lager en justerbar finne øverst på roret i bakkant. Da er det relativt enkelt å justere denne når sjøen er blitt varm nok til en kan ta en liten dukkert... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Poseidon Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 At båten trekker litt på roret kan også være en fordel Poseidon trekker ganske kraftig babord når jeg går uten slep. Når jeg er alene ombord og kanskje må en snartur i maskinrommet; da sikter jeg bare godt og henger en liten taustump over en av knaggene på rattet - og vips går den snorbent i et par minutter mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
H.H Svart 11.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2004 Dersom noen av båtene darar mot siden, men ikke andre, så kan det være at alle med en bestemt dimensjon på propellen har dette problemet, på grunn av propell-rotasjonens innvirkning på kursen. Dette burde leverandøren kunne finne ut av. Ellers synes jeg det så ut som roret var blitt litt bøyd på Rodmanen som var utstilt i Bergen, muligens den har fått seg en smell under transport eller kanskje en landkjenning. Det virket som det ikke var loddrett , men midten på roret var trykket litt utover mot styrbord. Dette vil vel kanskje kunne gi litt "flyvinge efekt" slik at båten drar mot ene siden. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 12.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 ....Ellers synes jeg det så ut som roret var blitt litt bøyd på Rodmanen som var utstilt i Bergen, .... Vi har ikke kjøpt Rodmanen som var utstilt i Bergen, men det var jo interessant å høre at du så en bue på roret på den. Dette er jo en helt lik båt (har ikke bakvegg), kanskje det er slik på vår også. Vi skal snart ta den opp for bunnstoffing og for leve med dette frem til da. Det er ikke noe stort problem. Gikk 3 timer i strekk fra Bergen uten at det var ulevelig. Dette med et tau har vi tenkt på, men ikke funnet et sted å sette det fast. Det er riktig som Poseidon sier, da har du stødig kurs og slipper å være redd for at båten skal slå over andre vei ved litt bølger eller liknende... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
kristian Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Det er nok slippstrøm fra propell, har du like mye drag til siden uansett hastighet, motor kraft? Hvis det varierer er det nesten helt sikkert fra slippstrømmen, propellen går en vei og bare dette vil gjøre at båten vil svinge, treffer vannstrømmen på den ene siden av roret, så vil den svinge enda mere. Påhengere og hekkaggregat har som oftest en finne nede over propellen, denne er innstillt til å svinge litt i motsatt retning under en bestemt fart (marsjfart). Se tråd om propeller her https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1079029698 Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 12.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2004 Det kan ikke være forårsaket av svært skrå aksling? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Kenneth Svart 14.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2004 Om du har wire til roret så kan du bytte styresnekke til den typen som jeg har. Vet ikke hvilken type det er nå, men det er en Morse iallfall. Den har en eller annen innretning som fungerer som tilbakeslagsventilen på hydrauliske styringer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.