Jump to content

Hvilket multi-instrument skal jeg velge?


Medusa

Recommended Posts

Jeg vil tro du blir svært fornøyd med en Garmin 5012. Se på belanor.no

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Om Du har plats så skulle jag undvikit multi-instrument. Plotter vill man ju faktiskt ha hela tiden, ekolod vill man se hela tiden. Jag tror att det blir billigare och funktionellare med flera instrument anpassade till utrymmet än en jättedisplay där man skall knappa sig fram till den information som man egentligen vill se hela tiden.

 

Radar är ju lite speciellt. För min del tycker jag att en separat kvalitetsradarskärm har hög prioritet. Har man en bra plotter så används egentligen radar till största delen för att undvika kollision, och när man står där med tårar i ögonen och letar 'flugskitar' så skall inte bilden störas av annan information.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Her er det vel like mange meninger som de med erfaring, pluss noen til for jeg kommer sikkert til å mene noe annet i morgen enn hva jeg mener i dag. Jeg har brukt mange skjermer opp gjennom årene. Et av de viktige kravene jeg stiller er lysstyrke på skjermen slik at jeg kan se bildet. Her er det store forskjeller på C-serien og E-serien til Raymarine. C-Serien har lysstyrke på 400 nits, mens E-Serien har 1000 nits.

"Nits" anvendes for for å angi lysstyrken på dataskjermer. Dette er identisk med candela per kvadratmeter. - cd/kvm.

Jeg bruker alltid papirkart. For meg er derfor radaren den viktigste. Denne står alltid på hos megt når jeg seiler.

Link to post

Helt enig med Roaldbj om att ljusstyrkan har största betydelse. Speciellt om man avser att placera instrumentet utomhus. Även processorhastigheten är viktig för att bilden skall uppdateras rimligt fort t ex när man zoomar. Säkra tips är väl Raymarine när det gäller det mesta och Garmin när det gäller plottrar.

 

Även om NMEA gör det möjligt att koppla samman instrument från olika tillverkare så säger väl erfarenheten att det har fördelar att hålla sig till en tillverkare.

 

Har väl liksom Roaldbj alltid haft papperssjökort framme vid all navigation, men måste erkänna att jag numera i 'kända' farvatten ofta kör utan papperskort. Däremot så gör jag alltid en noggrann färdplanering på plottern på så sätt att jag börjar med en grov rutt i liten skala och sedan går igenom hela rutten i stor förstoring och kontrollerar så att inte färdvägen passerar grund eller annat oönskat. Härvid lägger jag in de extra waypoints som behövs.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Jeg har allerede glemt hvordan det virker med separate systemer. Jeg har blitt så vant til å se veipunktene mine fra ruteplanlegging på PCen umiddelbart på radarskjermen via Raytech RNS og intranettsystemet ombord at jeg faktisk har glemt hvordan veipunktene fra en ruteplanlegging overføres mellom separate systemer, f.eks fra en plotter til en separat radar?

For meg vil det i fremtiden aldri bli snakk om separate systemer, men om enda bedre integrerte systemer. Jeg ser for meg å ha et navigasjonssystem hvor jeg får lagt gribfilene (værdata) på plotterskjermen og videre får Google-earth informasjon og satelittbilder fra havner og uthavner slik at jeg virkelig kan planlegge. Flott å få internettinformasjon om telefonnummer til havnesjefen før anløp og be om båtplass. Nå er det litt mer tungvint med oppringning for å sjekke om telefonnummer i Havnelodsen og andre informasjonskilder er korrekte. Lett å sende e-mail fra PCen koblet til navigasjonsutstyret og forhåndsbestille båtplass. Dette har fungert svært bra i flere havner både i Tyskland og Danmark. Jeg kan sette inn varslingssoner både for dybde og radarsektor selv om disse instrumenetene ikke er kontinuerlig synlig på multi-instrumentet. Likeledes vises MMSI numre og AIS-alarmer på multifunksjonsskjermen. Da har jeg en hovedskjerm å forholde meg til, samt øvrige instrumenter som viser tilstanden til motoren og til dynamospenning, ladespenning og lading. Men, papirkartene er de viktigste sammen med god kompassretning. Mye planlegging gjør at jeg har alternative ruter for autoåpiloten. Dermed kan jeg i enda større utstrekning nyte seilasen. dessuten er det lov å stoppe opp å tenke seg om dersom usikkerheten tiltar....

Link to post

För tydlighetens skull så vill jag gärna instämma i fördelarna med ett integrerat system.

 

Men jag vill ogärna låta plotter och radar (och ekolod) dela på /dyr/ storbildsyta utan hellre se dem på separata displyer så långt panelytan medger. Vill man ha enhetliga displayer kan man ju ha flera storbildsdisplayer, men inte gärna tränga ihop viktig information på en skärm. (Men här har kanske budgetchefen något att säga...)

 

Jag menar man stänger väl inte frivilligt av ekolodet för att titta på plottern? Eller plottern för att titta på radarn? Det är väl rimligare att låta ögat 'scanna' instrumenten.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...