bare lek(k)er Startet 19.April.2008 Del på Facebook Startet 19.April.2008 Hei! Jeg har helved mahogany benkplater i cockpiten. Disse har slått seg, (kuver oppover) sannsynligvis pga. litt mye sol (alltfor mye tørk) i kombinasjon med tynt/dårlig lakk/oljelag og fuktighet fra undersiden. vet av erfaring at å vanne dem skikkelig på oversiden og legge dem i press hjelper endel. Vil det gjøre samme nytta med owatrol olje 1? (sverger til Owa 1+ 2 i båten) tenker å soake overflaten skikkelig mange strøk på overflaten, legge i press og legge plast over for å hindre avdamping fra overflaten. når platene har blitt rette igjen, frese spor på undersiden, og lime inn lister på baksiden, for å hindre ny krumming. Blir virkningen den samme med nevnte behandling?? som med vann?? Takknemlig for alle svar. Trygve Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Dersom de kuver oppver er vel problemet omvendt? Mer fuktighet på oversiden enn undersiden. De skulle bli konkave på den siden som tørker mest. Ellers tror jeg mer på vann enn D1 for å rette kriumme bord, men du kunne jo prøve på en bordbit først. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
bare lek(k)er Svart 20.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2008 Platene kuver oppover i "hjørnene". Mulig jeg har missforstått/tenker helt feil, men tre som tørker krymper jo, og tre som er vått utvider seg. Trodde derfor at større tørk på oversiden av platene gjør at treet trekker seg mer sammen på oversiden, enn på undersiden og at det derfor kuver oppover?? Dessuten har jo platene ligget i sola, og med kondens fra undersiden pga fukt i kjølen, trodde jeg det forholdt seg som jeg hadde tenkt. Høres utfresing av undersiden og påliming av list i sporet greit ut? Trygve Sitér dette innlegget Link to post
terapi Svart 20.April.2008 Del på Facebook Svart 20.April.2008 (redigert) Fjern all lakk og mette treverket med olje på begge sider. så henter plata sin naturlige spenning, er den da flat forsegler du med lakk på begge sider. Redigert 20.April.2008 av terapi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.April.2008 Del på Facebook Svart 20.April.2008 Da var det jeg som misforstod uttrykket "kuvet oppover". Jeg ville ikke ta bryet med å frese spor og lime inn lister. Ikke sikert at det holder seg bedre for det. I slike tilfelle setter jeg som regel bordene med den konkave siden mot hverandre og lar dem tørke fra utsiden. I vanskelige tilfelle fukter jeg med LITT vann på innsiden først. Dersom bordene ikke er like store, kan du legge dem mot en plan flate eller dekke med plast. Når de er rette bør de oppbevares inne, stående slik at de luftes fra begge sider, før du forsegler med olje eller lakk. Dette har jeg gjort mange ganger. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jon-Kåre Svart 20.April.2008 Del på Facebook Svart 20.April.2008 Hvis du mener å lime inn lister på tvers av platen så tror jeg dette er en god ide. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
bliss X Svart 20.April.2008 Del på Facebook Svart 20.April.2008 Jeg ville forhørt meg med noen som er "ekspert" på mahognyplater. Veteranbåtklubb e.l.? Har hørt at utvendig mahogny ikke skal oljes. Har hørt at: Mahogny = lakk Teak = olje Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.