roaldbj Startet 20.April.2008 Link til dette innlegget Startet 20.April.2008 Skal vi satse på at denne sommeren blir spesielt god? Spennede lesing her: http://www.aftenposten.no/vaer/article2379493.ece Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Håper sommeren kommer til Norge også, -ikke bare fra Danmark og sydover. Det var urettferdig i fjor nå hele Europa bortsett fra Norge og Sverige hadde tørkesommer Måtte det bli en varm sommer med masse sol og heftige solgangsbriser! Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
roaldbj Svart 20.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Er det noen som sjekker om meldingen fra Aftenposten i dag har noen troverdighet? I så fall må jeg kanskje ta en ukes sommerfeie i forskudd.... Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Selvsagt blir det kjempesommer! Det er bestilt etter forårets våte fornøyelse. Ellers er jo disse væroppslagene på våren årvisse vårtegn i pressen Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Siden vi snakker om vær, så vil jeg gjerne få komme med litt info i forhold til yr.no Jeg har fulgt med over tid, og registrerer tidvis store forskjeller mellom grafisk varsel (meteogram) og tekstvarsel. Spesielt når det gjelder vind, så kan det være betydelige avvik, og grafisk fremstilling viser ofte for lite vind ift. tekstvarsel. Jeg har kommunisert dette til dmi, og Kristen Gislefoss opplyser at det grafiske varselet blir lagt ut på nett uten å ha vært i hendene på meteorologer. Svaret er som følger: Viser til din E-post med synspunktene angående vindvarsler på yr.no og tekstvarslene. Her er det viktig å være klar over en ting. Varslene på yr er automatiske varsler rett fra en værvarslingsmodell. Disse varslene er hverken vurdert eller korrigert av noen meteorolog. Blant meteorologene er det velkjent at vinden i værvarslingsmodellene ofte blir underestimert, dvs for svak. På yr legges også meteorologens vurdering ut. I de tilfellene det er avvik mellom meteorologens vurdering og varslene på yr.no så er det meteorologens varsler som er det gyldige varselet. Jeg syns dette er veldig beklagelig, og spesielt når vi mennesker har sanser som orienterer seg mot det grafiske fremfor tekst. Mange titter gjerne kun på meteogrammet og mener de har fått et fullstendig værbilde, og dropper da gjerne teksten. La oss håpe at ingen tar seg vann over hodet som følge av denne moderniseringen. Når det er sagt, så er jeg helt ferdig med Storm Weather Center. En plass går grensen... Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Siden vi snakker om vær, så vil jeg gjerne få komme med litt info i forhold til yr.no Jeg har fulgt med over tid, og registrerer tidvis store forskjeller mellom grafisk varsel (meteogram) og tekstvarsel. Spesielt når det gjelder vind, så kan det være betydelige avvik, og grafisk fremstilling viser ofte for lite vind ift. tekstvarsel. ...... Jeg syns dette er veldig beklagelig... Yr tilbyr i følge dei sjølv varsel for 7 millionar stader. Det hadde kanskje vore litt mykje forlangt at ein meterorolog skulle vurdert samtlege... Her er er yr.no sin eigen artikkel om forholdet mellom automatisk varsel og tekstvarsel. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Grand Banks jr Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Det er klart at det skal bli flott vær i sommer. I fjor var det våtere enn vanlig. I år ønsker jeg å kontrollere hvor våt jeg vil bli, med å stupe uti sjøen når det trengs. For min del må det gjerne trenges både morgen og til kvelds... Selv om jeg har ny kalesje i år har jeg ingen behov for å teste at den faktisk er tett... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jon-Kåre Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 (redigert) Håper sommeren kommer til Norge også, -ikke bare fra Danmark og sydover. Det var urettferdig i fjor nå hele Europa bortsett fra Norge og Sverige Tjaaaaaaaaa Helgelandskysten ligger vel i Nord norge som vel kan betegnes for norge og vi hadde en kanon sommer, blir litt likt nyhetene og været dette da det er dårlig sommer hvis solen ikke har skint sør for dombås Redigert 21.April.2008 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Baywatch Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Hadde vært ekstra kjekt med en fin sommer i år. Har seks ukers pappaperm i forlengelsen av den ordinære sommerferien...så satser alt på å få godvær Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Er det fint vær, så er det fint vær. Er det ikke fint vær, så er det ikke det. Værmeldingen er i så måte underordnet Krysser naturligvis likevel fingrene. Pga. fjoråret, så har vi definitivt en sommer til gode Sitér dette innlegget Link to post
tilsjos.no Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 (redigert) Håper sommeren kommer til Norge i år med bra vær Redigert 21.April.2008 av Til Sjøs (see edit history) Sitér dette innlegget WWW.TILSJOS.NO Tips oss på: tips@tilsjos.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.