Ole Olsen Startet 20.April.2008 Link til dette innlegget Startet 20.April.2008 Ja gutter, nå er det snart tid for å få båten på vannet.......i allefall her nord Men må si at det er med skrekkblandet fryd at jeg tenker på det. Har lest allt jeg har kommet over her inne om hva man skal gjøre med trebåter for at dem skal bli tette når dem har stått på land en stund. Men har vært veldig mange meninger å forslag. Så jeg må prøve enda en gang.....er det noen her ute som vet hva jeg skal gjøre for å få snekka tett??????? Vet jo at den vil ta inn litt vann når den kommer på sjøen. Men er livende redd for at den skal gå under igjen Har lest her inne at det skal gå å bruke slik "membran" som man bruker innomhus for at ikke gulv i våtrom skal trekke vann......kan dette stemme ????? Har som bildene viser skiftet ut di to nederst kjølbordene på hver side, pluss mesteparten av kjølen. Har også hellt tyritjære innenfra slik at det fikk trekke skikkelig inn. Så har jeg smurt over utvendig med "farm" Men ser jo at alikevell renner det vann ut enkelte plasser om jeg fyller litt innvendig...... Båten er klinket med kobberklink fra ny av, å jeg fikk fatt i samme klink som jeg har brukt nå.Bare at disse er litt større sånn at det ikke skal lekke i di gamle hullene. Så mine venner, kan dere komme med en sikker løsning sånn at jeg kan få sove ordentlig på natten framover ??????? Sitér dette innlegget Link to post
Ole Olsen Svart 20.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Glemte å legge ved bilde , men her kommer det Sitér dette innlegget Link to post
Mysigt Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Så engang en kar fylte trebåten sin innvendig med vann så mye det lot seg gjøre før det nådde vitale deler og lot dette være i båten en ukes tid..... Da hadde den trutnet nok til at den kunne sjøsettes på nytt igjen (sank som en stein ved første forsøk ) Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
beauty of aqua Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 membran beregnet for innvendig våtrom kan jeg fortelle deg med en gang ikke går! disse går nemmelig i oppløsning etter 2 ukers tid hvis de står for lenge i vann,uten og få tørke ut. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
JoK Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Smør usaltet smør over de verste sprekkene , det tetter ganske bra. Og så presses det ut av sprekkene etter hvert som båten trutner, uten å gjøre sprekkene større. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 mange kjerringråd å få her etterhvert tiper jeg! En pose med sagflis på sjøen idet du sjøsetter vil følge vannsrømmen å trenge inn i sprekkene! Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Sagflis funker det Brukte det på ei skøyte på 47 fot engang.flere poser som jeg drukna under båten med båtshaka.. ble tett som bare det Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Suggen (i sundet) Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 (redigert) Kan også skyve tjukk deilig grease inn i de sprekkene du har med en slikkepott, henger godt på under vann og tyter ut når skuta trutner. Hadde en snekke som åpnet seg mye hver vinter og greasemetoden funket fint det. Tidligere brukte vi noe som het slusing fra skipsindustrien, men etter FMV`s bortgang ble tilgangen til slusing borte (et utrolig seigt brunrødt stoff som festet på alt) Redigert 20.April.2008 av M/Y LUCIELLE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Så engang en kar fylte trebåten sin innvendig med vann så mye det lot seg gjøre før det nådde vitale deler og lot dette være i båten en ukes tid..... Bare husk at en trebåt ikke er konstruert for den form for belastning. Her blir trykket på gal side. Holder du til et sted hvor det ikke er innført vannmåler kan du jo sette to spredere under den i noen dager. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Hebbe Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Filleryer etter pledd som er dyppet i vann kan du også legge inne i båten, disse vil avgi fuktighet uten å presse ut bordgangene. BAre pass på å bløte de på nytt når de tørker ut. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Ole Olsen Svart 22.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Takker for mange bra svar her. Har fri tilgang på vann å spredere, så blir nok å forsøke det en ukes tid før "dåpen" Dette med å fylle vann innvendig, høres jo ut som en fin løsning, men sier seg jo selv at det vil bli et enormt trykk den gale veien på bordene. Så her blir nok grease å vann spredere den beste løsningen. Skal komme tilbake med info om hvordan sjøsettingen gikk .......... Sitér dette innlegget Link to post
Link Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 God gammel grønnsåpe i fastform er også et glimrende middel å ha i sprekker i båten, brukte det i fjor å det funka overaskende bra. Vanne båten er også en god ide, hadde bare bunnpluggen ute å spylte masse vann over den, den sakk ikke i fjor, så da følger jeg samme taktik i år. Lykke til med sjøsetting allesammen.. Sitér dette innlegget Tidligere GABBA 2 Link to post
Ole Olsen Svart 22.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Hei igjen alle sammen... Satt her å funderte å kom til å tenke på at når jeg bunnsmører båten, da vil jo slike sprekker forsvinne. Hvordan skal man se hvor det trengs grease eller grønnsåpe????? Er jo for sent å smøre den på når jeg ser hvor vannet trekker inn...... Noen av dere der ute tror sikker at jeg er steike gal med alle mine bekymringer, men det er første gangen jeg skal ha båt på vannet så vær overbærende med meg ..... Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 (redigert) Har du store nok skjører/sprekker forsvinner ikke de med bunnsmøring. Anbefaler å bunnsmøre båten først og så tette med den metoden du synes virker mest hensiktsmessig for deg (grease/såpe osv.) Selv om sprekkene er så små så du nesten ikke ser dem , så har vannet en utrolig evne til å finne veien inn i båten. Sannsynligvis har den trutnet mye i løpet av en dag eller to (litt avhengig av temp. i vannet) Det er bedre å smøre på for mye enn for lite, det blir vasket bort uansett når du begynner å bruke båten. NB! Husk å la båten ligge til den er ferdig trutnet før du starter motoren (ristingen fra maskineriet er ikke noe heldig for tørre bordganger med litt slark i nagler) Redigert 22.April.2008 av M/Y LUCIELLE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ole Olsen Svart 22.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 hei.. Joda, den skal få ligge uten å starte noen dager. Men skal sikkre meg med en elektrisk pumpe i tillegg til den som er i båten. Er bare en plass der jeg kan se at det er en liten sprekk, men er jo klar over at det må være flere plasser da begge di nederste bordene er skiftet på hver side. Er sjøtene på bordene jeg er mest bekymret for. men her ligger jo en kloss på innsiden som er like lang som bredden på bodet. denne er først limt med cika, før jeg klinket den fast sammen med resten. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Pleier vel ikke å være skjøtene som er problemet. Som du sier har du jo lask på innsida. Har hatt flere trebåter jeg har kunnet se ut gjennom sprekkene under vannlinja uten at de har sunket av den grunn! det går nok helt sikkert bra Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Det går helt sikkert bra, rigg deg til med pumpe og nok strøm så blir det så fint atte. Sitér dette innlegget Link to post
Siggy Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 Hei! Vil anbefale deg å bruke "smør-bot" for å få båten tett. Legg i smør i sprekker og suer der du ser det er behov. Dette holder båten relativt tett, og presses ut etterhvert som båten trutner. Har du i tillegg tilgang til landstrøm kan du bruke en såkalt nedsenkbar pumpe med flotør. Da skulle du være bra sikret Lykke til!! Sitér dette innlegget Link to post
Ben Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 membran beregnet for innvendig våtrom kan jeg fortelle deg med en gang ikke går!disse går nemmelig i oppløsning etter 2 ukers tid hvis de står for lenge i vann,uten og få tørke ut. Jeg brukte flytende membran ifjor med strålende resultat. Mulig at det går i oppløsning etter 2uker. Mitt henger nå på ennå, men uansett, har ikke båten trutnet etter 2 uker, da snakker vi ikke vanlige sprekker lenger. Iår legger jeg på membran der det skulle ha løsnet, stoffer og sjøsetter. Ben Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 (redigert) hvis du har båten å henger kan du jo dra den med til nermeste tectyleringsverksted å få full understellsbehandling med den tykkeste tectyl som er å få på markedet! da slipper du å stoff båten også. Har faktisk brukt tectyl en gang. samme funksjonen som smør og grease bare at den er litt stivere å holder litt lengere (hvertfall i teorien) Redigert 22.April.2008 av alma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kapptein Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 En eldre nabo med trebåt var også bekymret for lekkasje ved sjøsetting etter vinteropplag. Han fylte båten med vann for trutning. Dagen etter hadde han helt andre bekymringer - men ingen båt: Den hadde flatet helt ut på plenen..... Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
Rui lui Svart 22.April.2008 Link til dette innlegget Svart 22.April.2008 uff uff.ja trebåtene er jo bygget for trykk andre vei men tror jeg ville gjort som det er sagt her greas og sagespon:-)da blir den ganske så tett til den får trutna:-) Sitér dette innlegget ] Link to post
timezero Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 5 lag med epoxy utenpå bordgangene, så slipper du problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 23.April.2008 Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Etter det jeg forstår har du allerede hatt farm i sprekkene, min anbefaling er at du ikke gjør mere en det. Har båten hvert lekk når den tidligere har hvert ute eller er det byttingen av bord som volder deg bekymring. Har du bunnplugg kan du legge en slange "borr hull for hver bordgang i denne) fremme eller bake alt etter fallet på bordene, gjerne begge plasser om nødvendig. Sett på vannet slik at det hele tiden renner vann langs bordgangene. Bare pass på at bunn pluggen er åpen og ikke tettes igjen av rusk og rask. Pumpe med nivå bryter kan og benyttes for å få ut vannet men pass på slik at båten ikke fylles den kan gå gæli det. Kan du gjøre noe slikt vil du iallefall få en god forhandstrutming. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Ole Olsen Svart 23.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2008 Har faktisk brukt tectyl en gang. samme funksjonen som smør og grease bare at den er litt stivere å holder litt lengere (hvertfall i teorien) Hei alma. Hørtes jo ganske logiskt ut da, men sitter bunnstoffet på tectyle???...... å hva skjer når denne løsner?? blir båten uten bunnstoff da?? Regner med det er vanlig tectyl, slik som man kjøper for å smøre under biler du mener.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.