Leading Edge Startet 20.April.2008 Link til dette innlegget Startet 20.April.2008 Har båten på land for første gang og vil gjerne bytte bunnstoff. Er ikke fornøyd med det stoffet som er brukt originalt fra LP Yacht i Danmark. Båten hadde ligget ute i to år og var meget begrodd av rur. Har vasket med saltsyre og slipt ned det meste av stoffet. 1.Noen som vet hvilket stoff det er som brukes originalt av LP-yacht på nye bavariaer (2006)? 2.Hvilke stoff var det som kom best ut i seilmagasinets test nylig (kan ikke lenger finne bladet). 3.Er det OK å bytte til f.eks VC17 dersom det gamle stoffet ikke er fullstendig fjernet? Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
skage Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Vår Bavaria ble levert med International, veldig fornøyd med det. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 (redigert) Velger man å ligge ute i to år mellom hver slipping, så er det ikke uvanlig at det kommer en del rur hvis man ligger på et sted som er disponert for dette. Dagens bunnstoff er så "miljøvennlige" at det er ikke til å unngå. Jeg har hørt at flere anbefaler at man første gangen bruker et "hardt" bunnstoff ala International som Bavaria leveres med, og at man neste gang smører på med selvpolerende, så som Hempel sitt. Sistnevnte har jeg meget gode erfaringer med. Redigert 20.April.2008 av Akult (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Du kan ikke legge på VC17 uten å fjerne alt gammelt bunnstoff 100% og du bør vel også prime med VC tar under VC17 om jeg ikke tar feil. I den testen som kom vel hempel hard racing godt ut at de harde stoffene og selvpolerende så gjorde vel som vanlig Seajet 033 shogun det bra Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 2.Hvilke stoff var det som kom best ut i seilmagasinets test nylig (kan ikke lenger finne bladet). For selvpolerende varierte det avhengig om man vurderte etter en eller to sesonger; En sesong; best var Maritime etterfulgt av Star, Jotun Non Stop, International Cruiser Premium, International Micron Extra, Seajet 033 Shogun, Hempel Glide Cruise og Hempel Mille Ultimate To sesonger; Jotun Non Stop, Hempel Glide Cruise, Hempel Mille Ultimate, International Micron Extra, Seajet 033 Shogun, International Cruise Premium, Star og Maritime. Med andre helt avgjøende om du tenker en eller to sesonger, men overall ser det ut som Jotun Penguin Non Stop vinner. Bruker selv dette på min seilbåt og meget fornøyd med det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Akult Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Når det gjelder selvpolerende bunnstoff, så bør det vel testes ut ift. hvilket fartspotensiale båten har også? Uten å ha studert dette så nøye, så vil jeg tro at noen av disse selvpolerende stoffene krever mer fart gjennom vannet enn andre for at man skal dra nytte av "poleringsegenskapene". Slike tester vil sjelden være en fasit for alle og enhver... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.April.2008 Link til dette innlegget Svart 20.April.2008 Med hensyn til testen i Seilmagasinet så står det i detalj beskrevet hvordan testene ble utført. Her ble bunnstoff påført PVC-plater og hengt i vannet på 0,5 til 1 meters dybde. For å simulere bruk ble platene tatt med ut på en "kjøretur" etter 4,12,og 16 uker det første året, og deretter etter 13 måneder og til slutt 1 år og 16 uker etter sjøsetting. Det andre settet (identisk med det første) ble bare tatt med ut på en tilsvarende tur etter 1 år og 16 uker. Resultatet for begge settene ble temmelig sammenfallende! For ytterligere detaljer anbefales å kjøpe bladet eller bare artikkelen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
opus Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Heisan ! VC17 med teflon sverger vel de fleste med regattaambisjoner til, pga mindre friksjon/økt fart. (Hvor mye økning?) Men ser at Hempel har en selvpolerende med teflon. Noen som vet om forbedringspotensialet/fart til den Hempel Glide(teflon) iforhold til f.eks Hempels Mille selvpolerende? Prisforskjell? Gjerne en sammenlikning av Hempel Glide med VC17 også? Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Jeg har VC 17 på min båt, siste runde med VC17 i juli 2007. Har ikke hatt den på land i år men ser at set er en del slim på ror, regner med at dette ier lett å få av. Jeg oppfatter VC 17 som et meget bra bunnstoff for regattabruk, men båten bør nok opp en gang i året. Mulig det holder med å spyle/skrubbe annet hvert år. Ser at de aller mest entusiaster tar opp båten 2 ganger i sesongen. 0,1 knop bedre fart gir 180m gevinst på 1 times seiling, i regatta seiling kalles det "utklassing" å slå andre med 180m. Da hjelper det lite hva slags bunnstoff du bruker dersom båten ligger ute 2 sesonger. Hva slags bunnstoff du bruker avhenger nok vel så mye av bruksområdet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.