sera Startet 20.April.2008 Del på Facebook Startet 20.April.2008 (redigert) Har akkurat ladet opp batteriet, syrevekten viste ca.1,27 på 5 celler på den 6. var syrevekten 1.26. Bruker cetek xs 7000 batterilader. Gav derfor batteriet en omgang med "recond" for å piffe det opp. Resultatet er at no viser syrevekten i samtlige celler ca. 1.25 til 1,26 Er det noen som kan fortelle meg hva som har skjedd. Batteriet er 140 Ah, alder 5 år. Redigert 21.April.2008 av sera (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Syrevekt på 1,75?? :eek: Ække muli! Sikker på at du ikke leste av feil? Hva slags syremåler brukte du? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
sera Svart 21.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2008 Sorry det skal vere 1,27 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Det kan være at du nå har blandet syren i batteriet. Ved første måling er det øverste lag med syre du måler. Lad batteriet på nytt nå og se om syrevekten kommer opp igjen. Mål ladespenning og strøm, det forteller deg om det er noe futt i ladingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Sorry det skal vere 1,27 Hoisann. Du må´kke skremme oss så tidlig på mårran! :lol: (No vart æ skikkeli skræmt ja!) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
roy_n Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Syrevekta på et oppladet batteri bør ligge på 1.28 til 1.32 roy_n Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Jeg har et Leica DC60 måleapparat for måling av tilstand på frostvæske og batterisyre. Jeg målte syrevekta på cellene i forbruksbatteriene i dag. Alle cellene var godt fylt med væske. Jeg målte omlag 1265 i spesifikk "gravity". Er det noen som vet hva dette er omregnet til "tradisjonell" syrevekt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
knutza Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 (redigert) Sjekk ut denne siden, her er det godt forklart. Redigert 30.Juni.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Takk. Jeg leste innlegget. Skjønte ikke så mye utover at den spesifikke "gravity" jeg avleste er innen forventet område for den type batterier som er ombord. Avlesningene mine varierte mellom 1260 - 1265 sprcific gravity. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 (redigert) Hei. Spesific gravity er forholdet mellom spesifik vekt for en væske, og spesifik vekt for vann (som er 1,000) ved samme temperatur. Dermed blir spesific gravity i praksis lik " syrevekt" = egenvekt for syren. Så 1265 spesific gravity betyr i praksis at egenvekten er 1,265 kg/liter. Litt mer enn vann som har en egenvekt på 1 kg/liter. Lars H. Redigert 30.Juni.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Takk. Jeg leste innlegget. Skjønte ikke så mye utover at den spesifikke "gravity" jeg avleste er innen forventet område for den type batterier som er ombord. Avlesningene mine varierte mellom 1260 - 1265 sprcific gravity. Hvis du skal være absolutt sikker på at batteriet ikke sulfaterer bør du kontakte batterileverandøren og spør hvilken syrevekt batteriet ditt skal ha. Det er stor forskjell på 1.265 som mange Amerikanske batteriprodusenter bruker og 1.285 som er mer vanlig i Europa. Husk at den måleren du har er temperaturfølsom og at hvis du måler i etterkant av at batteriene har gasset så blir ikke verdien riktig. (Oppløst gass i elektrolytten). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Jeg hadde en gang en syremåler med integrert termometer, men all gummien er dessverre morknet. Men her er i hvert fall bilde av selve termometerdelen som viser hva en skal legge til/trekke fra ved de forskjellige temperaturene. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Jeg ser det poenget - i flere av cellene kom det opp små bobler da jeg skudde av lokket. Bør jeg måle syrevekten når batteriene har stått uten belastninjg og ladning en stund? - og hva er i så fall en stund?. Batteriene det dreier seg om er 4 stk Tudor 140 A batterier på forbrukssiden. På startbatterisiden har jeg 7 stk. lukkede maxxima. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 På startbatterisiden har jeg 7 stk. lukkede maxxima. Hva er det du starter med dem? En Saturn 4? Og 7 stykker? Hvorfor 7 og ikke 6 eller 8 (antar at du har 2 motorer) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Syrevekten stabiliserer seg vanligvis et døgn etter lading som en tommelfingeregel. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Jeg ser det poenget - i flere av cellene kom det opp små bobler da jeg skudde av lokket. Bør jeg måle syrevekten når batteriene har stått uten belastninjg og ladning en stund? - og hva er i så fall en stund?. Batteriene det dreier seg om er 4 stk Tudor 140 A batterier på forbrukssiden. På startbatterisiden har jeg 7 stk. lukkede maxxima. Tudor er merke under Exide som Fulmen og mange andre. Dette betyr at platene i batteriet med høy sannsynlighet er designet for en syrevekt på 1.265. Sjekk så er du sikker. Formålet med kontroll av syrevekt kan variere fra lett periodisk kontroll til mer inngående kontroller. Om man måler syrevekten bare for å verifisere om ladningen er ok så er det ikke så nøye. Måleren din er ikke fullt så følsom for gass, og hvis du koser litt med syredråpen før du legger ned glasset så er dette greit nok. Når det gjelder mer inngående kontroller for å avdekke behov for utjevningsladning så bør man sjekke syrenivå og etterfylle, lade opp batteriet og foreta kontrollen neste dag. Man legger da syremåleren ved batteriene i venteperioden og foretar temperaturkompenseringen før man måler. Er jeg nøye? Ja hvorfor ikke når det er så enkelt. Det er ikke mer arbeid å gjøre det riktig. Maxima batteriene bør du følge litt med for de tåler ikke så veldig høy spenning over lengre tid. Husk at du ikke har noen temperaturkompensering for disse batteriene i ditt system. Jeg ville vurdert å lage en bryter som kobler ut ladningen til disse batteriene fra landstrømsladeren. 14,2 volt i åtte timer pleier å gå bra, 14.4 volt i mer enn to timer kan bli et problem etter en kjøretur. 13,8 til 14 volt er perfekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Hei trikola. 4 startbatterier til den ene motoren, 2 til den andre og ett til generatoren. Baugpropellen og ankervinsj i baug er koblet til pakken med de 4 startbatteriene. Ole Petter: takk for påminnelsen om ladningen av startbatteriene. Rådet er i samsvar med hva Jørg har gitt meg. Jeg må justere PDAR regulatoren i morgen - en eller annen gang. Jeg synes det er elendig tilgang til denne justeringen. Jeg må først sku regulatorene fra bakveggen og deretter skru av frontdekslet. Dette bør Sterling gjøre enklere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Dette bør Sterling gjøre enklere. Det er ikke alltid en fordel å ha ting lett tilgjengelig. Personlig mener jeg mange båteiere ikke har noe inni der å gjøre. Men så har vi jo slike som deg som kan men som da blir offer for systemet kanskje. Hvis det er en trøst så går det ekstra arbeidet du må gjøre til en god sak. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Jeg sliter med å forstå denne figuren. Henvisningen er lagt ut av knutza i innlegg # 8. Kan noen forklare hvordan kurven merket "specific gravity" innebærer i forhold til verdier for et "gammeldags" Tudor åpent blybatteri? Jeg har i ettermiddag etter en koselig tur sett på en av cellene til batteriene på forbrukssiden. Fremdeles måler jeg omlag 1265 i spesifikk "gravity". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
knutza Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 (redigert) Er det på ladesiden av kurven, eller på forbruksiden du lurer? Rød pil viser "strømminntaket" og da ser man at den spesific gravity kurven (blå pil) vil "henge" igjen før batteriet er helt oppladet. Ble dette forståelig??? Redigert 14.Juli.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 14.Juli.2008 Del på Facebook Svart 14.Juli.2008 Takk knutza. Skjønner at du har god rede på dette. Jeg kan svært lite om batterier. Jeg lurer mest på de verdiene jeg avleser i form av spesifikk "gravity". Jeg har nå nærmest identisk verdi "1265" på alle cellene. Batteriene lades nå med ca 13.7 volt og tar imot i underkant av 1 A. Hva vil denne vekten være når jeg har belastet battereiene over flere dager og kommet ned i 50 % kapasitet, dvs. teoretisk har jeg 560 Ah på forbrukssiden og har da tatt ut 280 Ah? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 (redigert) Syrevekt og spenning vil variere fra batteri til batteri. Generelt så er syrevekten lavere i åpne syre bly batterier enn i mange VRLA batterier. Som du ser av de tre testene så er utgangspunktet forskjellig for det er her snakk om forskjellige batterier med vidt forskjellig startpunkt for syrevekt og spenning ved fulladet batteri. Det er litt uvanlig med en syrevekt på 1,265 for den batteritypen du har mener jeg, i vertfall her i Europa. Det kommer nok av at batteriet ditt er en kombinasjon av både start og forbruk med litt tykkere pluss plater og en tilnærmet lik syrevekt som man ellers finner i en del traksjonsbatterier. Du vil allikevel kunne finne ut omtrent hva syrevekten er eller skal være i forhold til spenningen ned til ca 50 % utladet batteri ved å studere denne tabellen. Du vil ligge litt lavere enn test 1 og litt høyere enn test 2 og 3 vil jeg mene. Tallene under 50% ville jeg ikke stolt noe på for når elektrolytten blir mager så er det viktig at den stemmer med legeringen i platene. Forutsatt at batteriene dine er designet med en syrevekt på 1,265 ser det ut for meg at systemet ditt virker bra, og det blir jo litt spennende å høre hvordan dynamoene dine nå gjør jobben fremover. NB! Den grafen du viser til i tidligere innlegg synes jeg ikke er enkel å tolke, for det står ikke noe om forutsetningene. Utladningen begynner jo på 2 volt pr. celle som betyr 12 volt for et 12 volt batteri. Dette må da i så fall være en kurve som er laget ut i fra at batteriet har en relativt stor belastning. Utviklingen i syrevekt vil i så fall være veldig forsinket, men så står det heller ikke noen tall for syrevekten. Alternativt kan grafen være hentet fra en batteritype som er spesielt beregnet på for eks. solcelle som forøvrig også gjelser for test 3 i mitt eksempel. Redigert 15.Juli.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Takk for detaljert tabell. Jeg har regnet litt på noen differanser i tabellen. Om man ser på Test 2, er differansen i syrevekt mellom 100% og 50 % på 0.05 og spenningsforskjellen 0.05 volt. Spenningsforskjellen på alle 6 cellene skulle kanskje i så fall være 0.3 volt mellom 100 % ladet batteri og ett hvor 50 % av kapasiteten er forbrukt. Er ikke dette ganske små verdier? Dreier dette seg om et batteri som ikke belastes i det hele? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Du må gange volten med 6, for dette er spenning pr. celle. Syrevekt vil være uendret. Tabellen gjengir alle mål uten belastning. Test 2 og 3 er lite relevant i båtsammenheng. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 15.Juli.2008 Del på Facebook Svart 15.Juli.2008 Hvis du tar utgangspunktet i at syrevekten synker med ca 0,00225 poeng for hver prosent du lader ut batteriet ned til 50 % så tror jeg du er temmelig nære. Skal man være ekstra nøye legger du til 0,0007 poeng for hver grad temperaturstigning over 15 grader. I ”starved” elektrolytt batterier stemmer dette ikke igjen, men så kan man heller ikke sjekke syren i disse batteriene. Jeg har gjort noen forsøk med å tolke spenningen men finner ikke dette igjen i farten. Hvorfor lurer du egentlig på dette? Nå lurer du kanskje sikkert på hvorfor jeg har holdt på med dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.