Jump to content

Hvor mange "jugeknop" er akseptabelt i en annonse?

fiskebat

Recommended Posts

Er det noen som hvet hvor omtrent grensen går på å bløffe med topphastigheten før en etter kjøpsloven kan kreve å heve kjøpet og levere bløffen tilbake. ?

Ser i enkelte anonser i Finn det trolig er avvik på mye over 10 knop på oppgitt toppfart.

Er det noen Gps eller fartsmåler eller noe annet tillgjengelig som en kan bruke for å kontrolere om hvor mye en er blitt lurt.

Nå til dags når "alle" har GPS bør det være rimelig enkelt å oppgi riktig fart og tilsvarende enkelt å kontrollere under prøvetur. GPS-farten vil jo påvirkes av vind og strøm men en vil jo i alle fall få en rimelig grei pekepinn på hvilket fartsområde båten virkelig har.

Var med en kompis på prøvetur i hans båt en gang. Han lekte seg en del med trimplanene og skrøt fælt av hvor fort båten nå gikk men jeg hadde nå GPS på innerlomma og så jo at jo mer han kjørte ned trimplanene jo seinere gikk båten men det så ut som at den gikk fortere da den la seg penere på vannet med mer baugsjø... Da jeg viste han det på GPSen ble han en smule overrasket...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Er ikke enig i at de fleste annonser på finn er edruelige med anngivelse av toppfarten som for mange er svært vikktig når de skal kjøpe seg båt.

Mener farten skall måles bortover vannflaten , disse 52 knopopnådd på en 200 hk diesel på en 23f båt må da vere målt i fritt fall ?

Type Skjærgårdsjeep/landstedsbåt

Merke Hydrolift

Modell F-23

Årsmodell 1997

Lengde (fot) 23

Lengde (cm) 701

Motormerke Steyr 236

Motortype Innenbords

Motorstr. (HK) 206

Drivstoff Diesel

Materiale Annet

Farge British Racing green

Sitteplasser 7

Soveplasser 2

Maks fart 52 knop

Les mer på Sesam

Bilder av Hydrolift F-23

Nettsøk om Hydrolift F-23

Nå til dags når "alle" har GPS bør det være rimelig enkelt å oppgi riktig fart og tilsvarende enkelt å kontrollere under prøvetur. GPS-farten vil jo påvirkes av vind og strøm men en vil jo i alle fall få en rimelig grei pekepinn på hvilket fartsområde båten virkelig har.

Var med en kompis på prøvetur i hans båt en gang. Han lekte seg en del med trimplanene og skrøt fælt av hvor fort båten nå gikk men jeg hadde nå GPS på innerlomma ------

Hvilken gps (liten) med kartleser mener du passer best til en åpen speedbåt , kanskje en som passer i lommma finnes ,? har en Ray Marine c80 i en anen båt og burde kunne bruke samme Navionics gold brikken , (ingen betingelse ) gjerne med ekkoloddtilkoblingsmulighet har du villed kjøpt ?

Hvilken gps (liten) med kartleser mener du passer best til en åpen speedbåt , kanskje en som passer i lommma finnes ,?
Spør du meg så er der ingen liten GPS med kart som egner seg i båt :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Mener farten skall måles bortover vannflaten , disse 52 knopopnådd på en 200 hk diesel på en 23f båt må da vere målt i fritt fall ?

Type Skjærgårdsjeep/landstedsbåt

Merke Hydrolift

Modell F-23

Personlig så ville jeg satt pengene på at annonsen er nokså riktig og at du tar feil! :yesnod:

Vurderte selv å kjøpe en slik båt i 94/95, men endte opp med en Ibiza 20 Touring m/150hk Johnson og den båten gjorde ca 45 knop og mener å huske at en F-23 var raskere med tilsvarende motor.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Kunne ha tenkt meg å prøve en av disse små .

GARMIN GPSMAP 76CSX HANDHELD GPS

List Price: US$449.00

Our Price: US$329.00

You Save US$120.00!

Refreshing a GPS Standard

The GPSMAP 76CSx is a refreshing upgrade of the GPSMAP 76CS, one of our most popular models for outdoor and marine use. This unit features a removable microSD card for detailed mapping memory and a waterproof, rugged housing. The microSD card slot is located inside the waterproof battery compartment. Users can load map data and transfer routes and waypoints through the unit’s fast USB connection.

In addition, this unit features a new, highly sensitive GPS receiver that acquires satellites faster and lets users track their location in challenging conditions, such as heavy foliage or deep canyons. The GPSMAP 76CSx also incorporates a barometric altimeter for extremely accurate elevation data and an electronic compass that displays an accurate heading while standing still.

Considered the mainstay among serious outdoor enthusiasts, the GPSMAP 76CSx and GPSMAP 76Cx offer a large color TFT display and turn-by-turn routing capability. These units also float when dropped in the water. Each unit comes with a blank 128 MB microSD card. Owners of these new x-series handhelds can also purchase new microSD cards that are pre-loaded with MapSource® Topo and inland lake maps, BlueChart® marine cartography, and City Navigator™ street maps.

GPSMAP 76CSx Features: New high-sensitivity WAAS-capable GPS receiver by SiRF

Built-in quad-helix receiving antenna with remote antenna capability

Unit dimensions: 2.7” W x 6.2” H x 1.4” D

Display: 1.5” W x 2.2” H, 2.6”-diagonal, 256-color, transflective TFT (160 x 240 pixels)

Weight: 7.6 ounces with batteries (not included)

Sensors:

-Electronic compass displays accurate heading while standing still

-Barometric altimeter with automatic pressure trend recording

microSD card slot allows for storage of optional MapSource detail (128 MB microSD included)

LED backlit display and keypad

Battery life: 20 hours (typical use) using two AA alkaline batteries

Includes a built-in Americas autoroute basemap with automatic routing capabilities, including highways, exits, and tide data (USA only)

Internal memory is preloaded with a marine point database

1,000 user waypoints with name and graphic symbol; 50 reversible routes

Position formats include Lat/Lon, UTM, Loran TDs, Maidenhead, MGRS, user grid, and more

Audible alarms for anchor drag, arrival, off-course, proximity waypoint, and clock

Large-numbers option for easy viewing; dual-position display mode

Trip computer provides odometer, stopped time, moving average, overall average, total time, max speed, and more

10,000-point automatic track log; 20 saved tracks (500 points each) let you retrace your path in both directions

Elevation computer provides current elevation, ascent/descent rate, minimum/ maximum elevation, total ascent and descent, average and maximum ascent and descent rate

Navigation instructions can be shared with repeaters, plotters, and autopilots using NMEA protocols through the dedicated serial port.

Built-in celestial tables for sun and moon calculations and the best times to fish and hunt

Compatible with most MapSource products including BlueChart, City Navigator, U.S. TOPO 24K, U.S. TOPO, and Recreational Lakes with Fishing Hot Spots

Water resistant: IEC 60529 IPX7 standards

Unit floats when dropped in the water.

Package Includes:

GPSMAP® 76CSx unit

128 MB microSD

USB interface cable

MapSource Trip & Waypoint Manager CD

Lanyard

Owner's Manual

Quick-Start Guide

Personlig så ville jeg satt pengene på at annonsen er nokså riktig og at du tar feil! :yesnod:

Vurderte selv å kjøpe en slik båt i 94/95, men endte opp med en Ibiza 20 Touring m/150hk Johnson og den båten gjorde ca 45 knop og mener å huske at en F-23 var raskere med tilsvarende motor.

Å hvor mye fortere tror du båten din har gått med en 200hk dieselmotor ? , det har nok blit noen flere kilo og flytte på , skall du opp fra ca 45 til 52 knop er det der krigen med kiloene merkes godt.

Kunne ha tenkt meg å prøve en av disse små .

GARMIN GPSMAP 76CSX HANDHELD GPS

Disse har fått ganske så god mottakelse (med rette), men hva skal du med kart over veier i Amerika? kjøper du i Europa, så får du europeisk basekart.

Har selv en Garmin Etrex Vista (nyere har kjappere/ bedre antenner)

En advarsel: Skjermen er myemyemye for liten til kartbruk i 20+ knop..... For å ligge stille og finne frem til posisjon på kart er den; helt topp, for å vise kurs og posisjon; helt topp. Det eneste de ikke duger til, er kartbruk i båt. Presiserer at dette gjelder kun KARTBRUK i fart.

Edit: Så skal jo fart måles to veier da, for å kompansere for vind/ strøm. Du bør også anta at selger har målt fart med polert bunn, lettest mulig båt....

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

En gang til; Min båt gikk 45 knop med en 150hk. En F-23 går raskere enn dette med tilsvarende motor og enda raskere med enda større motor. Tror derfor at det absolutt er mulig og sannsynlig at en F-23 kan gjøre 52 knop med en 200hk dieselmotor. Gjentar tror for jeg vet det ikke sikkert.

Vektmessig så mener jeg å huske at en F-23 faktisk var noe lettere enn min båt, men med en større/tyngre motor så vil jeg tro at de vektmessig er nokså like. Mener å huske at en F-23 er nokså smal, har lite innredning og derfor lett sett i forhold til dens lengde.

Tror derfor at annonsen kan være nokså riktig.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Disse har fått ganske så god mottakelse (med rette), men hva skal du med kart over veier i Amerika? kjøper du i Europa, så får du europeisk basekart.

Har selv en Garmin Etrex Vista (nyere har kjappere/ bedre antenner)

En advarsel: Skjermen er myemyemye for liten til kartbruk i 20+ knop..... For å ligge stille og finne frem til posisjon på kart er den; helt topp, for å vise kurs og posisjon; helt topp. Det eneste de ikke duger til, er kartbruk i båt. Presiserer at dette gjelder kun KARTBRUK i fart.

Edit: Så skal jo fart måles to veier da, for å kompansere for vind/ strøm. Du bør også anta at selger har målt fart med polert bunn, lettest mulig båt....

Takker for det har du ett godt forslag om en som klarer seg / bra nok og som gjerne måler farten i mph ?, tror mange kanskje gjør det.

Noen som har gjort fartsmålinger med flere GPS'er mot hverandre?
Jeg har alltid 2 GPSer innen synsvidde samtidig (Garmin GPS76 og Navibe billigGPS) og det er skjelden de viser mer enn 0.1 knop i forskjell. Naviben sliter litt i mindre enn 2 knop men er ellers helt OK.

• Barnevaksiner
Ang. GPS måling så har jeg vært i den tro at måling av fart blir veldig nøyaktig. Men ut fra hva som skrives kan det virke som om så ikke er tilfelle. To GPS'er kan gi ganske forskjellig resultat. Se f.eks. her.

Noen som har gjort fartsmålinger med flere GPS'er mot hverandre?

Det er gjort med biler , alle er trolig rikktige men noen er alt for træge , for få sattelitter og hådterer sine data for trægt og bruker alt for lang tid till å korigere seg så ved skiftende strøm og motvind blir det litt feil på de trægeste.

Større problemer med mph - knop -kmt- engelsk- amerikanske- eurpeiske måleenheter etc

Å hvor mye fortere tror du båten din har gått med en 200hk dieselmotor ? , det har nok blit noen flere kilo og flytte på , skall du opp fra ca 45 til 52 knop er det der krigen med kiloene merkes godt.

Enig i at det finnes mange som bløffer på knop men akkuratt denne er nok riktig.

F-23 er en lett fartsbåt med godt fartspotensiale. Motoren Steyr 236 er 230HK på veiva og noe mindre ut på propellen avhengig av drevtype.

Tar du et søk på finn.no på F-23 så er det mange der med 200+ HK og 50+ knop.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Hydrolift har oppgitt s24 til fartsområde 45-80+ knop (fant ikke data på 23f). Minste motor tilgjengelig er en 220 hk bensin. Regner med at selger i ditt tilfelle kan ha lagt på noen knop. Men det er vanskelig å si noe sikkert. Eneste måten å bli sikker på, er som de andre her sier: ta med GPS og prøv båten.

PS Båtmagasinet oppgir i sin test av F 23 at den skal gjøre 44 knop med 140 hk diesel, så selger er nok ikke så langt unna sannheten.

Båtmagasinet tester Hydrolift F 23

Annonserte knop bør man ta med en liten klype salt.

Ta med egen GPS (nesten alle har, eller kjenner noen som har) og sjekk selv, om det er meget viktig.

En båt som er nyvasket, nystoffet og HELT tørr (bortsett fra bensin/diesel og olje, da) vil gå raskere når den blir satt ut enn når den blir tatt opp om høsten, da den sannsynligvis har trukket vann hele sesongen gjennom (sikkert enkelte behandlede båttyper som ikke har dette problemet om det er epoxy behandlet priming.)

Også båter med *nesten* tom diesel tank, tom vanntank etc. vil være mye lettere.

Mao. en hastighets test kan optimaliseres, og ligge langt utenfor normalt bruk, om man ønsker det.

Da jeg kjøpte i høst stod den annonsert til 17,9 knop. Selgeren var blitt opplyst om at båten gjorde 18 da han kjøpte, men kunne ikke gå god for mer enn 17,9 som han hadde testet.

Fair Enough :wink: for min del.

Har alltid handholdt gps med meg når jeg er på testtur. de aller fleste annonser er vel opptimistiske. Det er fryktelig kjedelig, men gps,n avslører. den viser etter hva jeg erfarer ganske nøyaktig samme farten som kartplotteren min

anonsene leier og avsløre seg selv når man sammenligner båter og motorer. Sjekk f-eks Skarpnes 30 på finn.no

Ingen "jugeknop" er vel egentlig ikke akseptabel. Spesiellt når vi har tilgang på en GPS som kan si dette ganske nøyaktig. Jeg har solgt noen båter (snekker) og har aldri jugd på fart på de jeg har solgt, grunnen til det er jo at en vil jo bli avslørt med en gang. Min tanke har da vært, hvordan blir jeg som selger oppfattet når jeg siar av båten gjør 11 knop, og så er realiteten at den kun gjør 7 knop.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Jeg skjønner ikke helt poenget med å juge på seg knop i en annonse. Båten vår har toppfart på 37 knop under normale forhold - noen ganger gjør den bare 35,5 - andre ganger gjør den 39 - men da har vi kraftig medstrøm :smiley: Hadde ikke falt meg inn å skrive toppfart på 39 knop. Og jeg henviser til fart over grunn (dvs GPS fart ) ikke fart gjennom vannet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...