Bøbe Startet 21.April.2008 Link til dette innlegget Startet 21.April.2008 Hei. Ja, jeg har lest trådene jeg fant om septik, men allikevel: Problemet er en liten odør av septik/luktfri-lukt og mye lukt ut av lufting ved bruk av toalett. Har tidligere hatt en Biam 800 i 22 år uten liknende problem! Har nå Scand Baltic -96. Orginal alu septik. Slangene er orginale luktfrie Trelleborg. Lufting er standard "lang liten" gummislange. Sjekket at denne er åpen. Annlegget ser prima ut. Har trykktestet ved å bytte ut luftingen med en liten slange med manometer og pumpe vann inn med klosettet. Fikk litt trykk og gikk over alt med Zalovann- det var tett. Trykket holdt seg. Har åpnet insp lokk og inspisert tanken innvendig, så normalt ut. Erstattet pakningen med sanitær silicon og passet på å få godt i skruehullene. Skyllt med klorinvann. Da ble det klorin odør en tid etterpå! Etter ca en mnd kom septik odøren igjen selv med ca tom tank. Erstattet midlertidig lufteslangen med ny luktfri som hang ut av vindu. Hjalp ikke! Ønsker å fixe dette NÅ. Ikke teste over lang. Tiltak: 1. Bytte alle slangene, også lufteslangen til nye luktfrie. Ny kvalitets man pumpe også. Ser ikke hensikten med å bytte den elektriske. Ved å snuse nøye på slangene så lukter det kun gummi. 2. Bytte tanken. Faktisk så synes jeg det lukter septik ved å snuse nøye på alu tanken! Noen som har erfaringer med at en 11 år gammel alu tank faktisk slipper septik lukt igjennom? Er 316L bedre og forslag til leverandør? Sjekke samtidig nøye dørken under tanken for evt søl lekkasjer. 2. Øke dim på lufteslangen etter flere annbefalinger på forumet. Kronglete å komme til skroggjennomføringen gitt. 3. Teorien om at væsken/luktfri i tanken renner ut under kjøring ved sug fra et av de to utløpene...tja.. Har kjørt med det manuelle utøpet stengt. Kan jo testes ved å stenge begge men kronglete tilkommst. Utløp fra septik ligger horisontalt i høyde med tankbunn. Ingen svanehals opp som jeg hadde på Biamen. Vanskelig å få dette til da det ikke er særlig høyde under køya der septiken står. Kunne kanskje fått til en ca 30 cm svanehals. Skal jo noe mer til å få sugd over denne. 4. Vurderer aktiv lufting av akt kabin. Solcelle ventilator el likn. Kommentarer? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Vri opp filler i godt varmt vann, og plasser den rundt de forskjellige slangene. La dem være der en stund, gjerne over natten. Lukter det septik av fillene etterpå, er slangene "oppbrukt". Slanger bør vel skiftes hver 5-6 år for at de skal holde seg lukfrie. Membranen på den manuelle tømmepumpa har også en tendens til å slippe gjennom lukt etter en tid, forsøk med en fille også her. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart 21.April.2008 Link til dette innlegget Svart 21.April.2008 Aluminium er uegnet som septiktank. Etter 12år er sjansen for gjennom-korrosjon overhengende. Ja, det er nesten utrolig at den har holdt så lenge. Aluminium forvitrer ved at det dannes punkt-korrosjon, nesten som om man borer 1000-vis av hull. I starten kan åpningen på disse være mikroskopiske. Det lukter, men lekker ikke. Eneste som nytter er syrefast eller plast. (epoxy) Rustfritt er heller ikke brukbart, punktkorrosjon som aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
Bøbe Svart 28.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Tank ,slanger og pumper er tatt ut. Tanken så grei ut men det lukter av den! Det lukter av luftesalngen også. Det er en sort vanlig 16mm gummislange. Bestilt ny syrefast tank med 25mm luftestuss fra et lokalt firma Skien Rustfri industri. Firmaet som lager tanker i al og syrefast sier at de får inn til rep endel al tanker som er tæret hull i. Oftest tæret utenfra ved at tanken ligger på fuktig underlag....Syrefast er endel dyrere men holder sier de. De sier at i dyrere båter så er det kun syrefast orginalt. -Synes min er dyr nok! Var på befaring hos en eldre Baltic som hadde byttet til syrefast tank. Ingen lukt der. Kjøpt inn luktfrie slanger 38mm og 25 mm til lufting, ny man pumpe. Nye pakn til toalett. Dørk under septik demontert vasket og malt på begge sider. Endel vann/olje/snafs i bunn av båten vasket bort. I tillegg sitter lukten i vegger og tak + gardiner. Full rengjøring må til. Inspiserte den el macerator-septik pumpen av type QL Volvo MP1000. Knivene som skal kutte opp snadderet var borte. Kun er trekantet holder igjen. Impeller og pakn var ok. Pumpen virket ok tross endel papir/hår++ hadde surret seg fast på akselen på innsiden av dette knivløse hodet. Volvo har ikke knivhodet som res del. Kun impeller og pakn. Fant et litet nummer på bksiden av pumpen. Det viste seg å være et Johnson nr. Fant på nett at Johnson lager pumpen under betegnelsen TA3P10-19. Men Imp i norge kunne heller ikke skaffe kuttehodet. Det var ikke res del da det ikke gikk istykker sa de!! Pumpen er noe kostbar -ca 2k hos Johnson, så jeg vurderer den som står i Tolema/ Båtutstyreren art 06212 til 890,- Noen som har efaring med denne? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 28.April.2008 Link til dette innlegget Svart 28.April.2008 Jeg byttet septiktank, slanger etc i min -86 Nordic. Mye samme opplegg som i Baltic. Jeg fikk laget en i syrefast hvor utløp var på motsatt side slik at slangen ble mye kortere enn orfinal opplegg. Jeg hadde også 25 mm septikslange til lufting. Denne ble lagt ut i hekken på båten (rett under fender listen). Opplegget fungerte meget bra og var luktfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.