Sebaldus Startet 4.Desember.2002 Link til dette innlegget Startet 4.Desember.2002 Når man leser og snakker om seilbåter fra 70-tallet hører man stadig betegnelser som 1/2 tonner og 3/4 tonner. Har forstått det slik at dette har noe med datidens klassebestemmelser å gjøre og at dette også er årsaken til at alle seilbåter er så forbasket like. Lurer på om noen vet hva disse tonn-betegnelsene egentlig betyr? Er det et mål på tonnasje i form av volum? Deplasement er det i alle fall ikke? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 4.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2002 Baat-Guru: .... Lurer på om noen vet hva disse tonn-betegnelsene egentlig betyr? Er det et mål på tonnasje i form av volum? Deplasement er det i alle fall ikke? Noen som vet? .....hmmm...vet ikke om jeg har muligheter til å finne "formelen", men jeg skal lete litt.... Men et foreløpig svar. I tidligere tider, typisk før rundt 1970 sammenfallende med at polyester/glassfibermaterialer kom inn som båtmateriale, ble seilbåter gitt et måltall etter hva en formel, en regel. En av disse reglene kallte mann "tonn-regelen". Den hadde nok ikke en tydelig sammenheng med vekt å gjøre. I slike formler inngikk forhold som båtens bredde, lengde total-lengden, lengden av vannlinjen, bredde i vannlinjen, vekt, kjølvekt osv. En annen og vel enda eldre regel var "meter-regelen". Man snakket om "12 meter", "8 meter" "6 meter" og "5,5" meter. Det er ikke lengden av båten i meter det er snakk om. Kong Olav var etter krigen en ivrig "5,5"-meter seiler. I praksis så lenge han levde ble det arrangert internasjonal regatta for "5,5"-meter båter på Hankø med deltagelse fra hele verden. En fin tradisjon.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.