searay25 Startet 21.April.2008 Del på Facebook Startet 21.April.2008 Ser det er mange innlegg her vedrørende dette... Men prøver meg allikevel.. Jeg har nettopp kjøpt meg denne båten, og den var på service i høst etter at den var tatt opp. i båten lå det en kanne med resten av oljen fra i høst. dette er en 5w30 olje.... Og av en eller annen grunn likte jeg ikke dette.. Jeg bruker bare båt om sommeren, og vil tro at denne er nokså tynn? mulig jeg tar feil, og at dette faktisk er en bra olje til denne motoren? Håper på tilbakemeldinger og evt. tips om hvilke olje og viskositet jeg burde bruke.. Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 jeg bruker 15/50 mineralolje på min mercruiser 7,4 bensin 96 mod.etter anbefaling av leverandør her i distriktet mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
sharkman Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Kjører selv på 10W40 Fant en manual, ikke til din motor, men forklarer med tabell, hvilken olje en bør bruke. http://www.sabb.no/CDA/viewfile.aspx?id=95 Nå sier du ikke om hvor gammel din motoren er, men for motorer med hydrauliske ventil-løftere (din motor har det), vil det gjerne dukke opp tikking i dem når motor har en viss alder/og olja er for tynn. Du har ikke fått med noe bok til motoren, der står jo hva som fabrikant anbefaler? Sitér dette innlegget Link to post
DELUDE Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 15/50 er bra nok for vestlanske forhold iallefall Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 (redigert) Ganske vanlig å bruke 5W30 i amerikanske V8'ere. Jeg har det i Cheva'n min iallfall. Redigert 21.April.2008 av AVIATOR (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 5 w 30 er vanlig i statene hvor klimaet er helt annerledes enn i Norge så sa forhandleren... mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 (redigert) 5 w 30 er vanlig i statene hvor klimaet er helt annerledes enn i Norge så sa forhandleren... mvh Mewa 2 Det er mange stater i USA som har et veldig likt klima som Norge. 5W30 er vanlig v8'ere her til ands også. Redigert 21.April.2008 av AVIATOR (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Det er mange stater i USA som har et veldig likt klima som Norge. 5W30 er vanlig på til og med8'ere her til ands også. motorleveradøren sier 15/50 mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Ok, min skal ha 5W30 ifølge levrandør. Det kan jo være forskjell på motorer da, mitt tilfelle gjelder da også bil som for alt jeg veit kan være annerledes. Poenget mitt var at det er ikke uvanlig å bruke 5W30 på amerikanske V8'ere, og med det mener jeg GM motorer. Forundrer meg vel ikke stort om det er GM som sitter i Mercruiser? Sitér dette innlegget Link to post
searay25 Svart 22.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2008 Etter å ha kikket en gang til, ser jeg at det står 5w40. motoren er for øvrig fra 96. den har gått 480timer. maler som en katt. ingen tikking over hodet. Det er visst hundre forskjellige meninger her... men jeg skal være enig i at det trolig er gunstig med en tykk olje på denne motoren, siden den kun går når klimaet er mer likt det amerikanske. Saken her er jo at den nettopp er skiftet olje og filter på. har bare prøvekjørt med klokke etterpå. oljen er helt ren enda.... spørsmålet er da... Burde jeg skifte til noe tykkere, eller er dette bra..? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.