vidarp Startet 21.April.2008 Del på Facebook Startet 21.April.2008 ES 410 er allt som står på den og er en skjærgårdsjeep som er veldig spiss foran(ser ut som speedbåtskrog). Nasjonalitet ?? Max motor ?? Max pers.?? Har ikke funnet noe på nett om denne. Vidar Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Har du noen bilder? Det ble bygd en type skjærgårdsjeep i Fredrikstad som var basert på et lite smugglerskrog, de kunne leveres med tre forskjellige innerlinere. Husker ikke hva de kalte båtene, men de var spisse og gikk fort med 70 til 90 hk. påhengsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
vidarp Svart 21.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2008 Her er bilder av den. Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Litt usikker,men det ser ut som smuggleren har tre step som går opp i baugen men din har vel to? Hvis du googler smuggler så finner du en svensk smugglerklubb, der kan du sammenligne skrogene. Nå kom jeg forresten på navnet på de båtene de støpte her, det var "Capri" men om det var noe betegnelse etter Capri vet jeg ikke. Jeg har navnet på en av de som produserte disse, send meg en IM hvis det kan være til hjelp. Mener de kappet et smugglerskrog ned til 15-16 fot og lagde form av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Polar 17 Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Dette er en båt som i sin tid ble bygget etter spesifikasjoner for Erling Sande, derav ES. Mener å huske at jeg fant noen sider på internet om denne båten, men kan ikke finne disse igjen nå. Undertegnede har selv en slik, som er lik bildene. Har en 30hk Yamaha på den, og den går bra unna. Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
rettepsnah Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Dette er en Lami, Finsk produsent. hadde en selv for 12 år siden, 25 HK Yamaha m/ lang stamme. Gikk helt greit, men har nok godt av en 40HK. For all del ikke glem å forsterk akterspeilet. Lang stamme og hopp på vannet var drepen i mitt tilfelle ihverfall ;-)Tror faktisk det er maks 40HK, men jeg har sett 2 stk på Nøtterø i Tønsberg, begge med 50 HK. Det må gå hemningsløst i en slik båt med denne typen skrog !!!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
vidarp Svart 22.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2008 Lami el.Erling Sande(ES) ??? ja ja finner ingeting på nett når de ble bygget(greit å hvite ca.årstall da jeg skal selge den). Båtnovisen hvilken mod.er din og ca.knop med 30 hk.?? Har forsterket akterspeilet ja da dette virket litt svakt og har nå mont.35 hk.på den å venter på prøvekjøring Sitér dette innlegget Link to post
Polar 17 Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 Vet dessverre ikke årsmodell, da han vi kjøpte den av hadde pusset opp båten. Skilt og dekaler var tatt av. Når det gjelder fart med 30Hk, sa skal jeg teste den med GPS til sommeren, men den går fort nok. Eneste negative jeg har om båten er at den lange og spisse baugen kan dukke inn i bølger. Dersom man slakker helt (f.ks når man skal krysse hekkbølger fra en annen båt), ned dukker baugen inn i bølgen og tar med seg endel vann opp igjen Dette renner så inn i båten. Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
Polar 17 Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 Fant en annen som også søker info om ES 140 (hvis ikke det er deg...). Se linken her Søk på siden etter "ES 140" så finner du det. Her står det også at den er produsert for Erling Sande i 1991 eller 1992. Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
vidarp Svart 23.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2008 Ikke meg nei men da har jeg kansje en pekepinn på hvilken årmod.det er. Sitér dette innlegget Link to post
technomix Svart 27.Juni.2022 Del på Facebook Svart 27.Juni.2022 (redigert) Jeg har en ES 140 som jeg kjøpte med 30hk, Ødela denne motoren på vei hjem og masse styr. Men fikk båten hjem og hang på en Johnson 90 V4 som veier 185 kg, det ble for tungt for båten. Fikk den opp i 40,7 knop på gps. Dette var med original alu propell 14X17. Har nå hengt på en Johnson 70hk 3syl. 2takter med stålpropell med 19 pitch. Har ikke fått prøvd båten på vannet enda pga venting på deler. Jeg har tru på at den vil funke mye bedre med 70hk. Skulle gjøre 32 knop med 30 hk. Redigert 27.Juni.2022 av technomix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.